اصول اساسی برای سرمایه‌گذاری در یک کسب‌وکار تازه

خورنا – مارک کوبان که حالا چند ماهی است از مرز ۵۸ سالگی گذشته، یک تاجر، سرمایه‌گذار، تهیه‌کننده فیلم، نویسنده، شخصیت تلویزیونی و بشردوست آمریکایی است.آقای کوبان سرمایه‌گذار میلیاردری است که بیشتر از همه به‌‌خاطر نقش‌اش به‌عنوان ‌ «‌کارشناس‌»‌ ‌و صاحب تیم بسکتبال دالاس ماوریکز شناخته ‌می‌شود.او در طول عمر کاری خود تجربه بیش از ۱۲۰ سرمایه‌گذاری را داشته است.

سرمایه‌گذاری‌های او تنوع زیادی به خود دیده‌اند؛ به‌طوری‌که از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگی چون لندمارک تئاتر تا استارتاپ‌هایی در شارک تانک را شامل می‌شود.او برای تمامی کسب‌وکارهایی که در آنها نقش ایفا کرده است، «‌مجموعه‌ای از اصول را رعایت می‌کند که اکثر آنها مصون از خطا هستند.»‌ ‌این جمله را آقای کوبان در کتاب سال ۲۰۱۳ خود به نام ‌ «‌چگونه در ورزش کسب‌وکار پیروز شویم‌»‌ ‌این جمله را می‌گوید.

آنچه پیش‌روی شماست، خلاصه سه اصل اساسی کوبان است که در این حرفه حتی رنگ ‌ «‌قداست‌»‌ ‌نیز به خود گرفته است.

۱- درک تفاوت میان ارزش افزوده و سود داشتن از یک بازار بی‌پروا است

کوبان می‌گوید بعضی کارآفرین‌ها به روش برخی سرمایه‌گذارهای بورس در کارشان شکست می‌خورند.بعضی از سرمایه‌گذاران بورس گاهی سهامی را نزد خود نگاه می‌دارند تا قیمتش بالا و بالاتر برود.حال آنکه به این اذعان ندارند که همه سهام‌ها از یک روند تبعیت می‌کنند. به گفته کوبان برخی سرمایه‌گذاران نمی‌توانند تشخیص دهند که موفقیت‌شان در یک معامله ناشی از یک جریان زودگذر است یا در نتیجه یک روند دقیق به‌دست آمده است.

او در این باره می‌نویسد: «‌در همراه شدن با موج موجود در یک بازار و پول درآوردن از آن هیچ اشکالی وجود ندارد. اما اگر شما به خودتان و اعتبار خودتان به صورت صرف تکیه کنید، این موج گرفتارتان می‌کند.»‌کوبان می‌نویسد که این موضوع هرگز برای تیم‌های ورزشی اتفاق نمی‌افتد. خیلی از مالکان تیم‌ها شیفته افزایش سود از قراردادهای حق پخش تلویزیونی هستند تا با استفاده از این ‌ «‌زیرکی‌»‌ ‌به اعتبار خود بیفزایند.

او این راه هم می‌نویسد که خودش و همکارانش در تیم ماوریکز این را دریافته‌اند که سود در واقع در نتیجه رقابت بین شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای پدید می‌آید. کوبان به هر حال نمی‌توانست از خود‌ راضی ‌باشد.او در بخش دیگری از کتاب می‌نویسد: «‌چالش بزرگ‌تر این است که تشخیص دهیم که تبعیت از یک موج در بازار ممکن است جایی تمام شود اما ارزش ایجاد شده رأی مشتری‌ها می‌تواند آنقدر باشد که آنها از مشتری بودن خود دست نکشیده به این ارزش وفادار بمانند.»

۲- اول در نبردهایی که در آن هستید پیروز شوید و بعد رقابتی تازه را شروع کنید

کوبان می‌نویسد که او این فرصت را داشت که لندمارک تئاتر را بین‌المللی کند اما زمانی را که برای جهانی کردن این برند و کسب‌وکار اختصاص می‌داد، به هیچ‌وجه برای توسعه ملی برند انجام نمی‌داد و این چیزی بود که کوبان در برابرش ایستاد.

او می‌نویسد: «‌شما زمان ویا توجه نامحدودی در اختیار ندارید. شاید از آنهایی باشید که ۲۴ ساعت شبانه‌روز کار می‌کنند اما آن ۲۴ ساعتی که برای پیروزی در اصل و اساس کسب‌وکارتان وقت می‌گذارید، مسلما پاداش بیشتری هم به خاطرش می‌گیرید. اگرچه شاید زمانی بیشتری بخواهد، اما این کار به شما کمک می‌کند که بهترین کسب‌وکار ممکن را داشته باشید.»

۳- در فرصت‌ها غرق نشوید

کوبان می‌نویسد: «‌اگر چیز تازه‌ای به کار اضافه می‌کنید که باعث کشمکش می‌شود به جای اینکه چالش ایجاد کند، هم به عقب کشیده می‌شوید و هم رهایش می‌کنید. بسیار کم پیش می‌آید که چنین فرصتی نتیجه خوبی در بر داشته باشد.»

ملیسا کاربون، رئیس یک کمپانی تولیدکننده محصولات ترسناک در این‌باره می‌گوید که وقتی با کوبان همکاری کرده سیل پیشنهادهای همکاری و سرمایه‌گذاری به سمتش سرازیر شده و بسیاری از این پیشنهادها هم بسیار اغواکننده بوده است. کوبان در این وقت به او توصیه کرد که یک قدم به عقب برگشته و اسیر احساسات زودگذر نشود. او می‌گوید که هنوز هم این توصیه کوبان در گوشش است که ‌ «‌در فرصت‌ها غرق نشو».