پیامی که مدیران اروند می توانند ارسال کنند

خورنا -سید ابراهیم موسوی ؛ فعال گردشگری استان خوزستان: منطقه آزاد اروند که دو شهر مهم خوزستان یعنی آبادان و خرمشهر را در بر می گیرد دارای پتانسیل های مناسبی برای توسعه گردشگری است. برای رسیدن به این مهم توجه به زیرساختهای مورد نیاز صنعت گردشگری یکی از اولویت هاست. یکی از مهمترین این زیرساختها هتل هایی است که گردشگران ایرانی و خارجی جهت اسکان از آنها استفاده می کنند. در این نوشتار قصد دارم به وضعیت هتل های ۴ و ۵ ستاره منطقه آزاد اروند بپردازم و در پایانی پیشنهادی در این زمینه مطرح نمایم.

۱- برای برنامه ریزی جهت توسعه هتل ها و سایر اقامتگاههای مورد نیاز در این منطقه ما نیازمند برآوردی صحیح از نیاز گردشگران هستیم. به عبارت واضح تر نمی توان برای اسکان گردشگران ایرانی و خارجی نسخه یکسانی پیچید.حتی انتظار اقشار مختلف ایرانی جهت اسکان در هتل ها متفاوت است. این تفاوت در مورد گردشگران خارجی نیز صدق می کند. برای مثال نوع انتظار گردشگران اروپایی با گردشگران عراقی متفاوت است و برنامه ریزان گردشگری اروند می بایست به این تفاوت ها توجه کنند. با این توضیح به نظر میرسد ما برای ایجاد ظرفیت برای بخشی از گردشگران خارجی خود و همچنین اقشار مرفه جامعه ایران نیازمند توسعه هتل های ۴ و ۵ ستاره در منطقه آزاد اروند هستیم .
۲- اروند هم اکنون هتل ۵ ستاره ندارد و فقط دارای دو هتل ۴ ستاره با ظرفیت پذیرش محدود است. درشرایط فعلی که به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب در حوزه گردشگری اروند ، تعداد کمی گردشگر خارجی از منطقه آزاد اروند دیدن می کنند و بیشتر گردشگران حاضر در این دو شهر هموطنان ایرانی ما هستند در ایامی از سال این دو هتل ظرفیتی خالی برای پذیرش میهمان ندارند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که در دو سال گذشته به دلیل سیاست های بین المللی دولت دکتر روحانی و برقراری ارتباط مناسب با بسیاری از کشورهای دنیا سهم ایران از گردشگری جهان رو به افزایش است و این صنعت در دو سال گذشته بصورت میانگین ۱۲ درصد رشد داشته است. توافق هسته ای ایران و قدرتهای جهانی نیزدریچه های تازه ای برای گردشگری ایران گشوده است و همه این موارد برنامه ریزی جدی مدیران منطقه آزاد اروند برای جذب گردشگران را می طلبد.
۳- محل کنونی سازمان منطقه آزاد اروند که پیش از جنگ تحمیلی هتل بوده است مناسب ترین مکان برای تبدیل شدن به هتلی با استانداردهای مناسب در کوتا ه ترین زمان ممکن است. در این زمینه البته اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در اسفند ۹۲ در مصاحبه با یکی از خبرگزاریها از قصد این سازمان جهت نقل مکان به ساختمانی دیگر و احیای مجدد هتل سخن گفتند. این در حالی است که سید مرتضی نعمت‌زاده معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در تیرماه امسال از قصد این سازمان جهت احداث هتلی ۵ ستاره با استاندارهای جهانی خبر داده است. به نظر میرسد مدیران ارشد اروند باید در این زمینه به تصمیمی قطعی و مشخص برسند . هر چند نگارنده معتقد است قبل از تعریف کردن هر پروژه جدیدی در زمینه ساخت هتل مدیران اروند می بایست با نقل مکان این سازمان به ساختمانی اداری پیامی واضح از برنامه ریزی خود جهت توسعه زیر ساختهای گردشگری اروند ارسال کنند. پیامی که می تواند مزایای مختلفی را نصیب منطقه آزاد اروند و شهروندان آن نماید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *