تشکیل کمپین آموزشی کاهش حادثه در موتورسواران دزفول با عنوان “کمپین تک سواران جنوب”

خورنا – کمپین تک سواران جنوب” کار خود را با شعار هم لذت،هم رضایت،هم امنیت… موتورسواری ایمن حق ماست… لذت توام با امنیت و حفظ حقوق دیگران… زندگی موتور سواران جوان را نجات دهیم” آغاز می کند.

ایران بالاترین میزان مرگ مرتبط با حمل و نقل را در جهان دارد و سالیانه حدود ۶ میلیارد دلار برای سوانح ترافیکی صرف می کند.سوانح ترافیکی دومین علت مرگ در کشور است. به دلایل متعدد، میزان استفاده از موتورسیکلت در دزفول بسیار زیاد است و نیز حوادث مرتبط با موتور سواری در دزفول در مقایسه با وضعیت در سایر شهرها بیشتر است، به نظر می رسید وقت آن رسیده است که با همکاری همدیگر چاره ای برای این وضعیت اندیشیده شود، لذا یک طرح جامع و بسیج اجتماعی برای کاهش تصادفات مرتبط با موتورسواری در دزفول شکل گرفت.
بدین منظور و با توجه به لزوم مشارکت همه سازمان ها و افراد مرتبط و متخصص جهت موفقیت برنامه، در سطح شهرستان تیمی متشکل از مسئولان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، راهور، سازمان اتوبوسرانی، اداره گاز، بیمارستان بزرگ دزفول، شهرداری، بیمه ایران، آموزش وپرورش، فوریت های ۱۱۵، سازمان آتشنشانی، نیروی انتظامی، فرمانداری، آموزشگاه طوفان، دانشگاه آزاداسلامی دزفول، اداره راه وشهرسازی، اداره برق، شورای شهر، اداره بهزیستی، اداره مخابرات، دفترامام جمعه، آموزشگاه تلاش، اداره ورزش و جوانان، مرکز فنی وحرفه ای و هیئت موتورسواری جهت راهبری برنامه در ابتدای سال ۹۴ تشکیل شد.

طی جلسات متعدد، مشکلات آمار، میزان حوادث و مرگ و میر بررسی و همه ابعاد مشکل موتورسوان مورد بررسی دقیق و کارشناسانه قرار گرفت و برای حل مشکل بنا به پیشنهادات ادارات حاضر، تصمیماتی مشارکتی منطبق بر وضعیت دزفول اتخاذ گردید و جزئیات اجرای برنامه نهایی گردید. در این راستا جلسات مشورتی با موتور سواران و نیز دانش آموزان هنرستانهای سطح شهر برگزار گردید. در نتیجه مشورت ها و بررسی های متعدد و جامع، مقرر شد یک کمپین آموزشی جامع برای کاهش حادثه در موتورسواران دزفول با نام” تک سواران جنوب”برگزار گردد.
این کمپین بمدت یکماه از تاریخ ۲۵ آبان ماه لغایت ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۴ در شهرستان دزفول توسط ادارات گفته شده به طور مشترک کلید خواهد خورد و شامل موارد متعددی نظیر:
۱٫ نمایش فیلم، عکس و کلیپ
۲٫ اطلاع رسانی عمومی از طریق نصب بنر و پوستر و بیلبورد
۳٫ پخش پیامهای آموزشی از طریق رادیو و رادیو پیام و موبایل(پیامک+ شبکه های اجتماعی)
۴٫ نصب موتورهای حادثه دیده
۵٫ برگزاری کلاسهای آموزشی فنی حرفه ای در مورد موتورسیکلت
۶٫ تشدید آموزش ها در کلاسهای آموزشی صدور گواهینامه
۷٫ برگزاری کلاسهای آموزشی عملی برای تمرین مهارتهای دانش آموزان
۸٫ برگزاری کلاسهای آموزشی جهت موتورسواران متخلف که جهت تحویل موتور توقیف شده به راهنمائی رانندگی مراجعه می کنند
۹٫ آموزش ازطریق انجمن اولیا و مربیان
۱۰٫ اطلاع رسانی هفتگی امام جمعه و سایرائمه جماعت مساجد
۱۱٫ بازدید دانش آموزان هنرستان از پارکینگ راهور و حادثه دیدگان
۱۲٫ اعلام یک روز به عنوان روز بدون حادثه که آخرین روز کمپین به شعاری با عنوان” موتورسواری بدون حادثه را یادبگیریم” اختصاص خواهد یافت.

منتظر نظرات و پیشنهادات شهروندان عزیز هستیم.
شماره کمپین در شبکه های اجتماعی تلگرام و واتساپ: ۰۹۱۶۰۴۰۲۵۱۷
آدرس سایت(با شروع کمپین راه اندازی خواهد شد): http://cmdez.ir

طراح و مدیر اجرایی کمپین: خانم دکتر مظاهری، دکترای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و دزفول، راهنمایی و رانندگی دزفول، شهرداری، فرمانداری و آموزش و پرورش دزفول.