فائزه هاشمی: باید به گونه‌ای فرهنگ‌سازی کنیم تا بانوان به خودشان رأی دهند

خورنا – سهمیه‌بندی برای افزایش مشارکت زنان را تنها راهکار موجود دانست و تأکید کرد: راه دیگری وجود ندارد. اگرچه متاسفانه این مسئله در مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح شد اما با اختلاف دو رأی تصویب نشد.

فائزه هاشمی بر حضور گسترده زنان در صحنه انتخابات تأکید کرد و گفت: باید به گونه‌ای فرهنگ‌سازی کنیم تا در جریان انتخابات، بانوان به خودشان رأی دهند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در سفر یکروزه خود به اهواز،  خبر بر توسعه متوازن و نقش زنان در جامعه تاکید کرد و گفت: کاسته‌شدن تعداد زنان حاضر در مجلس و سمت‌های مدیریتی، بر خلاف توسعه متوازن است و ایراد اساسی، ضعف در مدیریت زنان در سطح کلان و آیین‌نامه‌ها و سیاست‌های کلان است.
وی با اشاره به موضوع اعتدال و برابر آفریده شدن زنان و مردان در خلقت بیان کرد: متاسفانه در جامعه؛ زنان، پیاده‌نظام و مردان، ژنرال هستند. هر زمان که وقت تعیین ژنرال‌ها می‌شود می‌گویند نباید تفاوتی بین زن و مرد قائل شد. خانم‌ها در عرصه اجتماعی حضور دارند و فعال هستند اما آنان را در عرصه مدیریتی حذف می‌کنند. از این رو حتما باید زنان را به حضور گسترده تشویق کنیم و این فضایی را که می‌گویند در استان‌ها زنان فعال نداریم، از بین ببریم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: ما در جامعه، سقف‌های شیشه‌ای ایجاد کردیم که این سقف‌ها‌‌ همان فرهنگ مردم‌سالاری است و البته بخشی از این فرهنگ را زنان ایجاد کرده‌اند و متاسفانه تبعیض میان زنان و مردان، اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارد.
هاشمی با بیان اینکه هر جا زنان را حذف کردیم، به همه جا ضربه زدیم، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات ما به دلیل عدم وجود زنان در حیطه تصمیم‌گیری و مدیریت است. هدف باید فرهنگسازی باشد و فرهنگ مردانه و مردسالاری باید تغییر کند. ما انتخابات پیش رو را داریم و در این انتخابات می‌گوییم که زنان می‌توانند کاندید شوند. هم‌اکنون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان‌ها در حال شکل‌گیری است و زنان باید در این شورا‌ها نقش پررنگی داشته باشند و مطالبه‌گر بوده و جامعه را حرکت دهند.
وی یکی دیگر از مشکلات جامعه زنان را در مسیر افزایش مشارکت سیاسی، نبود خودباوری در آن‌ها دانست و تأکید کرد: نیازمند وحدت و کارکردن‌های باقدرت هستیم چراکه موفقیت ما موفقیت جنس زن و شکست ما شکست جنس زن است.
هاشمی در ادامه با طرح این سؤال که چرا زنان به زنان رأی نمی‌دهند، ادامه داد: اگر این‌طور می‌شد حتماً شاهد حضور زنان بیشتری در مجلس بودیم، انتصابات در کشور ما مردانه است و به‌همین‌خاطر، هم زنان اصلاً دیده نمی‌شوند و هم نمی‌توانند شایستگی‌های خود را اثبات کنند. باید ما خانم‌ها فرهنگ‌سازی صورت دهیم تا در جریان انتخابات بانوان به خودشان رأی بدهند.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، سهمیه‌بندی برای افزایش مشارکت زنان را تنها راهکار موجود دانست و تأکید کرد: راه دیگری وجود ندارد. اگرچه متاسفانه این مسئله در مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح شد اما با اختلاف دو رأی تصویب نشد.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به نقش احزاب در توسعه کشور اظهار داشت: احزاب ما مانند احزاب کشورهای توسعه یافته نیستند ولی امیدواریم که به سمتی برویم که احزاب واقعی را در ایران پایه‌گذاری کنیم و احزاب ما نقش خود را در مشارکت سیاسی ایفا کنند.
وی با اشاره به وجود لیست‌های سنتی در انتخابات تاکید کرد: در لیست‌های سنتی از ۳۰ کاندیدا فقط ۵ کاندیدا زن هستند اما ما در مجمع زنان اصلا‌ح‌طلب به توافق رسیده‌ایم که از لیست‌ها ۳۰ درصد را زنان تشکیل دهند.
هاشمی در پایان درباره راه‌های دستیابی به توازن جنسیتی اظهارکرد: بیش از ۳۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است؛ اما تعداد نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی حتی از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم کمتر شده است. پیش از انقلاب در مجلس حدود ۲۰ زن در بین ۱۶۰ نماینده وجود داشت؛ اما در حال حاضر ۹ زن در بین ۲۹۵ نماینده فعالیت می‌کنند که در این شرایط آمار نمایندگان زن به زیر سه درصد کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: رسانه‌ها و احزاب بیشترین نقش را در فرهنگسازی حضور بیشتر زنان در صحنه انتخابات بازی می‌کنند.