آمار کشته‌شدگان زلزله آذربایجان نادرست است

خورنا: در حالی که آخرین آمار کشته شدگان در زلزله استان آذربایجان شرقی ۳۰۶ مورد اعلام شده است اما پیگیری‌ها حکایت ازنادرست بودن این آماردارد، تعداد کشته شدگان تنها در چند ده در یک بخش ۳۰۰ نفر بوده است و در مجموع بیش از ۵۰۰ روستا بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند، مشاهدات از نبود غذا و داروی کافی درمناطق زلزله زده حکایت دارد.

به گزارش ایلنا، زلزله در چهار شهرستان هریس، کلیبر، اهر و ورزقان به وقوع پیوسته است که کلیبر نسبت به شهرستان‌های دیگر کمتر آسیب دیده است.

بنابراین گزارش شهرستان هریس، اهر و ورزقان به ترتیب ۹۶، ۳۲۵ و۱۱۰روستا دارد که تقریبا بیشتر آن‌ها با خاک یکسان شده است.

این گزارش حاکی است در مجموع بیش از ۵۰۰ روستا بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند.تنها، نگاهی به تلفات بخش هریس که در آن ۹۶ روستا وجود دارد که نزدیک به ۸۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب داشته‌اند نشان می‌دهد که آمار تلفات بیش از آن چیزی است که توسط مسئولان اعلام می‌شود؛ روستای قره‌بلاغ ۶۰ نفر، با جاباش۶۰ نفر، دغ دغان ۱۰ نفر، مشیر آباد ۸ نفر، دیبلکی۱۱ نفر، کویج۴۰ نفر، نچاران ۶۰نفر و آوشاد ۲ نفر.

هنگامی که مجموع کشته شدگان زمین لرزه اخیر تنها در یک بخش هریس به ۲۵۱ نفر بالغ می‌شود اعلام آمار رسمی ۳۰۶ نفر کشته اندکی تامل بر انگیز است.

همچنین درحالی که روزگذشته یک مقام مسئول از عدم هرگونه مشکلی درزمینه غذا و دارو برای زلزله زدگان سخن گفته بود مشاهدات خبرنگار ایلنا از نبود غذا و داروی کافی درمناطق زلزله زده حکایت دارد.

براساس این گزارش حتی بسیاری از روستا‌ها چند ساعت بدون غذا به سر می‌بردند.

این گزارش می‌افزاید: ازآنجایی که بیشتر روستاهای زلزله زده در بلندی کوه‌ها قرار دارند به نظرمی رسد پوشش این۵۰۰ روستا از نظر غذا و دارو با مشکل مواجه شده و نیاز به کمک‌های گروه‌های داوطلب مردمی ضروری به نظر می‌رسد.

بنابر این گزارش در صورت ادامه این وضعیت و عدم ارسال غذا و داروی کافی به زلزله زدگان، احتمال بحران و بروز فاجعه انسانی قابل پیش بینی است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *