«دزفول شهر آرزوها» اجرا می شود/ برگزاری همایش در ۲۸ آذر +پوستر

خورنا – نقل از کمیته ارتباطات و رسانه برگزاری همایش بزرگ «دزفول شهر آرزوها»، این همایش با هدف توسعه همه جانبه این شهرستان برگزار خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول و رئیس برگزاری این همایش ظهر امروز شنبه در گفت‌وگو با دبیر این کمیته، اظهار کرد: در واحد دزفول در دو سال گذشته یکی از مواردی که وجهه همت قرار گرفته، بحث توسعه بوده است. توسعه در نگاه کلی در کل کشور باید مورد توجه قرار گیرد و اگر ما به اقتصاد مقاومتی اشاره می کنیم، این مهم شکل نمی گیرد مگر زیرساخت های توسعه را فراهم آوریم.

«ناصر سراج خرمی» افزود: مقرر شده تا همایش تخصصی دزفول شهر آرزوها در روز شنبه ۲۸ آذر ماه امسال در محل دانشگاه آزاد دزفول برگزار شود که جلسات متعددی نیز در این راستا به همت جمعی از دانشجویان و با حمایت دانشگاه برگزار شده است
وی گفت: در این گردهمایی که با شرکت و سخنرانی متخصصان و مجریانی که در زمینه توسعه اقتصادی در سطح کشور فعال بوده اند، همراه خواهد بود، ابتدا موانع توسعه در دزفول را بررسی و گزارشی ارائه، و سپس به مولفه هایی که مرتبط با موضوع همایش است پرداخته و راهکارها و پیشنهادهای این صاحب نظران ارائه و در نهایت جمع بندی و اولویت های کار تعریف خواهند شد.

سراج خرمی تصریح کرد: ۵ کمیته تخصصی ارتباطات و رسانه، تبلیغات، پژوهش، برنامه ریزی و تشریفات برای برگزاری این همایش تشکیل شده است. در این همایش از تمامی مسئولان محلی دزفول و صاحب نظران دعوت به عمل خواهد آمد و بر روی محورهای توسعه کشاورزی، صنعتی و گردشگری این شهرستان متمرکز خواهیم شد.

رئیس دانشگاه آزاد دزفول بیان کرد: اگر بخواهیم در رابطه با توسعه سخن بگوییم، مفهومی همه جانبه و چند بعدی است و نمی شود که در رابطه با توسعه سخن گفته شود و برای مثال وجهه های فرهنگی، صنعتی و یا کشاورزی را نادیده گرفت و این موارد زیرساخت هایی هستند که حتما باید رعایت شوند.

وی خاطرنشان کرد: در شمال خوزستان به جهت توسعه صنعتی با مشکل مواجه بوده ایم و بخش قابل توجهی از جوانان ما که مهندس و متخصص در زمینه رشته های فنی و مهندسی هستند، جایی برای کار ندارند و صنایع بزرگ و کوچک در دزفول نایاب و به شدت کم و محدود است. بنابراین اگر بخواهیم توسعه ای ایجاد کنیم، قطعا باید بر روی توسعه صنعتی کار صورت گیرد و وجهه همت ما نیز باید ساخت و احداث کارخانه ها و همینطور ایجاد و احداث مراکز تولیدی صنعتی بزرگ و کوچک باشد؛ و این این مهم مستلزم سرمایه گذاری بخش خصوصی است که با ارتباطات مهیا شده و همچنین اعتبارات حمایتی دولت برای کمک به این بخش است.

ناصر سراج خرمی توضیح داد: در رابطه با مولفه دوم، همه بر این مهم واقف هستیم که کشاورزی و خاک حاصلخیز در این منطقه یک نعمت بی بدیل خدادادی است و با مدیریت منبع و ظرفیت عظیمی همچون رود دز، می توانیم به نحو مناسبی بر روی آن کار کنیم. در حال حاضر در این زمینه با مشکل مواجه هستیم، به طوری که کشاورزان ما مدام متضرر شده و ورشکست می شوند و جامعه و خانواده خود را نیز دچار مشکل می کنند. مشاهده این موارد جای بسی تاسف دارد، و اگر نگاه ما توسعه پایدار است، حتما باید به این مولفه توجه ویژه داشته باشیم.

وی گفت: ما می بایست بتوانیم از علوم امروز استفاده کنیم و جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و ارگان هایی از این دست باید حتما در محور توسعه فعال شده و برنامه هایی برای کشاورزان در این زمینه ارائه دهند. در مصرف آب برای کشاورزی در دزفول هنوز به شیوه سنتی عمل شده که هدررفتی بالا را به دنبال دارد که باید مدیریت شود و باید سعی بشود از شیوه های جدید آبیاری و بذرهای اصلاح شده استفاده کرد. می بایست فکری به حال صادرات محصولات کشاورزی کنیم و بازار خوبی را برای مصارف داخلی و خارجی به ویژه برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی روسیه فراهم آوریم؛ چون به واقع دزفول در این مقوله مهم، جای سرمایه گذاری و پیشرفت دارد.

سراج خرمی ادامه داد: در تشریح مولفه سوم باید گفت که دزفول شهر آجر است و به جهاتی شهری بی نظیر در دنیا است. ما از این موضوع تا به حال چه استفاده ای کرده ایم؟ آمار جذب توریست در این شهرستان نزدیک به صفر است. اگر می خواهیم توسعه ای داشته باشیم طبیعی است که باید نسبت به تامین زیرساخت های گردشگری اهتمام ورزیم. نیاز به اعتبار در این بخش و نیاز به جذب سرمایه گذار داریم. کارهای محدودی در ساحل سازی برای رود دز انجام شده اما بسیار بیش از این جای کار دارد. در دزفول هتل به معنای کامل کلمه نداریم که جای کار دارد. جاده ها و راه ها باید اصلاح شوند. مهم ترین بحث در حوزه گردشگری اما تامین امنیت جانی، مالی و فرهنگی توریست ها است. نمی شود گردشگر را جذب کرد ولی فکری برای تامین اسکان، آسایش و حفظ امنیت او نکرد.

وی اضافه کرد: بسیاری از خیابان های دزفول مناسب برای ۴۰ سال پیش دزفول تنظیم شده اند و امروزه دیگر این خیابان ها، مکان ها و معابر عرض، مختصات و ویژگی هایشان جوابگوی شهری که یک میلیون و پانصد هزار نفر روزانه در آن در حال تردد هستند، نیست. در دزفول نیاز به پارکنیگ و ایجاد بازارهای جدید داریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول تصریج کرد: البته داشته ها را باید حفظ کرد. چقدر در زمینه حفظ بناهای باستانی و میراث معنوی کار کرده ایم؟ ساختمان های چند صد ساله ای در دزفول است که در حال تخریب هستند که تاریخ ما در تک تک آجرهای این بناها نهفته است. توریست برای مشاهده همین موارد است که جذب می شود. با وضع موجود طبیعی است که پیشرفتی حاصل نخواهد شد مگر اینکه بدان توجه جدی کرد.

ناصر سراج خرمی در پایان با اشاره به نقش حیاتی دانشگاه در توسعه، اظهار کرد: در واحد دزفول متخصصان و فارغ التحصیلان بسیاری در حوزه های مختلف وجود دارند که باید از ظرفیت آن ها برای توسعه این شهرستان استفاده شود. در زمینه گردشگری نیز دانشگاه آزاد دزفول تنها واحدی است که در خوزستان و چندین استان اطراف خود، دپارتمان باستان شناسی دارد.
photo_2015-12-05_13-53-19
گفتنی است که ۲۸ آذر سالروز اولین حمله موشکی رژیم بعث به دزفول است.

به گزارش کمیته ارتباطات و رسانه برگزاری این همایش، جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد دزفول با الگوبرداری از دلیرمردان دفاع مقدس، شهدای بزرگ و همچنین سرداران سرافراز دزفول در جنگ تحمیلی از جمله سرداران غلامعلی رشید، مهدی کیانی و… که زندگی خود را وقف آبادانی ایران اسلامی کرده و می کنند، پیگیر برگزاری این همایش تخصصی برای توسعه و آبادانی شهر خود یعنی دزفول شده اند.