عرضه‌ی غیربهداشتی مرغ در شوشتر +تصاویر

خورنا- علیرغم توزیع مرغ بسته‌بندی‌شده و با شرایط بهداشتی در شوشتر، متأسفانه عرضه‌کنندگانی هستند که همچنان به‌صورت غیربهداشتی اقدام به فروش مرغ می‌نمایند که این امر گرچه از سوی اداره دامپزشکی مورد پیگیری قرارگرفته است، ولی این بازار کماکان به کار خود ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خورنا از شوشتر، عرضه‌کنندگان مرغ غیربهداشتی که اکثر آن‌ها در منزل و مکان‌هایی که از دید ناظران و بازرسان بهداشتی پنهان می‌باشند هدف از این نوع عرضه را تقاضای برخی از شهروندان در مناسبت‌های مختلف مذهبی مانند عید قربان ذکر می‌نمایند و می‌گویند: ما نیز به تقاضای مشتریان برای عرضه مرغ زنده پاسخ داده‌ایم.

یکی از شهروندان در پاسخ به پرسش خبرنگار خورنا که چرا مرغ را به‌صورت بسته‌بندی و در شرایط بهداشتی خریداری نمی‌کنید؟ گفت: من مرغ را زنده می‌خواهم و همان‌جا از فروشنده نیز می‌خواهم تا مرغ را سربریده و پوست آن را نیز برایم دربیاورد .

این در حالی است که اداره دامپزشکی می‌گوید: به‌هیچ‌وجه این نوع عرضه مرغ، بهداشتی و سالم نیست و شهروندان باید برای اطمینان، مرغ را به‌صورت بسته‌بندی خریداری نمایند و از بهداشتی بودن آن اطمینان داشته باشند .

یکی دیگر از شهروندان نیز که اقدام به خرید مرغ زنده نموده گفت: من فقط مرغ زنده را در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی خریداری می‌نمایم و پس از سربریدن و گرفتن پوست مرغ، آن را به منزل می‌برم تا مصرف نمایم.

شهروند دیگری این پرسش را مطرح نمود که اگر عرضه مرغ زنده و کشتار و پاک کردن آن در دستگاه پَرکنی غیربهداشتی است، پس چرا این فروشندگان به‌راحتی این نوع مرغ‌ها را می‌فروشند؟

عرضه‌ی غیربهداشتی مرغ در شوشتر

یکی از فروشندگان مرغ که در منزل خود، مرغ را به‌صورت غیربهداشتی به شهروندان عرضه می‌نماید گفت: اگر اداره دامپزشکی متوجه گردد حتماً با مشکل بر می‌خورم ولی این مردم هستند که با خرید مرغ زنده باعث رونق کسب‌وکار ما شده‌اند و اطلاعی از غیربهداشتی بودن این نوع مرغ‌ها ندارند.

در همین حال دکتر احمد معینی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان شوشتر می‌گوید: به‌شدت با عرضه مرغ زنده و غیربهداشتی برخورد می‌نماییم، زیرا اقدام عرضه‌کنندگان مرغ غیربهداشتی، بازی با سلامت شهروندان است .

وی در ادامه می‌گوید: عرضه مرغ زنده و سپس گرفتن پوست آن در شرایط غیربهداشتی صورت می‌گیرد که باید شهروندان مراقب این سودجویان بوده و هرگز اقدام به خرید مرغ غیربهداشتی ننمایند تا سلامت آن‌ها مورد تهدید قرار نگیرد.

معینی با اشاره به راه‌اندازی سامانه پیامک کنترل بهداشتی مرغ می‌گوید: مدتی است که این سامانه برای کسب اطمینان شهروندان از خرید مرغ بهداشتی راه‌اندازی شده است که می‌توانند با ارسال کد مخصوص بر روی پاکت‌های بسته‌بندی شده مرغ، به شماره ۳۰۰۰۸۹۰۳ از عرضه مرغ بهداشتی مطلع گردند .

همچنین فریدون فرهادی معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان شوشتر نیز گفت: برخورد باعرضه کنندگان مرغ غیربهداشتی، بر عهده اداره دامپزشکی می‌باشد و ما تنها می‌توانیم نسبت به بهداشتی بودن و یا نبودن این اماکن نظر بدهیم ولی قطعاً اگر عرضه مرغ به‌صورت زنده و در شرایط غیربهداشتی باشد، مورد تائید نیست و سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد که نباید به‌سادگی از کنار سلامت مردم عبور کرد .

وی در ادامه می‌گوید: معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شوشتر این آمادگی را دارد تا در کنار اداره دامپزشکی و سایر ارگان‌های مربوطه، با عرضه‌کنندگان مرغ غیربهداشتی در هرکجا که باشند برخورد کرده تا سلامت مردم به خطر نیفتد .

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شوشتر اظهار می‌دارد: از شهروندان نیز انتظار می‌رود به‌هیچ‌وجه مرغی را که در شرایط بهداشتی عرضه نمی‌گردد، خریداری ننمایند و فقط از عرضه‌کنندگانی که مرغ را به‌صورت بسته‌بندی‌شده و دارای مجوزهای بهداشتی می‌باشند خریداری نمایند .

وی افزود: مکان عرضه مرغ باید دارای مجوزهای بهداشتی و کنترل‌شده باشد و بازرسان بهداشتی بتوانند نظارت نمایند ولی در این‌گونه مکان‌هایی که به‌صورت غیربهداشتی مرغ را عرضه می‌نمایند، هیچ‌گونه نظارت‌های بهداشتی صورت نمی‌گیرد و مورد تائید دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی نمی‌باشند .

حال باید دید چرا هنوز برخی از شهروندان در شوشتر باوجود اطمینان از عرضه این‌گونه مرغ‌های غیربهداشتی، بازهم اقدام به خرید از این عرضه‌کنندگان می‌کنند؟ به نظر می‌رسد کارشناسان بهداشتی و دامپزشکی باید با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، شهروندان را نسبت به سلامت خود و خانواده‌ها حساس کنند.

11

221-188

خبرنگار: مصطفی فتحی زاده