وزیر جهادکشاورزی: اختصاص نیافتن آب ۲۲۰ هزار هکتار از طرح ۵۵۰هزار هکتاری ناشی از کم اطلاعی است

خورنا – وزیر جهاد کشاورزی گفت: مشکل اختصاص نیافتن آب برای ۲۲۰ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کم دقتی و یا نداشتن اطلاعات کافی وزرات نیرو است.

به گزارش خورنا محمود حجتی سه شنبه در همایش کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری در سرسرای مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) شهرک نفت اهواز اظهار کرد:قرار داد تامین آب ۳۲۰ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری با سازمان آب و برق خوزستان منعقد شده اما به دلیل نبود اطلاع رسانی در مرکز نتوانستیم ۲۲۰ هزار هکتار دیگر را توافق کنیم.
وی افزود: تاکنون فرصت دو سال را برای اجرای طرح در این ۳۲۰ هزار هکتار از دست دادیم و امیدواریم بخشی از زمان از دست رفته را جبران ، و کار را با وجود تاخیر به انجام برسانیم.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این طرح در سال ۹۲ متوقف شده بود، ادامه داد: برای ادامه طرح پولی نداشتیم اما در دولت یازدهم همه مقدمات کار فراهم شد و قرار داد تامین آب طرح ۳۲۰ هزار هکتاری در خوزستان و ایلام منعقد شد.
وی گفت: امروز بهترین راندمان را در تسطیح اراضی این طرح کشاورزی داریم و تسطیح به صورت لیزری انجام می شود.
حجتی ادامه داد: این طرح مهم کشاورزی توسط ۷۰ پیمانکار در حال انجام است که در مهر امسال به رکورد بی سابقه ۹ هزار و ۷۰۰ هزار هکتار تسطیح اراضی این طرح دست یافتیم.
وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در طرح تسطیح اراضی نخستین هدف یکپارچه سازی اراضی منقطع، پس از نقشه برداری و طرح هندسی آن با کمک مردم است که ابعاد زمین از حالت غیرقابل دسترسی به حالت قابل قبول در یک چارچوب مهندسی تدوین شود.
وی گفت:در این طرح عملیات اجرایی به صورت یکپارچه انجام شده که شاید مهمترین آنها بحث زهکش است و بخش عمده ای از آن زهکش زیرزمینی است.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه با ابتکارات مهندسان، صرفه جویی و زمان و کیفیت به صورت همزمان در این طرح اعمال شد بیان کرد: همچنین ماشین آلات در این طرح به صورت سنتی و خودکششی بکار گرفته شد و هم اکنون به کمک تولید کنندگان نزدیک به ۷۰۰ ماشین تخصصی در این طرح مشغول کار هستند.
حجتی با بیان اینکه در اراضی این طرح، کیفیت و محصول افزایش، ودر مصرف آب صرفه جویی می شود، اظهارکرد: در بخش عمده ای از زمین های کشاورزی این طرح در حد امکان انتقال آب به صورت تحت فشار و کم فشار انجام شده است.
وی گفت: همچنین امیدواریم در آینده از پایاب سدها در کشور بتوانیم آب را با لوله به سیستم کم فشار و تحت فشار منتقل کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی در خوزستان، از ابتدای فعالیت دولت یازدهم، از جهاد نصر کشور به جهاد نصر خوزستان داده شد چرا که کار میدانی است و در طول زمان انجام می گیرد و باید دستگاه های محلی آن را انجام دهند.
حجتی یادآور شد: ۱۶۰ هزار هکتار کارهای زیرساختی این طرح تاکنون انجام شده و با اجرای آن شاهد افزایش ۹ میلیون تن محصول علاوه بر محصولات گذشته خواهیم بود.
طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در پی سفر رهبر معظم انقلاب در اواخر سال ۷۵ به خوزستان و بازدید هوایی ایشان از مناطق مختلف این استان صادر شد.
در سفر دولت تدبیر وامید به خوزستان در دی ۹۲، اختصاص ۵/۱ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی در سال های ۱۳۹۵-۱۳۹۳ تصویب شد.
از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار اراضی پیش بینی برای عملیات اجرایی از محل منابع صندوق توسعه ملی حدود ۱۰۰ هزار هکتار قراردادهای در دست اجرا و با برگزاری ۱۳۸ هزار هکتار برنامه مناقصات که در دست اقدام است تاکنون ۳۸ قرارداد در سطح حدود ۱۱۹ هزار هکتار منعقد شده است.
هم اکنون دو هزار و ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین، نیمه سنگین و تخصصی و سبک در طرح مشغول بکار هستند.
همچنین شش هزار و ۳۰۰ نفر تاکنون در این طرح ملی مشغول بکار شده اند.