پاکبانان شهر شوش

خورنا – ساسان ساکی مدیر انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش: افراد زیادی از جمعیت شهر به خواب رفته اند. شهر در سکوتی کامل فرو رفته و تنها صدای جاروی رفتگرها که به آرامی در کوچه و خیابان‌ها به حرکت در آمده است، شنیده می‌شود. کارگران شهرداری، زباله ها را جمع آوری می‌کنند تا خودروها آن ها را برای دفن کردن از شهر بیرون ببرند.

حالا که این عزیزان، بی هیچ گلایه‌ای سختی رُفت و روب خیابان‌ها را به جان می‌خرند، بهتر این است ما نیز به عنوان یک شهروند، سعی کنیم تا با تحمل کمی سختی، زباله ها را در کوچه و خیابان رها نکنیم تا هم کسی را آزرده خاطر نکرده باشیم و هم رضایت خادمان شهر را فراهم نماییم.

نایب ئیس سازمان های مردم نهاد محیط زیست خوزستان به خبرنگار ما چنین گفت: چند روزیست محرم شروع شده است. ظروف و لیوان های یک بار مصرف و پلاستیکی غذا و نوشیدنی و …..در تکایا و مساجد و حتی ایستگاه‌های صلواتی شهر هم زمان با فرارسیدن دهه ی اول ماه محرم، توزیع می‌شود و پس از مصرف، بیش تر در اطراف محل‌های برگزاری مراسم رها می‌شود.

همه ساله به صورت خود جوش در هر کوی و برزن، افزون بر مساجد و تکایا دسته های عزاداری به راه می افتند. مبالغی نیز توسط خیرین محل ،برای برگزاری مراسم عزاداری و رسم دیرینه ی پذیرایی از عزاداران، هزینه می شود تا همه مردم در این روزها و این شب‌ها، به سوگ بنشینند.

وی افزود: ولی متاسفانه برخی از شهروندان ظروف یکبار مصرف خود را در هرجایی رها می‌کنند که این مساله باعث می‌شود بخش‌های زیادی از این نوع زباله ها‌ در کنار منازل و پیاده روها و خیابان‌ها پخش شود ، و سطح شهر پس از برگزاری مراسم‌ ، نازیبا می‌شود، چرا که ظروف یکبار مصرف شهر را قبضه می‌کنند و کار رفتگران در این ایام چندین برابر می‌شود.

مردم باید در برگزاری این مراسمات ، پاکیزگی و نظم چهره‌ی شهر که نشانه ی ایمان است، را نیز حفظ کنند ، متاسفانه رعایت نشدن فرهنگ و حقوق شهروندی از سوی گروهی از مردم، هزینه‌های نگهداشت شهر را افزایش می‌دهد.

شاید برخی از ما، هیچ گاه به زحماتی که برای جمع آوری، حمل و دفن این نوع زباله‌ها توسط کارگران شهرداری کشیده می‌شود، فکر نمی کنیم!یک لحظه بیندیشیم که شاید رفتگران شهرداری با دیدن وضعیت خیابان‌ها و محل‌های برگزاری مراسم عزاداری و یاد کردن از زحمتی که باید فردای این مراسم متحمل شوند، خم به ابرو بیاورند، هرچند که آن ها هم برای این که در ثواب برگزاری مراسم شریک باشند، چیزی نمی‌گویند !

اقدامات انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش

ساکی اضافه کرد: هدف ما از این برنامه ها ۱٫ کاهش مصرف ظرف یکبار مصرف ۲٫ فرهنگسازی رفتار های زیست محیطی ۳٫ ترغیب مردم در مورد توجه به مبانی کاهش مصرف پلاستیک زباله و همچنین مشارکت همگی مردم در جهت داشتن شهری زیبا و پاکیزه است همچنین ما برای حفظ نظافت و جلوگیری از نازیبا شدن شهر شوش ، یک هفته قبل از شروع ماه محرم ، با متولیان مساجد و روحانیون شهر جلساتی گرفتیم ، در این جلسات مقرر شد که از تریبون های مساجد و هیئت های مذهبی برای پاکیزگی شهر نیز استفاده شود در ادامه نیز به افرادی که در این شب های نورانی اقدام به توزیع شربت و شیرینی در بین شهروندان کردند ، کیسه های زباله و دستکش به مقدار لازم هدیه دادیم که در مقابل منازل ، تکایا  و هیئت های مذهبی خود قرار دهند تا شهروندان پس از پذیرایی، ظروف خالی خود را در کیسه های زباله بریزند.

همچنین در همین شب ها به کمک تعدادی از مردم حسینی و طبیعت دوست شوش بصورت خودجوش اقدام به جمع آوری زباله های رها شده در خیابان ها کردیم تا با این کار نه تنها باعث حفظ نظافت و زیبایی شهر باشیم بلکه شهرداری شوش را در ارایه‌ی خدمات بهتر و ارزنده‌تر به شهروندان یاری کنیم.

در ادامه انجمن برای ساماندهی نیروها و بررسی مکان هایی که بیشترین زباله ها در آنجا هست و همچنین توزیع پلاستیک های زباله و دستکش بصورت مدام ، ۲ وسیله نقلیه موتوری را در شب های محرم در شهر مستقر کرد ، و برای اینکه تفاوت بین موتور سیکلت های انجمن و دیگر موتور سیکلت ها باشد ، جلو و عقب موتور سیکلت ها پلاکارتی با نام انجمن و با شعار حمایت از محیط زیست نصب کردیم

ساسان ساکی بیان کرد : یکی دیگر از اقدامات انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش در این دهه ی عزیز این بود که یک هفته مانده به شروع ماه محرم ، در فضاهای مجازی اقدام به دعوت مردم جهت جمع شدن در مکانی مشخص شده کردیم با این تیتر : پاکبانان شهر ، از مردم شهر شوش دعوت کردیم در شب های تاسوعا و عاشورا برای آغاز یک پاکسازی عمومی از میدان بسیج شهر تا حرم دانیال نبی (ع) تشریف بیاورند ،  این خبر در شهر پیچید و عده ی زیادی از مردم برای شرکت در این برنامه خیر و فرهنگی اعلام آمادگی کردند ، شب تاسوعا و عاشورا ساعت ۱۰ شب از میدان بسیج شروع به پاکسازی زباله ها از سطح شهر کردیم همراه با تعدادی بنر با شعارهای محیط زیستی که از مردم خوسته شده بود که در حفظ نظافت شهر کوشا باشند ، جالب بود که در راه رفته رفته به تعداد ما افزوده می شد و مردم استقبال بسیار خوبی از این برنامه می کردند ، بگونه ای که در پایان جمعیت ما چندین برابر جمعیت آغازین برنامه شد ، واقعا این مراسم بازخورد بسیار خوبی داشت ، و بسیاری از مردم بعد از دیدن این حرکت خیر و فرهنگی به خود اجازه ریختن زباله نمیدادند ، با انجام این برنامه سعی ما بر این بود که هم تلنگری در مورد رعایت مسائل محیط زیستی به مردم شهر زده باشیم و هم خدمتی به شهرمان شوش که واقعا به کمک ما نیاز دارد بکنیم و دینی که بر گردنمان است را تا جایی که در توانمان است ادا کنیم
سخن پایانی
ساسان ساکی مدیر انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش: در پایان از تمامی کسانی که در برنامه های انجمن در این دهه ی محرم شرکت کردند سپاسگزاری کرد. و اعلام کرد بی شک ، مردم این اقدامات نیک شما را فراموش نمی کنند ، امیدوارم که در برنامه های آینده انجمن بازهم همگی شما را در کنار انجمن ببینم و همچنین از دیگر مردم خواهش میکنم هنگامی که پس از اتمام مراسم به خانه های خود باز می گردند، به این بیندیشند که نیمه‌های شب که همه به خانه می روند خیابان‌های شهر از لیوان‌های یکبار مصرف و ظروف خالی نذری پر شده است و جالب این که فردای آن شب ، صبح زود خبری از آن همه زباله نیست و چهره شهر دوباره طراوت و زیبایی خود را باز یافته است، یادمان نرود زندگی رفتگر، خش خش جارو نیست و اگر فرصتی برایش باقی بماند نفسی می‌کشد، استراحتی می‌کند و حاصل زحمتش را به خانه می‌برد‌، این شب ها به فکر آن ها نیز باشیم‌.
لازم به ذکر است که لیست تمام افرادی که در برنامه پاکبانان شوش شرکت کردند در سایت انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش درج شده است .