چرا بانک مرکزی ترمز وام ۲۵ میلیونی خودرو را کشید؟

خورنا – مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: موجودی خودروهای انبار شده ۵۱ هزار دستگاه بود اما در جریان مذاکرات بعدی قرار شد یک­صد هزار دستگاه مشمول وام شود. از سوی دیگر شرکت های خودروساز علاوه بر فروش موجودی ها، شروع به پیش فروش محصولات آتی کردند که خارج از توافق بود.

 مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در تاریخ ۲۲ مهر ماه ۹۴ موجودی خودروهای انبار شده را به میزان ۵۱ هزار دستگاه اعلام کرد و در جریان مذاکرات بعدی در مجموع قرار شد این تعداد به یک­صد هزار دستگاه افزایش یابد.

علی اصغر میرمحمدصادقی در توضیح توقف طرح فروش مدت­ دا­ر خودروهای ساخت داخل، افزود: این طرح از ابتدا با هدف تحریک تقاضا به منظور فروش موجودی محصولات ساخته شده شرکت های تولیدی آغاز شد.

به گفته وی، با توجه به استقبال قابل توجه هموطنان در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته قبل، در پایان روز سه شنبه در جلسه شورای پول و اعتبار مراتب به استحضار وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که با توجه به سرعت نام نویسی باید دستورات لازم را به نحوی صادر کند که از سقف تعیین شده، فراتر نرود.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است شرکت های خودروساز علاوه بر فروش موجودی ها، شروع به پیش فروش محصولات آتی کردند که به هیچ وجه از ابتدا مد نظر نبوده است.

میرمحمدصادقی افزود: با توجه به ادامه فروش در نمایندگی های فروش در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، مراتب به صورت کتبی به مدیران ذی ربط در وزارت صنعت ، معدن و تجارت اعلام شد اما با کمال تعجب حتی روز جمعه را نیز به عنوان فروش فوق العاده در نظر گرفتند که به هیچ وجه به قرارهای قبلی تطبیق نمی کرد؛ البته در مراحل بعدی تعداد ۱۰ هزار دستگاه دیگر اضافه شد و در نهایت سقف کلی طرح به میزان ۱۱۰ هزار دستگاه از محل منابع تخصیص داده شده می تواند تأمین مالی شود.
وی تصریح کرد: شرکت های خودروساز می توانند از محل منابع داخلی خودشان نسبت به فروش با همین روش و یا شیوه های دیگری که مصلحت می دانند، اقدام کنند اما نظام بانکی حداکثر همان ۱۱۰ هزار دستگاه اعلام شده قبلی را می تواند تامین کند.