برای ثبت ملی برخی از آثار تاریخی باغملک اقدامی نشده است

خورنا – مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک گفت: باغملک شهرستانی تاریخی باستانی است با پنج اثر که به ثبت ملی رسیده‌اند اما چند اثر دیگر حدود شش سال است برای ثبت معرفی شده‌اند منتها اقدامی صورت نگرفته است.

یونس شفیعی اظهار داشت: به ثبت نرسیدن این آثار سبب تجاوز به حریم آنها شده است چون “تنگ دالخونی” و آثار مهم دیگری نیز در شرایط بدی قرار دارند.

وی افزود: ما در بررسی آثار باغملک با دو مفهوم در میراث روبه‌رو هستیم؛ میراث مادی و معنوی. میراث مادی که همان آثار باستانی به جا مانده از گذشته است اما میراث معنوی شامل آداب و رسوم و اعتقادات منطقه است.

شفیعی بیان کرد: باغملک هم میراث مادی و هم میراث معنوی دارد. برای شناساندن این پتانسیل به زائران و گردشگران اطلاع‌رسانی لازم است که صورت نگرفته چون اداره میراث فرهنگی باغملک کم کاری می‌کند. این کم کاری دلایل اداری خود را دارد. از جمله این که این اداره هنوز ثابت نیست و متخصص و حتی پژوهشکده ندارد. گاهی دلایل سیاسی هم دخیل‌اند و سلیقه‌ای برخورد می‌شود.

این دوستدار میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: این میراث همان گونه که از پدران‌مان به ما رسیده‌اند باید برای انتقال آنها به نسل‌های آینده تلاش کرد. حال آن که چشم‌انداز پیش رو چشم‌انداز علمی نیست. ما تنها انجمن به ثبت رسیده هستیم که از سال ۸۵ با حدود ۵۰ نفر عضو مجرب و ۱۱۱ نفر از دانشجویان و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی به صورت خودجوش به عنوان فرزندان این سرزمین کار می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ما در انجمن مسایلی که ارتباط مستقیم قانونی با اداره میراث دارند مثل ارتباطات، پژوهش و… را انجام می‌دهیم چون این کار، کار مقدسی است.

شفیعی با اشاره به وضعیت جاذبه‌های گردشگری باغملک گفت: وضعیت “مال آقا” و “رباط” بد است زیرا در بحث گردشگری امکانات رفاهی برای گردشگر مهم است و این امکانات و همچنین امنیت لازم برای وسایل نقلیه و سایر وسایل و نظارت بر اجاره باغ‌‌ها توسط اداره بازرگانی نیز وجود ندارد. حتی نیروی کافی به عنوان راهنما در این مناطق وجود ندارد.