دکتر علوی: کنگره سراسری همکاری های دولت ، دانشگاه و صنعت یکی از معتبرترین کنگره های ملی کشور است

خورنا -به مناسبت برگزاری نوزدهمین کنگره سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی به سراغ دکتر علوی رییس منطقه ۵ دانشگاه فنی و حرفه ای کشور و دبیر برگزاری کنگره رفتیم و با وی به گفتگو نشستیم.

علوی در ابتدا به پیشینه و اهمیت نوزدهمین کنگره ارتباط دولت، دانشگاه و صنعت اشاره نمودند و به خبرنگار ما گفت:

کنگره سراسری همکاری های دولت ، دانشگاه و صنعت یکی از معتبرترین کنگره های ملی کشور است که سالانه با حضور صاحبنظران بخشهای اقتصادی ،تولیدی ، صنعتی ، مؤسسات آموزشی و پژوهشی ، مسئولین و مدیران صنایع دولتی و بخش خصوصی با هدف بررسی و تعیین نقش دولت در تحکیم ارتباط صنعت ودانشگاه ، دستیابی به سازو کارهای لازم و تعیین استراتژی برای دستیابی به این هدف برگزار می شود . این کنگره هرساله با همت پرفسور مسعود شفیعی ، محقق و مسئول انجمن ایرانی ، پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه و رئیس دانشگاه فنی وحرفه ای کشور با مشارکت وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری ، وزارت صنعت ، معدن ، تجارت ، وزارت بهداشت ، درمان آموزش پزشکی وزارت نفت ، وزارت کشور همچنین نهادهایی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، صندوق حمایت از پژوهشگران کشور ، سازمان گسترش و نوسازی صنایع در دانشگاه امیر کبیر تهران برگزار شده است .

رییس منطقه ۵ دانشگاه فنی و حرفه ای کشور افزودند:
امسال برای نخستین باردر تاریخ برگزاری این کنگره مهم با این باور که خوزستان قطب ممتاز صنعت و دانشگاه درکشور است و در راستای برنامه توسعه استان ، با حمایت آقای دکتر مقتدایی استاندار خوزستان « نوزدهمین کنگره همکاری های دولت ، دانشگاه و صنعت » با رویکردی استانی ، ملی در ۳۰ دیماه در اهواز برگزارمی شود .

دبیر نوزدهمین کنگره همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت درباره اهداف آن عنوان کردند:
۱- تأثیر متقابل دانشگاه و صنعت در افزایش تولید ملی
۲- تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و فناوری در صنایع
۳- پیوند مؤثر و کاربردی دانشگاه وصنعت
۴- استفاده از فرصتهای مطالعاتی اساتید دانشگاهها در صنایع
۵- اهمیت صنایع کوچک تولیدی و بخش خصوصی در تقویت اقتصاد مقاومتی

علوی ضمن ادامه گفتگو به اهم اقدامات تا کنون صورت گرفته اشاره کرده و عنوان نمودند:
از سوی استاندار محترم آقای مهندس خبیر معاونت سیاسی-اجتماعی استانداری خوزستان به عنوان ریاست برگزاری کنگره منصوب شدند.همچنین ۳ کمیته علمی ، اجرائی و پشتیبانی با مسئولیت رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز ، رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت و مدیر کل امور اجتماعی استانداری به طور فعال پیگیر برنامه های علمی و اجرائی برگزاری کنگره هستن ، تا کنون ۱۲ جلسه هماهنگی با مدیرن صنایع دولتی و غیر دولتی ، مدیران دستگاههای اجرایی ،شرکتها ، رؤسای دانشگاهها برگزار شده . دبیرخانه سایت کنگره در آموزشکده فنی وحرفه ای شهید چمران اهواز مستقر است ، دبیرخانه تلاش دارد از حداکثر ظرفیت و توان علمی و عملی صنایع و دانشگاههای استان برای مشارکت و غنای علمی کنگره نوزدهم بهره گیرد.

دبیر کنگره نوزدهم از سازمانهای زیر به عنوان همکار یاد می کند و اضافه کرد:

– فرمانداری آبادان
– شرکت ملی مناطق نفت خیز
– منطقه ویژه پتروشیمی بندرماهشهر
– منطقه آزاد اروند
– سازمان آب و برق خوزستان
– سازمان صنعت ، معدن وتجارت
– صداو سیمای مرکز خوزستان
– سازمان جهاد و کشاورزی خوزستان
– شهرداری اهواز
– شرکت شهرکهای صنعتی استان
– دانشگاه شهید چمران
– دانشگاه ازاد اسلامی خوزستان
– دانشگاه علوم وفنون دریایی خرمشهر
از سوی استاندار محترم و همچنین رئیس کنگره برخی وزراء و شخصیتهای برجسته کشور برای حضور در کنگره دعوت شده اند و همچنین صاحبنظران بخشهای صنعتی و اساتید نخبه دانشگاهها در پنل های تخصصی شرکت خواهند کرد. برخی از مدیران و مسئولین کشوری با توجه به تجارب ، نقش و جایگاهشان در تصمیمات ملی و تأثیری که می توانند بر توسعه استان داشته باشند، به این کنگره دعوت شده اند.

علوی در ادامه افزود:
برای تاثیر گزاری بیشتر کنگره از مدیران عامل بانک هایی که ارتباط متقابل با صنعت دارند، دعوت به عمل آمده است که اسامی آنها را خواهم گفت.
۱- مدیران بانک توسعه صادرات
۲- مدیرعامل بانک صادرات
۳- مدیر عامل بانک ملت
۴- مدیر عامل بانک صنعت ومعدن
۵- مدیر عامل بانک پارسیان
۶- مدیر عامل بانک انصار ، نیز دعوت می شوند.

رییس منطقه ۵ دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت:
خوزستان با دراختیار داشتن ۳۰% صنعت کشور و برخورداری بیش از ۶۰۰۰ هزار نفر هیأت علمی دانشگاهی و هزاران نفر متخصص در بخشهای فنی و مزیتهای برتر و سرمایه های عظیمی که در مراکز علمی استان داریم و جایگاه ممتاز در بخش کشاورزی کشور نباید شاهد بیکاری جوانان و بازده پایین نیروی کار و عدم سودآوری و بهره وری در صنایع باشد. مباحث علمی و پژوهش های کاربردی و پرداختن به چالش های موجود در دو حوزه صنعت و دانشگاه ، نقش راهبری و هدف گذاری دولت می تواند نقطه عطفی در اصلاح روشها و رویه های موجود در تعامل صنعت و دانشگاه باشد .

علوی در پایان گفتگو عنوان کرد:
سایت نوزدهمین کنگره سراسری های دولت ، دانشگاه و صنعت رونمایی شده و اکنون فعال است و بیش از ۱۰۰ نفر ازصاحب نظارت و نخبگان علمی و صنعت گران آمادگی خود را برای شرکت در میز گردهای تخصصی اعلام نموده اند . از دانشگاهها و صنایعی که تاکنون اعلام آمادگی نموده اند تشکر می کنم و انتظار می رود برخی از مدیران صنایع و شرکت های بزرگ از این فرصت علمی پیش آمده استقبال کنند. از رغبت و همراهی صنایع بخش خصوصی بویژه انجمن قطعه سازان نفت ، گاز و پتروشیمی برای برگزاری کنگره نوزدهم نیز تشکر می کنم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *