عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران؛ توسعه سیاسی حق و مطالبه دانشجو است

در نشست حزب ندای ایرانیان خوزستان عنوان شد: جریان دانشجویی حاصل ۶۰ سال مبارزه و فعالیت است

خورنا- عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در نشست اعضای حزب ندای ایرانیان شعبه خوزستان که به مناسبت ۱۶ آذر برگزار شد گفت: قطعا آرمان گرایی از خصوصیات جوانان محسوب می شود، اما باید توجه داشت که آرمان گرایی به تنهایی مطلوب نیست بلکه توجه و دقت به واقعیت های اجتماعی نیاز جامعه است.

جهانمیر پیش بین با اشاره به انتظارات دانشجویان از مسوولین کشور گفت: دانشجو فقط سخنرانی نمی خواهد او خروجی و کار را می طلبد.
وی افزود: در تیتر روزنامه ها خواندم؛ دانشگاه های ما تبدیل به کارخانه مدرک سازی شده است، دانشجو با دارا بودن آرمان گرایی و انرژی باید به واقعیت گرایی نیز توجه داشته باشد ، در غیر این صورت تبدیل به ابزار می شود.

این استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران با اشاره به مسایل و مشکلات فرهنگی موجود در کشور گفت: مشکل اساسی در شرایط فعلی، فرهنگ کشورمان است. ما نیاموخته ایم چگونه به گفت و گو بنشینیم.
وی ادامه داد: ما تاکنون حزب سیاسی پایداری در تاریخ ایران نداشته ایم، حزب های فرمایشی دوام کوتاه مدت داشته اند و حزب های غیر فرمایشی اسیر ضعف اعضای ارشد شده اند که نهایتا به ضعف تیمی منجر شده است . اگر واقعیت شناسی نداشته باشیم سوال های مختلف مربوط به جامعه و مردم نیز برای ما پیش نخواهد آمد.

پیش بینی تصریح کرد: گاهی حزب اسیر پدر خوانده ها می شود، لازمه حزب سیاسی نظم و انظباط درونی است. به گونه ای که در تشکیل جلسات چه پدرخوانده حضور داشته باشد چه نباشد آن جلسه به خوبی و با خروجی مناسب برگزار شود.
این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که باید واقعیت های موجود در جامعه را پذیرفت و در مورد آنها راهکار ارایه کرد ادامه داد:ما اسیر برخی واقعیت ها می شویم که هزینه ایجاد می کنند. حق هر ایرانی و تاریخ شناس است که در خصوص تحولات اجتماعی بیندیشد و پس از آن سوالات و اظهارنظرهایی هم داشته باشد.

پیش بین ضمن اشاره به اینکه شناخت از مسایل لازمه آرمانگرایی است گفت: جوانان و دانشجویان نباید عاشقانه و آرمان گرایانه تسلیم برخی ایده ها شوند بلکه لازمه آرمان گرایی شناخت است. شناخت و قضاوت واقعیت ها باید متناسب با آرمان ها باشد، اگر این گونه پیش برود برنامه ها عملیاتی خواهند شد.
همچنین پیش بین در ادامه این نشست خاطراتی را از زمان های دانشجویی خود پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی بیان کرد. وی گفت : گروه های موجود در دانشکده اقتصاد تهران شامل گروه های مذهبی، مارکسیست و ملی گرا بود که معمولا گروه های مذهبی نشست و برخاست های محدود به خود را داشتند.

پیش بین ادامه داد: گروه های مذهبی معمولا به غیر از ۱۶ آذر در مناسبت های مختلف مانند ۱۵ خرداد هم فعالیت می کردند که در این میان گاهی سایر گروه ها هم آنها را همراهی می کردند.
پیش بین در ادامه به انتقاد برهم خوردن مراسم ها و نشستهایی پرداخت که با اخذ همه مجوزهای قانونی برگزار میشوند. وی همچنین از بروز هزینه های سنگین اجتماعی ناشی از اینگونه درگیری ها و ممانعت ها خبر داد و تصریح کرد: پاسخگوی کلیه مشکلات اجتماعی و سیاسی موجود در جامعه حاکمیت است.
وی افزود: با رعایت قانون می توان این آسیب ها را کاهش داد و از ظلم به انگیزه های پاک و صادق مردم جلوگیری کرد. آسیب به این انگیزه های پاک آرام آرام تبدیل به بحران های اجتماعی خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: در اوایل روزهای پس از انقلاب تعداد زندانی های ایران ۱۷ هزار نفر بود، اما اکنون این رقم به ۲۰۰ هزار نفر افزایش یافته است. با توجه به اینکه جمعیت کشور از انقلاب تا کنون ۲ برابر شده است، چگونه تعداد زندانی ها تا این اندازه افزایش داشته است؟
وی افزود: قرار بر آن بود تا زندان ها به دانشگاه ها تبدیل شوند، اما اینگونه نشد. چه اتفاقی رخ داد که امروز شاهد چنین بحران هایی در سطح جامعه هستیم؟

پیش بین گفت: ارایه راهکارهای علمی البته با استفاده از روش های استاندارد و منطقی می تواند گره گشا باشد. هوشمندی برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان در سایر مسایل و مشکلات بیشترین اهمیت را دارد که در صورت عدم رعایت استانداردها نتیاج جبران ناپذیر هم در پی دارد.
وی با اشاره به روز دانشجو و پیام آن گفت: پیام ۱۶ آذر این است که فقط به ساختار و سازماندهی ها و سخنرانی ها توجه نکنیم، در کنار ساختار سازی تعامل نیز جایگاه ویژه ای دارد.
این استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: تعامل برد برد در واقع به منطق به کار گرفته شده از سوی حاکمیت بستگی دارد. این بی عقلی و بی منطقی است اگر اسیر آرمان های غیر حقیقی شویم. در اینگونه آرمان هاست که سرها بریده می شود و خون ها به زمین می ریزد. مانند آرمان های گروه های نامشروع داعش.

وی افزود: هیچ گاه از یاد نبریم که دانشگاه یک مکان امنیتی نیست. محل گفتگو و تعامل است. البته متاسفانه دانشگاه ها بیشتر به کارخانه های مدرک سازی تبدیل شده اند که برای اصلاح آن باید در کار عزم جدی داشت.
پیش بین با بیان اینکه لازمه ایجاد تحولات اجتماعی بهره بردن از دانش است، گفت: جامعه ایران به شدت نیازمند مهارت هاست. حلقه گمشده ایران تکنسین های قوی و کاردان است. هر چند که استعداد و دانش باید در کنار استمرار و مهارت به بکار گرفته شود.
وی تصریح کرد: معتقدم هر علمی برای خود ارزش و جایگاه دارد اما آن علم و دانش برای مردم و جامعه مفید است که در رستگاری، انسانیت، شادی و نشاط و بهشت آفرینی تاثیر گذار باشد. در غیر اینصورت اگر در مسیر غلط قرار گیرد به جنایت و آسیب منتهی می شود.

جریان دانشجویی میراث دار بیش از ۶۰ سال مبارزات دانشجویی است

از ۲ خرداد سال ۱۳۷۶ جریان دانشجویی در کشور آبستن حوادث مختلف بود و هزینه های بسیار زیادی نیز در این زمینه از سوی دانشجویان داده شد.
همچنین در این جلسه رضا فریدونی عضو شورای مرکزی شعبه استان خوزستان حزب ندای ایرانیان به بیان نظرات خود پرداخت وی با اشاره به مطلب بالا افزود: جریان دانشجویی اینروزها جایگاه و استقلال خود را از دست داده و دلیل آن نیز پیوستن به جریان های مختلف سیاسی است.
فریدونی ادامه داد : جریان دانشجویی امروز استقلال خود را از دست داده چون بعنوان پیرو و دنبال کننده سایر احزاب و جریان ها تبدیل شده است.

وی ادامه داد :توسعه متوازن در جامعه ایران بعنوان یکی مهمترین مسایل تلقی می شود که عدالت اجتماعی نیز یکی از زیر شاخه های آن است. این موضوع یک مطالبه ملی و تاریخی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد که با پرورش نیروهای متخصص و آشنایی آنها با رویکردها و سایر مسایل می توان در این مسیر گام برداشت. دانشجویان می توانند بعنوان دیده بانان توسعه متوازن در جامعه باشند.
این عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان تصریح کرد :آشنایی دانشجویان با رویکردهای مختلف و پرورش آنها در تخصص های مورد نیاز استان قطعا تبدیل به یک جریان می شود که می تواند در زمینه آسیب ها و مشکلات مختلف درب استان مانند زیرگردها، انتقال آب کارون، محیط زیست و … فعالیت کند. دانشجویان امروز باید به حق خود که مطالبه سیاسی است دست پیدا کند.