روایت یک شاهد عینی از مراسم روز ۱۶ آذر و حواشی آن در دانشگاه چمران اهواز!

خورنا – محسن صنیعی: در روز دانشجو و به احترام همه دانشجویان و سخنرانان اصلاح طلب، آقای دکتر خانجانی و سرکار خانم آذر منصوری، قصد حضور در مراسم روز دانشجو در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم کرده بودم. حدود ساعت ۱۰:۱۵ به دانشکده علوم سری زدم. در سرسرای دانشکده، بیش از صد نفر از دانشجویانی را دیدم که مشخص بود از دانشجویان بسیج دانشجویی هستند و مترصد حضور سخنرانان اصلاح طلب بودند. از آن طرف، ظاهرا به خاطر همین تشنجی که در دانشکده علوم برقرار بوده است، مانع از خروج سخنرانان اصلاح طلب از فرودگاه شده بودند.
چند مدتی در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم بودم ولی خبری از حضور سخنرانان نشد. شرایط بیشتر لغو مراسم را نشان می داد.
نیروهای حراست هم با لباس فرم و هم به صورت لباس شخصی، سعی در کنترل مراسم داشتند.
به بعضی نیروهای حراست یادآوری کردم که این مراسم مجوز قانونی دارد و کسی حق ندارد با استفاده از زبان و ابزار خشونت، مانع از برگزاری مراسم شود.
با قطع امید از برگزاری مراسم، به دانشکده برگشتم.
ظاهرا با حضور استاندار محترم در فرودگاه و وساطت ایشان، سخنرانان مراسم، اجازه خروج از فرودگاه و حرکت به سمت دانشگاه را پیدا می کنند.
حدود ساعت دوازده، به قصد این که از چگونگی ادامه مراسم و تجمع جلو دانشکده علوم، اطلاع حاصل کنم، سری به دانشکده علوم زدم که دانشجویان برگزارکننده مراسم، خبر از برگزاری و شروع مراسم سخنرانی دادند. سخنرانان اصلاح طلب، از در ورودی اضطراری سالن، وارد سالن شده بودند.
در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم، حضور یافتم و عرض سلام و خوش آمدی به سخنرانان مراسم داشتم. جمعیتی از دانشجویان اصلاح طلب در مراسم حضور داشتند. مراسم با خوش آمدگویی دبیر انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه شهید چمران آغاز شد. طبیعی است با توجه به اوج التهاب و تشنجی که به دنبال لغو مراسم بود، خطاب ایشان به سمت کسانی برود که اجازه برگزاری آرام این مراسم را نمی دهند. پس از آن، مجری مراسم، از آقای دکتر خانجانی و سرکار خانم دکتر آذر منصوری دعوت کرد که در جایگاه، حضور پیدا کنند.
پس از نشستن سخنرانان اصلاح طلب در جایگاه، کسی از معترضین این مراسم که در سالن حضور داشت، با هجوم به میکروفون و بر هم زدن میز جایگاه سخنرانان، عملا تشنج اولیه ای را در داخل سالن ایجاد کرد.
دانشجویان، به قصد گرفتن میکروفون با این فرد درگیر شدند (ظاهرا این فرد، در درگیری با دانشجویان، زخمی شده است).
در طول مراسم، دانشجویان بسیجی، با فشار به در ورودی دانشگاه، قصد ورود به سالن را داشتند و از طرف دیگر، نیروهایی از دانشجویان بسیجی که در سالن حضور داشتند، قصد باز کردن در خروجی اضطراری سالن را داشتند تا دانشجویان بسیجی از در خروجی اضطراری وارد شوند که نیروهای حراست، مانع از انجام این کار شدند.
با گرفتن میکروفون، آقای دکتر خانجانی سخنان خود را با اظهار خوشحالی از حضور در اهواز و یادآوری دوران حضور ایشان در لشکر ۲۵ کربلا در دوران دفاع مقدس پرداخت و ضمنا به اعتراض به کسانی پرداخت که اجازه برگزاری مراسم اندیشه ورزی را در کشور نمی دهند. آقای دکتر خانجانی سخنان خود را بسیار محدود کرد و سخنانش را در کمتر از ده دقیقه به پایان رساند. خانم دکتر منصوری، تریبون را به دست گرفت و بسم الله گفت که از آن طرف، دانشجویان بسیجی، با هجوم و با فشار بیش از حد به در ورودی سالن دانشکده علوم، وارد سالن شدند و سخنان دکتر منصوری، عملا شروع نشده، قطع گردید.
این دانشجویان بسیجی، قصد حمله به سخنرانان مراسم را داشتند که با تدبیر برگزارکنندگان و نیروهای حراست، سخنرانان از در خروجی اضطراری، سالن را ترک کردند.
پس از آن، عملا سالن به محل درگیری دانشجویان بسیجی و اصلاح طلب، تبدیل شده بود.
خانم خبرنگاری از من پرسید، مراسم برگزار شده، به ایشان گفتم که دکتر خانجانی سخنرانی داشته، گفت پس چرا نگفتند وارد سالن شویم که گزارش تهیه کنیم. به ایشان گفتم که خوب از این صحنه ها، گزارش تهیه کنید.
پس از حدود ربع ساعت، یکی از درهای خروجی سالن، باز گردید و سالن را ترک کردم.
هم چنان در ورودی دانشکده علوم، دانشجویان بسیجی جمع بودند و شعارهای مرگ بر فتنه گر را سر می دادند و یادداشت هایی در محکومیت فتنه گران داشتند.
یکی از دانشجویان بسیجی با قرار گرفتن بر یک بلندی، بیانیه ای در محکومیت فتنه گران، سر داد و به انتقاد از مسئولین استان وریاست دانشگاه پرداخت که چرا مجوز ورود عوامل فتنه گر به دانشگاه صادر شد ه است؟
اما نکاتی تحلیلی در مورد این مراسم
۱- آیا گروه های اصلاح طلب، اجازه داشتن مراسم قانونی در دانشگاه ها و در کشور را دارند یا خیر؟
۲- آیا اگر هیات سه نفره نظارت بر انجمن ها که رییس دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاه هم عضوی از این هیات است، اجازه برگزاری مراسم را می دهد و شورای تامین استان و استاندار محترم از برگزاری این مراسم حمایت می کنند، بر هم زدن این مراسم، به معنای قرار گرفتن در مقابل قانون نیست؟ همان جرم عدم تمکین به قانونی که به مخالفین خود می زنند.
۳- آیا بزرگانی که علی القاعده، این دانشحویان بسیجی حرف شنوی از ایشان دارند، نمی توانستند نسبت به کنترل این دانشحویان و برگزاری آرام مراسم، اقدام کنند؟
۴- آیا در حالی که مجوز قانونی مراسم داده شده است، کسانی می توانند با جرم فتنه، خود اتهام بزنند، دادخواست صادر کنند، دادگاه برگزار کنند و خود قضاوت بکنند و حکم صادر کنند و خود مجری حکم صادره شده خود شوند تا یک مراسم قانونی، برگزار نگردد؟
۵- آیا ممکن است که صد نفر دانشجوی بسیجی، به صورت خودجوش در سرسرای دانشکده علوم حضور پیدا کنند و مانع از برگزاری یک مراسم با مجوز قانونی شوند؟
۶- اگر یک چنین کاری را دانشجویان غیر اصول گرا، انجام می دادند با چه کیفری روبرو می شدند؟
۷- آیا بر هم زدن مراسم ها در دانشگاه های مختلف و در شهرهای مختلف، غیر هماهنگ شده و با حضور خودجوش نیروهای حزب اللهی و بسیجی صورت می گیرد؟
۸- آیا شایسته است که کسانی که خود را وفادار به نظام و انقلاب و رهبری می دانند، به جای این که سمبل گفت و گو و کلام متین باشند، سمبل ایجاد تشنج در مراسمات و استفاده از زبان خشونت شوند؟
۹- در پایان از همه دستگاه های سیاسی، انتظامی، امنیتی می خواهم که امنیت مراسم های اصلاح طلبان در سطح استان را تضمین نمایند و مانع از عدم برگزاری مراسم شوند.
محسن صنیعی
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس جناب دکتر کاش این سوال هم به ذهنتان خطور می کرد که چرا از چهره های معتدل اصلاح طلب و دارای سبقه موجه برای سخنرانی دعوت نمی شود؟ تا کی دانشگاه باید میدان تاخت و تاز تندروها باشد؟
    • ناشناس تشخیص حد معتدل بودن به عهده چه کسی است ؟ لابد با فرمانده ! پس جایگاه قانون کجاست ؟؟؟
  • ناشناس تشخیص حد معتدل بودن به عهده چه کسی است ؟ لابد با فرمانده ! پس جایگاه قانون کجاست ؟؟؟
  • دانشجوی چمران دانشگاه جای زندانیان و فتنه گران نیست که بخوان روز دانشجو برامون صحبت کنن.دانشجوی آگاه حاضر نیست یک دزد براش صحبت کنه!مگه دزدی بالاتر از خیانت به کشور داریم... به خطر انداختن امنیت ما برای رسیدن خودشون به قدرت