چه کسانی با چه انگیزه‌هایی در آبادان کاندیدای احتمالی مجلس شده‌اند/نمایندگی آبادان کار برای اهواز!+اسامی

خورنا – هرچه به روزهای ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک‌ترمی‌شویم اسامی که احتمال حضورشان در این مسابقه بزرگ سیاسی-مردمی می‌رود بیشتر می‌شوند، انتخاباتی که در آن از مدرس دانشگاه تا مدیر دبیرستان،اما جماعت مسجد، نماینده سابق مجلس، کارمند و نماینده فعلی مجلس و حتی افرادی بدون اسم و رسم مشخص خود را برای حضور در آن آماده کرده‌اند.

فیدوس- هرچه به روزهای ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک‌ترمی‌شویم اسامی که احتمال حضورشان در این مسابقه بزرگ سیاسی-مردمی می‌رود بیشتر می‌شوند، انتخاباتی که در آن از مدرس دانشگاه تا مدیر دبیرستان،اما جماعت مسجد، نماینده سابق مجلس، کارمند و نماینده فعلی مجلس و حتی افرادی بدون اسم و رسم مشخص خود را برای حضور در آن آماده کرده‌اند.

آبادان شهر هزار سرنوشت و هزار معناست، حضور اقوام مختلف، صنعت، بازار و کشاورزی در کنار هم، همچنین برخورداری از سه نماینده در مجلس شورای اسلامی اهمیت این جزیره مرزی را چند برابر کرده است، همچنان که ایجاد منطقه آزاد اروند و پیوستن این شهر به محدوده منطقه، طی دوسال گذشته معادلات اجتماعی و سیاسی را نیز در این شهر و خرمشهر دارای اهمیتی دوچندان کرده، به این ترتیب وسوسه نمایندگی مردم نیز برای افرادی که فکر می‌کنند شرایط لازم را دارند، بالا برده است، این وسوسه آن قدر هست که گاه با نام افرادی از شهرهای دیگر استان به عنوان متقاضی نمایندگی مردم آبادان مواجه می‌شویم!
اما نمایندگان آبادان قرار است چه کاری انجام دهند که افراد غیر بومی نیز امکان نمایندگی برای مردم این شهر را در خود می‌بینند، با دو رویکرد می‌توان این موضوع را بررسی کرد، نخست اینکه نمایندگی در ادوار مختلف این شهر پس از انقلاب بیش از آنکه جنبه توجه به مسائل و مشکلات مردم منطقه داشته باشد متوجه مسائل خوزستان بوده، این نگاه البته چندان دور از ذهن نیست، سابقه منتخب شدن افرادی بدون سابقه شناخت یا زندگی در آبادان به عنوان نماینده مردم آبادان در مجلس در دوره‌های قبل روشنگر این موضوع است، گویی سایر نقاط استان به خصوص اهواز یکی از سه نماینده آبادان را به طور سنتی حق خود می‌داند، رای از مردم آبادان کار برای اهواز! اما دلیل دوم این رویکرد را می‌توان متوجه شرایط نمایندگی در آبادان دانست، میزان پاسخگویی نمایندگان در دوره‌های مختلف به مردم، نحوه جلب مردم بخصوص آراء قومی، فاصله نمایندگان با مردم پس از انتخاب و بسیاری مسائل دیگر که دخیل در امر انتخاب افراد در این شهر برای کرسی مجلس هستند نشان از تاثیر چنان مسائلی دارد.
اما یکی از نکات مهمی که می‌توان در این دوره باتوجه به اسامی مطرح به آن اشاره کرد، تمایل کارمندان و مدیران دولتی همچنین افرادی با نسبت مدرس دانشگاه برای شرکت در انتخابات این دوره است، البته حضور چند نفر از نمایندگان سابق مردم در لیست مدعیان به خصوص قائم مقام و نماینده سابق مردم در مجلس، عبدالله کعبی، غلامرضا فیروزی و ناصر اقبالی از طیف سیاسیون سنتی وابسته به آموزش و پرورش، دانشگاه و پالایشگاه را باید نقطه ثقل مهم مدعیانی دانست که بیرون اسامی نمایندگان فعلی وارد این رقابت بزرگ سیاسی شده‌اند.
باید دید در روزهای آتی با نهایی شدن اسامی و روشن شدن مرز بندی‌ها و خط‌کشی‌‌های سیاسی در آبادان و خوزستان چگونه ترکیب این نام‌ها با اعتلاف و انصراف تغییر خواهد کرد و نام‌های جدید و پدیده‌های این دوره از انتخابات مجلس چه کسانی خواهند بود.
یکی از نکات مهم دیگری که در این خصوص می‌توان مطرح کرد، نبود نام کاندیدای مدعی زن در میان چهره‌هایی است که تاکنون نامشان در محافل مطرح شده است. لیست کاندیداهاى احتمالى مجلس شوراى اسلامى در آبادان, به همراه شغل آنها منتشر شد :
– غلامرضا شرفی(بازنشسته سپاه)
-محمد سعید انصاری(نماینده فعلى)
-سیدحسین دهدشتی( نماینده فعلى)
– عامر کعبی(مدرس دانشگاه)
-جلیل مختار(رییس سابق بهزیستى آبادان)
-علی بهارستانی(مدیر دبیرستان)
– جواد سعدون زاده(نماینده فعلى)
-عبدالله کعبی(قائم مقام سابق منطقه آزاد,نماینده دوره هاى قبل مجلس )
-سید محمد مولوی(معاون فرماندار,رئیس سابق آموزش پرورش)
– یوسف ستاره ناصری(کارمند پالایشگاه)
-عبدالرحیم خلف مراد(مدرس دانشگاه)
-سیدعلی موسوی جرف(مدرس دانشگاه,نماینده سابق)
– میلاد جانقربان( مدرس دانشگاه)
– غلامرضا فیروزی(کارمندپالایشگاه)
– حیدر راضی پور(کارمندمنطقه آزاد اروند)
– بهزاد ارشدی(رئیس سابق حوزه هنری آبادان)
-مجاهد امام پوری(شهردار سابق چویبده)
-دکتر حاجبان(مدرس دانشگاه)
– طه بغلانی
– حبیب انصاری(برادر نماینده فعلی محمدسعید انصارى )
– ناجی فرحانی صدر(عضو شوراى شهر چمران,کارمند نفت )
– عظیم حمزه مطوری(مدرس دانشگاه )
– سید امیر جبیلی
– سید علی حسینی(کارمند اداره کار منطقه آزاد)
– دکتر احسانی(مدرس دانشگاه)
– محمد گذاری(کارمند شرکت مناطق نفت خیز جنوب)
– علیرضا اقبالی( ناصر اقبالی، استاد دانشگاه )
– سید عبدالوهاب موسوی نژاد(کارمند پالایشگاه)
– قاسم بیراتی(امام جماعت مسجد )
– جمشید خلقی(رزمنده جنگ تحمیلى)
– هوشنگ شیرمردی(عضو شوراى شهر اهواز)