خطر واقعا جدی است!/ مرگ چندین کودک در خوزستان با علائم آنفلوانزای خوکی/ مسئولان استان، مردم را آگاه کنند

خورنا -برخی گزارشهای مردمی به خورنا حاکی از نفوذ موج جدی آنفلوانزای خوکی در خوزستان است. گزارش زیر تلاش خورنا برای واکاوی این موضوع میباشد.

به گزارش خورنا به نقل از شنیده ها، بیش از ۲۰ روز است که موجی قوی از علائم انفلوانزای خوکی در خوزستان مشاهده شده و کودکان زیادی در بیمارستان های خوزستان بستری شده و بعضا جان خود را از دست داده اند.

متاسفانه بیماری آنفلوانزا از نوع خوکی دارای تمام شاخصه های یک بیماری مسری و خطرناک است که علی رغم تلاشهای مجدانه محققان پزشکی هنوز داروی موثری برای پیشگیری یا درمان قطعی آن وجود ندارد. (البته این موضوع صرفا به انفلوانزای خوکی مربوط نیست بلکه در مورد تمام انواع آنفلوانزاها صدق می کند) بنابراین آنفلوانزا از حالت یک بیماری معمولی با درجه خطر پایین به یک بیماری کشنده و عالمگیر تبدیل شده و نگرانی جدی تمامی مردم، دولتها و نهادهای ملی و بین المللی در زمینه بهداشت و سلامت را موجب شده است و در ماههای اخیر به یک بحران جهانی تبدیل شده است.

فرزندم را علائم انفلوانزا به بیمارستان بردم، ۲ هفته بعد از دنیا رفت.

پدر یکی از این کودکان که فرزند خود را ۳ روز پیش از دست داده، امروز در گفتگو با خورنا اظهار داشت: فرزند من حدود ۲۰ روز پیش با علائم اولیه شبیه سرماخوردگی و بعد سردرد و بدن درد در بیمارستان گلستان اهواز بستری شد و پس از ان به دلیل مشکلات ریوی و تنگی نفس و از کار افتادن ریه ها و نرسیدن اکسیژن به مغز فرزندم، وی به کما رفت و پس از آن حدود ۱۳ روز در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کودکان اهواز (ابوذر) بستری شد و شنبه همین هفته از دنیا رفت.

وی ادامه داد: فرزند من پیش از این هیچ مشکلی نداشت و تا یک روز قبل از اینکه به بیمارستان برود در سلامت کامل بود.

این پدر داغ دیده اظهار داشت: تمام پزشکان متخصص و فوق تخصص را بالای سر فرزندم آوردم اما هیچکس متوجه نشد که بیماری فرزندم چیست و حدس بر این بود که این بیماری آنفلوانزای خوکی است و درمانی هم ندارد.

وی اظهار داشت: در مدتی که فرزندم در بیمارستان ابوذر بستری بود چندین کودک دیگر با علائمی که برای انفلوانزای خوکی اعلام شده است به بیمارستان مراجعه کردند و برخی از انان پیش از فرزدند من از دنیا رفتند.۲۳۷۱۱۱_۷۹۰

علائم انفلوانزا و توصیه به واکسن

علایم و نشانه هانشانه‌هاى قابل‌انتظار آنفولانزاى خوکی در انسان ها مانند نشانه‌هاى آنفلوانزاى فصلى انسان است.  حمله ناگهانى تب، بی حالی، در خود فرورفتن،  بى اشتهایى و سرفه کردن . همچنین تعدادی از افراد آلوده با آنفولانزاى خوکی دچار سردرد، سرماخوردگی، گلودرد، کوفتگی و درد مفصل، عطسه‌، ناراحتی تنفسی، سرخ شدن یا التهاب و آبریزش از بینی می گردند  . در مواردی نیز تهوع، و استفراغ و اسهال نیز گزارش شده است .

 

روز گذشته علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود: سالمندان، بیماران مبتلا به دیابت، بیماران قلبی – تنفسی، بیماران کلیوی و ریوی و افراد مبتلا به سرطان که داروهای شیمیایی مصرف می کنند، بیماران مبتلا به نقص ایمنی، کودکان زیر پنج سال و زنان باردار بیش از دیگران در معرض خطر هستند که همه این گروه ها باید واکسن بزنند.

خطر مرگ حتمی!

همچنین دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه افراد بالاتر از ۶۵ سال، کودکان زیر ۵ سال، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی مزمن، خانم‌های باردار، مبتلایان به سرطان که تحت درمان هستند، مبتلایان به بیماری دیابت و نارسایی کلیه و کسانی که به هر دلیلی دچار نقص سیستم ایمنی هستند از جمله افراد در معرض خطر هستند که بیماری آنفولانزا در این افراد عارضه شدیدتری دارد، اظهار داشت: اگر این بیماری به‌موقع تحت درمان قراز نگیرد، منجر به مرگ می‌شود.

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده بود که استان‌خوزستان طی هفته‌های آینده درگیر این بیماری خواهد شد.

پیشگیری:

گویا در ادامه مجدداً بر رعایت نکات بهداشت فردی برای پیشگیری از این بیماری و نیز بر اینکه شستشوی دست‌ها با آب و صابون برای پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری است، تأکید کرد و گفت: رعایت آداب تنفسی نیز اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد. رعایت آداب تنفسی یعنی استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه و قرار دادن دستمال در کیسه پلاستیکی و سپس قرار دادن آن در سطل زباله اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.

گویا یادآور شد: مصرف آنتی‌بیوتیک در بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری اصلاً ضرورتی ندارد و بعضی از مبتلایان لازم است با تشخیص پزشک تحت درمان‌های دارویی ویژه قرار گیرند.

وی در ادامه توصیه کرد: افراد مبتلا به بیماری یا مشکوک به بیماری از بوسیدن و دست دادن با یکدیگر جداً خودداری کنند، از هرگونه خوددرمانی خودداری کنند و به پزشک مراجعه نمایند.

گویا در خاتمه خاطرنشان کرده بود که رعایت فاصله حداقل یک‌متری با بیمار مبتلا بسیار ضروری است و فرد مبتلا باید به‌اندازه کافی استراحت نماید بنابراین از حضور در مدرسه یا محل کار تا زمانی که پزشک اجازه نداده است باید اکیداً خودداری شود.

مسئولان استان اطلاع رسانی کنند

با توجه به شایعات و مرگ و میرهای اخیر بین کودکان در اهواز و استان خوزستان که نزدیک ترین تراژدی برای آن، شیوع انفلوانزای خوکی است، انتظار میرود مسئولان با اطلاع رسانی دقیق، ارائه خدمات عمومی گسترده و حتی اقداماتی از قبیل تعطیلی موقت مدارس مردم را از این خطر جدی اگاه کنند.

چهار ماده غذایی برای مقابله با آنفولانزای خوکی۲۳۷۱۰۱_۹۷۹

همانطور که می‌دانید هر روز بر تعداد مبتلایان به آنفلوانزای افزوده می‌شود، پس برای عدم ابتلا به این بیماری و حذف این روند، پیشگیری‌های اساسی باید صورت گیرد. در اینجا متخصصان، مصرف ۴ ماده غذایی را توصیه کرده اند که سیستم ایمنی بدن را در مقابله با این ویروس مقاوم‌تر می‌کند. مصرف هویج، قارچ، انار و چای سبز از جمله اقدامات پیشگیرانه در برابر ابتلا به آنفلوانزای خوکی است

هویج

برای مقابله با این بیماری، هویج انتخاب مناسبی است، زیرا منبع غنی بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین است و بتاکاروتن، مقاومت بدن را در مقابله با این بیماری، بالا می‌برد. طبق تحقیقات هر چه بتاکاروتن بیشتر مصرف شود، سلول‌های ایمنی بدن که شامل سلول‌های کشنده طبیعی هستند، زیاد‌تر می‌شوند.

قارچ

شما حتما از شنیدن این خبر که سس قارچ، سیستم ایمنی بدن را مقاوم می‌کند، خوشحال خواهید شد. طبق تحقیقات اخیر‌ با استفاده از قارچ، سلول‌های دفاع کننده طبیعی افزایش پیدا می‌کنند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن مقاوم‌تر می‌شود.

انار

یکی از دلایلی که از انار به عنوان میوه‌ای شگفت انگیز یاد می‌شود، داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است. انار بیشترین ظرفیت آنتی اکسیدانی را برای مهار یا خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد دارد و با داشتن این خاصیت می‌تواند با بیماری‌های مختلف از جمله آنفلوانزا، مقابله کند. اگر انار در دسترس شما نیست می‌توانید از آب انار بسته بندی شده (بدون قند و مواد افزودنی) استفاده کنید.

چای سبز

در چای سبز نوعی آنتی اکسیدان به نام “کاتچین” وجود دارد که می‌تواند سلول‌های ایمنی بدن را افزایش دهد و طبق تحقیقات انجام شده، این ماده روند انتشار ویروس را کند می‌کند. از دیگر ترکیبات چای سبز،”ال‌تیانین” است. طبق تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شده، این ماده، مقاومت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

همچنین خوردن لیمو ترش تازه با نمک تنهاماده ای هست که می تواند صددر صد ویروس را بکشد.

گزارش از علی چاروسائی