یک وکیل دادگستری در شوشتر: شنود مکالمات تلفنی افراد ممنوع است

سیدبهروز حسینی در سال ۱۳۸۰ در رشته حقوق در دانشگاه اصفهان مدرک کارشناسی و در سال ۱۳۸۲ به دریافت پروانه وکالت دادگستری نائل و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه علوم و تحقیقات خوزستان است .

مصاحبه خبرنگار خورنا در شوشتر با سیدبهروز حسینی را در زیر می خوانید

۱- وظیفه وکیل دادگستری چیست؟

وکیل دادگستری با آگاهی از قوانین و مقررات و اصول حاکم بر ارزشها می تواند چراغ راه محاکم دادگستری شود و جلوی سوءاستفاده های احتمالی و تضییع حقوق کسانی که خود را در معرض اتهام دیده اند را بگیرد و در اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز چنین آمده است : در همه دادگاهها ، طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم شود . لذا وظیفه اصلی و رسالت وکیل دادگستری که در سوگندنامه او هم تصریح شده همانا قانون مداری و قانون محوری است و خصوصیات وکیل ، استفاده بهینه و کارشناسانه از مقررات قانونی در جهت دفاع از حقوق قانونی افراد است .

۲- نظر شما در خصوص تعامل بین قاضی و وکیل در جهت رسیدن به هدف نهایی که همانا عدالت و احقاق حق است چیست؟

هر چند که به ظاهر قاضی و وکیل در مقابل یکدیگر قرار دارند اما در واقع ، هدف هر دو احقاق حق و کشف واقع و تبیین حقیقت است . علی رغم اینکه به عدالت قضات و قضاوت آنها اعتماد است ولی در هر حال قاضی یک شخص است و مصون از اشتباه نیست و وکیل دادگستری می تواند میزان اشتباهات قضایی را به حداقل برساند ، چنانچه در این مسیر این دو قشر با هم تعامل مناسب در چهارچوب قانون داشته باشند ، موجب تسریع و تسهیل در رسیدن به اهداف اشاره شده می گردد . ایجاد حس اعتماد بین این دو بهترین راه جهت ایجاد و تعامل و همکاری است .

۳- باتوجه به اجرایی شدن قانون جدید آیین دادرسی کیفری ، موارد و مصادیق مثبت قانون جدید نسبت به قانون قدیم چیست؟

قانون آیین دادرسی کیفری جدید در ۵۷۰ ماده و ۲۳۰ تبصره در تاریخ ۴/۱۲/۱۳۹۲ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۶/۱۲/۱۳۹۲ به تایید شورای نگهبان رسید و سرانجام در تیرماه ۱۳۹۴ اجرا شد .

قانون جدید برخوردار از نکات مثبت بسیاری در خصوص یکپارچگی در مقررات آیین دادرسی کیفری و نظام مندی آن رعایت حقوق شهروندی ، رعایت حقوق متهم ، پیش بینی حضور وکیل دادگستری در کنار متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی ، پیش بینی حق سکوت برای متهم ، ممنوعیت اجرای علنی مجازات ، ممنوعیت بازرسی از خودروهای شخصی افراد توسط مامورین انتظامی بدون اخذ دستور مقام قضایی ، حفظ حریم خصوصی افراد ، حق معاینه پزشکی ، جبران خسارت ایام بازداشت متهم بی گناه ، تشکیل دادگاههای کیفری ۱ و ۲ ، تشکیل پلیس ویژه اطفال و غیره که همگی از تصمیمات تحقق دادرسی عادلانه و منصفانه به شمار می آیند و برخورداری افراد از حق داشتن وکیل دادگستری نه از آن جهت است که همواره بیگناهی متهم را اثبات کند بلکه برای دفاع از حقوق قانونی افراد در محاکمات است که بخشی از این حقوق عنوان گردیده باشد که با رعایت این حقوق نیز در راستای اجرای عدالت گامهای موثری برداشته شود ./

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *