طرح جنگلانه در خوزستان برگزار شد

خورنا -طرح جنگلانه مشارکتیست خودجوش به مناسبت دهه تنوع زیستی که با همکاری تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی و با هدف تازه ‌داشتن عرصه‌های جنگلی و تنوع زیستی در سراسر کشور، شناخت و حمایت از گونه‌های گیاهی در معرض خطر (بومی) و آشنایی با روش کاشت آن‌ها برگزار می‌شود.

به گزارش خورنا؛ امسال جنگلانه ۲ ساله شد و در این زادروز ، سبز اندیشان خوزستانی نیز شریک شدند و روزجمعه ۲۷ آذر ماه همزمان با دیگر سمن های محیط زیستی ایران ، در پارک جنگلی  گمبوعه گرد هم آمدند  تا با کاشت نهال به زمین جان تازه ای دهند و جانشان را از عشق به طبیعت لبریز کنند.

در ابتدای اجرای برنامه تعدادی از مسئولین در مورد ضرورت کاشت نهال و توجه به محیط زیست اشاره هایی داشتند و پس از آموزش صحیح کاشت نهال ها، برنامه با توزیع وسایل مورد نیاز به خوبی اجرا شد.

شهرام حمیدی دهکردی نماینده استان خوزستان در طرح جنگلانه در خصوص این طرح گفت :  سال ۹۳ طرح جنگلانه با حضور ۱۴ استان و با همت خانه ی فرهنگ بوم گردان به اجرا در آمد که این طرح امسال برای اولین بار در استان خوزستان برگزار شد علاوه بر اهواز ،شوشتر، مسجد سلیمان و بهبهان به صورت همزمان در این طرح شرکت کردند و  شیمبار نیز هفته ی گذشته میزبان این طرح بود.

دهکردی هدف از مشارکت در این طرح را دغدغه های شخصی و زخمی که طبیعت برداشته دانست و اشاره کرد که به محیط زیست اجحاف شده و برای جبران آن باید تلاش کرد .

وی افزود :در طرح جنگلانه بسیاری از سمن ها از جمله رفتگران طبیعت استان خوزستان ، کانون آینده نگری ایران ، انجمن کودک و هنر محیط زیست، مدرسه طبیعت و گروه حامیان محیط زیست خوزستان فعالیت و همکاری داشتند و همچنین سازمان منابع طبیعی خوزستان با تامین حدود ۵۰۰ نهال و شهرداری اهواز حدود ۲۰۰ نهال و همینطور سازمان هلال احمر خوزستان و دانشگاه جندی شاپور با حضور پر شور خود در این طرح ما را یاری کردند.

ایشان اظهار داشتند که طرح جنگلانه تنها به کاشت نهال منتهی نمی شود بلکه هر نهال نیاز به مراقبت های بعدی  دارد و ایشان یکی از علل انتخاب پارک گمبوعه برای کاشت نهال را نظارت سازمان منابع طبیعی بر این پارک دانستند و از جهتی دیگر بحث فرهنگی و جایگاه سازی دوباره ی این مکان تفریحی برای مردم شریف خوزستان و ایجاد تصور سالم در ذهن مردم خوزستان با کاشت نهال در این مکان ، می دانستند.

دهکردی ضمن خرسندی از حضور مسئولین در کنار مردم از موانع و اختلاف سلیقه ها در پیشبرد این طرح گفت ایشان اظهار داشت که گاهی عدم شناخت سازمان های دولتی از گروه های مردم نهاد باعث می شود که سخت گیری ها و موانعی بر سر راه سمن ها ایجاد کنند که با تلاش سمن ها این موانع هموار خواهد شد .ایشان از حضور مسئولین در کنار مردم خرسند بودند و این اتفاق را نقطه ی عطفی برای همکاری و همیاری مردم و دولت دانستند و در نهایت از تمامی ارگان ها و سمن ها برای همکاری و تلاش در پیشبرد طرح جنگلانه تشکر و قدردانی کردند.