برسی واقعه 4 اذر ماه ..!

حمله کرکس‌های صدام به اندیمشک

خورنا – دفاع مقدس و وقایع آن ثابت کننده بیعت همیشگی مردم اندیمشک با آرمان‌های امام راحل و ارزش‌های اسلامی انقلاب است.

چهارم آذر ماه ۱۳۶۵، بود که اندیمشک با حمله کرکس‌های خونخوار رژیم بعث، طولانی‌ترین بمباران هوایی شهری کشور را در تاریخ حماسه‌های خود در دفاع مقدس ماندگار کرد.

 

نقش اندیمشک در دوران دفاع مقدس ارتش بعثی را آشفته کرد

 

حماسه شش مهرماه ۱۳۵۹ و شکست طراحی‌های گسترده رژیم بعث در ورود به مرزهای ارتباطی و جغرافیایی خوزستان، با ثبت حماسه مردمی شهرهای شمالی خوزستان در جسر نادری، کینه مقاومت مردم اندیمشک را برای لشکر صدام ابدی کرد.

اما نقش مردم اندیمشک در دوران هشت ساله دفاع مقدس به حماسه مردمی در شش مهرماه خلاصه نشده بود چرا که نقش مهم این شهرستان در تامین نیازهای رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل و دسترسی منحصر به فرد به شبکه‌های ارتباطی جاده‌ای و ریلی برون شهری این شهرستان با آب‌های گرم خلیج فارس و مرکز کشور، و همچنین وجود رودهای پرخروش دز و کرخه در پهنای جغرافیایی اندیمشک، با قرار گرفتن این شهرستان در ما بین سه استان خوزستان و لرستان و ایلام کینه این شهر با موشک و بمب صدام را ابدی کرده بود.

 

نقش ممتاز دوکوهه و کینه صدام

دوکوهه نام منطقه و پادگانی در ۴ کیلومتری شمال غربی اندیمشک‌ و در مجاورت جاده اندیمشک – خرم آباد بوده که عقبه یگان‌ها نظامی و مردمی رزمندگان اسلام در عملیات فتح المبین ودیگر فتوحات لشکر مخلصان راه حق در دوران هشت سال دفاع مقدس بوده است.

دوکوهه که قبل از انقلاب شکوه‌مند اسلامی یک پادگان پشتیبانی برای لشکر ۹۲ زرهی و مقرهای نظامی جنوب غربی کشور بود، در بهمن ماه ۶۰ در اختیار تیپ تازه تأسیس محمد رسول الله به فرماندهی جاوید الاثر سرلشکر پاسدار احمد متوسلیان قرار گرفت تا نقش مهم اندیمشک در پشتیبانی از مناطق عملیاتی جنگ تحمیلی، صدام را برای انجام یک قتل عام گسترده در این شهرستان بیش از گذشته گستاخ نماید.

 

شکست والفجر هشت و تلاش دشمن برای تغییر مسیر جنگ هشت ساله

 

عملیات والفجر ۸ که از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ دفاع مقدس یاد شده یک عملیات آبی و خاکی مشترک نیروهای سپاه پاسداران و ارتش بود که با غافلگیری نیروهای عراقی و عبور رزمندگان اسلام از اروند رود و فتح شبه‌جزیره فاو در جنوب عراق، در تاریخ ماندگار شد و دشمن را بیش از گذشته برای قلتیدن اندیمشک در خون را بیش از گذشته برای جبران این شکست تلخ، به فکر فرو برد

 

مستند چهارم آذر ماه در اندیمشک ساخته شد

 

امیر حمزه بزرگی در نشست بررسی واقعه چهارم آذر ۱۳۶۵ و ثبت طولانی‌ترین بمباران شهری ایران در تاریخ دفاع مقدس، اظهار داشت: چهارم آذر ماه اندیمشک را در تاریخ معاصر ایران ماندگار کرد.

معاون فرماندار اندیمشک عنوان کرد: ثبت این واقعه مهم و موثر دفاع مقدس در تقویم ملی، مطالبه جدی مردم اندیمشک بوده که به جدیت توسط مسئولین شهری پیگیری می‌شود.

همچنین مدیرکل صدای و سیمای خوزستان نیز در جلسه شورای اداری اندیمشک، اظهار داشت: با هدف تجلیل و تقدیر از نقش مردم اندیمشک در هشت سال دفاع مقدس مستند مقاومت مردم این شهرستان توسط صدا و سیمای مرکز خوزستان تولید شد.

مسلم رحیمی بیان کرد: در این مستند سعی شده چهره ممتاز مقاومت مردم اندیمشک در حماسه چهار آذر به نحوی مطلوب و موثر معرفی شده و شبکه‌های ملی و استانی این حماسه مردمی را به نمایش در آورد.

گزارش از محمدامین جمشیدی

انتهای پیام/