سخنگوی دولت در اهواز: توسعه منطقه آزاد اروند یکی از موفقیت‌های دولت بود/ خوزستان از دید ملی مغفول نیست/ بررسی مشکلات سد گتوند

خورنا – رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: توسعه محدوده منطقه آزاد اروند یکی از موفقیت‌های دولت بود که باعث ایجاد رونق و امیدواری در بین مردم خوزستان شد.

محمدباقر نوبخت پیش از ظهر امروز در نشست خبری در اهواز اظهار کرد: بخشی از موفقیت‌های خوزستان ناشی از هموار کردن راه توسط اهالی رسانه و خبرنگاران است.

وی افزود: یک سری توافقات نانوشته برای حل مشکلات مردم و توسعه استان از سوی دولت صورت گرفته که بی‌شک اغلب آنها از سوی اهالی رسانه بازگو شده است.

سخنگوی دولت بیان کرد: اولین سفر استانی رئیس‌جمهور هم به خوزستان بود و یک‌بخشی از این سفر، تصمیم‌گیری در ارتباط با پروژه‌ها بود. توسعه محدوده منطقه آزاد اروند یکی از موفقیت‌های دولت در استان خوزستان بوده که باعث رونق اقتصادی و امیدواری در بین مردم شده است.

نوبخت عنوان کرد: بخشی از قول‌ها و مصوبات دولت در استان خوزستان جزو الزامات ما است و از آن جمله می‌توان به تکمیل و اجرای پروژه‌های آب‌رسانی غدیر و تصفیه‌خانه شرق اهواز اشاره کرد. البته کاهش فروش و قیمت نفت ایران کمی کار را سخت‌تر کرده است.

وی گفت: همین افتخار برای دولت تدبیر و امید بس است که رئیس‌جمهور در اولین سفر به خوزستان آمده و در کنار آن نیز دولت بر اجرای بزرگ‌ترین طرح آبی و خاکی ایران یعنی طرح توسعه ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی خوزستان متمرکز شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: خرسندم که ۱۶۰ هزار هکتار از این طرح انجام‌شده و به همین میزان نیز در دست اجراست. بقیه اراضی نیز تا رسیدن به سطح ۵۵۰ هزار هکتاری انجام می‌شود.

نوبخت همچنین گفت: سخنگوی دولت روزهای سه‌شنبه هر هفته در نشست خبری به سؤالات مختلف خبرنگاران در سطح ملی پاسخ می‌دهد اما امروز اهالی رسانه خوزستان سؤالات خود را خواهند پرسید. قطعاً این نشست تنها برای مسائل درون استانی نیست و خبرنگاران می‌توانند سؤالات را در سطح ملی بپرسند.

خوزستان از دید ملی مغفول نیست

نوبخت با اشاره به جایگاه بالایی خوزستان در دولت اظهار کرد: استان خوزستان از دید ملی مغفول نیست. در ارتباط با افزایش دو درصد سهم نفت به استان خوزستان به سه درصد، این مسئله به‌دفعات مطرح شد و رئیس‌جمهور گفت باید بررسی شود.

وی ادامه داد: در صورت لغو کلی تحریم‌ها، بیش از ۵۰ هزار میلیارد دلار به این کشور سرازیر می‌شود.

نوبخت با اشاره به اینکه هیئت‌های خارجی بی‌شماری برای سرمایه‌گذاری وارد ایران شده‌اند، تصریح کرد: برای ساخت چهار نیروگاه سیکل ترکیبی با بلژیکی‌ها قرارداد منعقد کردیم و این تحریم‌ها که با مساعی دولت و همکاری مجلس و رهبری هوشمندانه و مطلوب مقام معظم رهبری به فرجام مطلوبی رسید بی‌شک نتیجه مطلوبی دارد.

سخنگوی دولت در خصوص مسئله ریزگردها نیز گفت: کارگروهی در هیئت دولت تشکیل شده که با جدیت این مسئله را پیگیری می‌کند به این دلیل که می‌دانیم این مشکل مردم را آزاد می‌دهد.

نوبخت با اشاره به برنامه‌های کوتاه‌مدت اقتصادی دولت اظهار کرد: در ارتباط با برنامه کوتاه‌مدت اقتصادی دولت باید عنوان کنم که با این کار نمی‌خواهیم کشور را به توسعه برسانیم چون نیاز به برنامه‌ریزی‌های بیشتر است ولی رشد اقتصادی شش ماه اول، یک درصد مثبت اعلام‌شده که نسبت به سال گذشته که سه درصد بود، کمتر است.

وی در خصوص مسئله پرداخت یارانه‌ها نیز گفت: تاکنون رایانه بیش از دو میلیون نفر قطع‌شده و مسئولیت آن با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و تأکید شده آن‌هایی که به یارانه نیاز دارند، قطع نشود.

بررسی مشکلات سد گتوند

نوبخت در مورد مشکلاتی که سد گتوند برای محیط‌زیست ایجاد کرده است نیز اظهار کرد: در خصوص حذف سد گتوند و یا اینکه اجرای برنامه‌های اصلاحی برای کاهش شوری آب آن، بررسی‌هایی انجام‌شده و گزارش‌های مختلفی ارائه‌شده که در نهایت باید در این مورد تصمیم منطقی بگیریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأکید کرد: نباید پروژه‌هایی که توجیه زیست‌محیطی ندارند را اجرا کنیم. نباید محیط‌زیست را تحت‌فشار قرار بدهیم که چون یک پروژه منفعت دارد، اجرا شود. اتفاقاتی که در دریاچه هامون، هیرمند، ارومیه و بختگان افتاده به خاطر همین نوع نگاه است.

وی بیان کرد: باید نهایت دقت را روی مباحث زیست‌محیطی داشته باشیم. در ارتباط با ساماندهی رودخانه کارون هم باید اعلام کنم که جزو ردیف‌های مصوب در برنامه ششم توسعه است.

سخنگوی دولت در ارتباط با حذف و یا تعلیق مالیات بر ارزش‌افزوده برای یک استان گفت: در حال حاضر مسئولان خوزستانی متعرض به این مالیات‌ها نیستند ولی خواسته آنها این است که درآمدهای کسب‌شده در خوزستان در همین استان باید هزینه شود.

داعش چهره اسلام را مخدوش کرد

نوبخت در خصوص حوادث تروریستی در لبنان، فرانسه و پاریس نیز بیان کرد: ‌همیشه ایران و سوریه بیان می‌کردند که تروریست‌هایی در حال ایجاد ناامنی در این کشور هستند به‌زودی به سایر کشورها نیز سرازیر می‌شوند ولی کشورهای صاحب نفع در حمایت از تروریست‌ها این مسئله را قبول نداشتند و آنها فکر می‌کردند از این افراد می‌توانند در جهت منافع خودشان استفاده کنند ولی در حال حاضر مسئله تروریست‌ها گریبان خودشان را گرفته است.

وی در خصوص تروریست‌های داعشی نیز گفت: این افراد انسان نیستند و چهره مهربان اسلام را مخدوش کرده‌اند.

نوبخت به وجود امنیت در کشورمان اشاره کرد و افزود: در کشور با بالا بردن ضرایب امنیتی، باعث خنثی شدن اهداف و نقشه‌های شوم گروهک‌های تروریستی خواهیم شد. نهایت دقت از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی انجام می‌شود تا آسایش مردم از بین نرود.

سخنگوی دولت در خصوص توسعه خوزستان اظهار کرد: در لایحه برنامه ششم چون بر اساس طرح آمایش سرزمین انجام می‌شود. برنامه توسعه استان خوزستان باید در خود استان نوشته شود. در برنامه ششم، جغرافیای خوزستان مطابق با برنامه‌ای است که از این استان خارج می‌شود.

تحریک بازار سیاست فعلی دولت

نوبخت در خصوص وام‌های اخیری که دولت به متقاضیان خرید خودرو و کالا می‌دهد نیز گفت: در راستای سیاست‌های پولی به دنبال تحریک تقاضا بودیم تا اجناسی که به علت نبود تقاضا در انبارها مانده بودند، به فروش برسند و کارخانه‌های تولیدکننده دوباره به فعالیت خود ادامه دهند.

وی گفت: هدف از این پرداخت‌ها واردکردن شوک به تقاضای مردم، کمک به تولیدکنندگان و افزایش رشد اقتصادی کشور بوده است.

نوبخت ادامه داد: پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو، یک خدمت در جهت رفاه حال مردم نبوده بلکه صرفاً برای تحریک بازار به‌منظور خرید خودرو انجام شده است.

سخنگوی دولت تأکید کرد: مقایسه وام خودرو و کالا به دلایل پیش‌گفته با وام‌هایی نظیر ازدواج غلط است زیرا وام‌های رفاهی در جای خود در حال پرداخت است.