کیانوش راد در نمایشگاه مطبوعات: جای عیسی سحرخیز در اینجا خالی است

خورنا – کیانوش راد گفت:  مطبوعات در  جامعه ما همواره در فشار بوده اند و همواره برای آگاهی بخشی هزینه های سنگینی پرداخته اند .
مطبوعات نقش مهمی در گذار به دموکراسی ایفا می کنند. با توجه به گسترش فضای دیجیتال ، و شبکه های مجازی ، مطبوعات باید در جهت جذب و حفظ مخاطبان تلاش کنند.

جذابیت ، حقانیت ، عقلانیت  سه محور اساسی در کار مطبوعاتی باید باشد.

با توجه به گسترش کانال های ارتباطی ،و کم شدن جامعه هدف و مخاطبان ،  مطبوعات باید راه های نو برای جذب و حفظ مخاطبان را برنامه ریزی کنند. حقانیت ، و توجه رسانه به انتشار اخبار درست و قابل اعتماد ،  در اعتماد یابی مخاطبان نقش اساسی دارد.
اهالی رسانه با در نظر داشتن عقلانیت در انتشار اخبار و تحلیل ها و با توجه به مصلحت های عمومی و منافع ملی و هنجارهای اخلاقی ، در مسیر همبستگی ملی گام بردارند.

مفهومی درست را نباید به ابزار  و روشی نادرست و برای دستیابی به اهدافی نادرست تر بکار برد.

نفوذ در همه جا و همیشه بوده و خواهد بود . اینها امر تازه ای نیست و همیشه باید هوشیار بود. وظیفه دستگاههای ذیربط کشف و خنثی سازی اینگونه مسایل است. اما استفاده ابزاری از آن برای برخورد با مخالفان  نخ نما شده شده است.

فتنه و نفوذ واژه هایی نخ نما شده هستند.

گفته اند “البینه علی المدعی ”  آنها که اخیرا خبرنگاران را دستگیر کرده اند ، باید با دلایل متقن و واقعی ، این مساله را توضیح دهند . طبق قانون اساسی همه باید پاسخگو باشند. چه وزارت اطلاعات و چه اطلاعات سپاه و چه هر نهاد دیگری.
انتقاد و حتا اعتراض ، از هر شخص و مقامی ،با رعایت قانون  حق هر کسی است. انتقاد از ریس جمهور و یا ریاست قوه مقننه نباید باعث برخورد با منتقدان شود.

در دولت قبل نمی شد در مورد مسایل هسته ای سخن گفت.

در دولت قبل امکان بحث در مورد پرونده هسته ای و روند کارآن هم مشکل بود ، چه رسد به نقد و انتقاد. اما در دولت روحانی مخالفت و اعتراض و حتا اتهام و توهین مورد حمایت قرار می گیرد. روزنامه هایی که بصورت زنجیره ای نمایشگاه را تحمیل کرده اند خودشان ضرر می کنند.
اگر اصلاح طلبان نمایشگاهی را تحریم کنند فورا اتهام وابستگی می خورند.از نظر برخی ،  تحریم بد است مگر آنکه آنها تحریم کنند. ادعای تقلب در انتخابات بد است ، مگر آنها ادعای تقلب داشته باشند.
اصول گرایان افراطی و برخی روزنامه هایشان چنان بی اخلاقی می کنند که بهتر است اصول گرایان معتدل ، نام اصول گرایی را از روی خود بردارند و برچسب دیگری برای خود برگزینند.

با مطبوعات آزاد ، فساد کنترل خواهد شد.

مطبوعات نکته سنج و آزاد و مستقل هستند که مانع فساد در کشور خواهند شد. نمی توان انتظار برخورد با فساد را داشت اما نگهبانان سلامت جامعه ، یعنی مطبوعات با محدودیت ها مواجه باشند. معیار هرگونه برخوردی باید قانون باشد.
هرکس ادعای عدالت طلبی را دارد ، چه اصول گرا و چه اصلاح طلب تنها با رعایت قانون است که می توان عدالت را در جامعه و دولت نهادینه کرد . دستیابی به عدالت ، بدون رعایت قانون ، اولین گام بسوی فساد خواهد بود.

مطبوعات رسالت تقویت جامعه مدنی را دارند.

مطبوعات با تقویت و رشد آگاهی مردم ، و با تقویت جامعه مدنی ، جامعه را از تعدی دولت ها حفظ می کند. جامعه مدنی قوی ، جامعه ای منتقد و مشارکت جو است و دولت قوی و مبتنی بر خواست و اراده مردم ، دولتی پاسخگو ، کارآمد و توسعه گرا است.
در شرایط ضعف جامعه مدنی ،و ضعف رسانه ها ،  دولت ها و حکومت ها ، به سوی دیکتاتوری و خودسری و استبداد پیش می روند و تنها مگر، مردم و جامعه مدنی ضعیف شانس داشته باشد که بجای حکومتی استبدادی و سرکوب گر ، حکومتی توسعه گرا و کارآمد بر سر کار آمده باشد.
جامعه ای اسلامی است که سخنرانان بدون لکنت زبان بتوانند سخن بگویند و خبرنگاران بدون هراس ، مطلب بنویسند. در نگاه دینی ما ، مسولان جمهوری اسلامی همه قابل نقد اند ، همه باید پاسخگو باشند ، همه در برابر قانون برابر هستند ، همه احتمال اخذ تصمیم اشتباه دارند.
شنیده شده ریس دولت قبل برای پاسخگویی در دادگاه حاضر نشده است ، اینها که دم از اسلام می زنند ، آیا نشنیده اند که امام علی در برابر شکایت یک یهودی به دادگاه رفت و در برابر احترام غیر عادلانه قاضی حتا اعتراض کرد.
انوقت در دولت هم می گفتند خط قرمز ما ، برخی افراد هستند. خط قرمز همه از شخص اول کشور تا عادی ترین فرد قانون است.

می گویند تنور انتخابات باید گرم  شود ، اما نان پخته بدست آید نه نان سوخته

کسی گفته است تنور انتخابات خبرگان باید گرم شود اما نان پخته باید در آورده شود نه نان سوخته. اینها انتخابات را هم خوب می دانند مشروط به آنکه بنفع آنان باشد. در حالیکه در یک انتخابات آزاد ، اصلاح طلبان به هر نتیجه رضایت خ
واهند داشت.

اکثریت نمایندگان مجلس فعلی تغییر خواهند کرد.

مردم مجلسی ملی ، مستقل ، و مخالف فساد می خواهند.
مجالس چند دوره اخیر ، در برابر دولت قبل جرات مخالفت نداشتند و نسبت به تخلفات مختلف سکوت کردند.
تنها مجلس قوی است که در راس امور خواهد بود. با توجه به واقعیت های موجود و برغم مشکلات اقتصادی ، نگاه مردم در جهت حمایت از دولت آقای روحانی است . اگر دولت روحانی حتا مساله هسته ای را به سرانجامی هم نمی رساند ، باز هم به دولت اعتماد داشتند و قبول داشتند که دولت نهایت تلاش خود را کرده است. حالا که موفق هم شده است و فضا و جو منفی علیه ایران را در دنیا برداشته است. اصول گرایان افراطی هم ، بهتر است رای مردم را بپذیرند و اگر هم با خواسته های مردم موافق نیستند  مخالفت های خود را با استدلال و با روش های اخلاقی مطرح کنند ، شاید مردم حرف آنان را بشنوند.

نماینده‌ای که از دولت پاکت بگیرد از آن دولت می‌ترسد

اصولگرایان باید واقع‌بین باشند و حتی اگر رأی مردم را تزیینی می‌دانند به آن احترام بگذارند و پایبند به رأی ملت باشند.

به نظر من باید به جای مبارزه با مفسد، با فساد مبارزه کرد. اگر هر فردی، چه اصلاح‌طلب چه اصولگرا، به بهانه و نام عدالت، قانون را نادیده بگیرد اولین قدم را به سوی فساد برداشته است.

اجرای قانون بد بهتر از اجرا نکردن قانون است.

احمدی‌نژاد در دوران خود بزرگترین توهین را به مجلس انجام داد؛ ولی برخی نمایندگان از او می‌ترسیدند چون عده‌ای از معاون اول وی پاکت گرفته بودند. نماینده‌ای که از دولت پاکت بگیرد از آن دولت می‌ترسد.

نماینده‌ای که دستش می‌لرزد حتما بده‌بستانی داشته است.

شنیده‌ام که چند بار احمدی‌نژاد را به دادگاه احضار کرده‌اند ولی وی حاضر نشده است. اینها همان کسانی هستند که می‌گفتند می‌خواهند اسلام را به جهان صادر کنند.
ه
احمدی‌نژاد فردی بود که به جای اینکه بگوید خط قرمز من قانون و اسلام است می‌گفت خط قرمز من اطرافیانم هستند.