کانون کاشت در یک حرکت فرهنگی اقدام به “نذرِ کتاب” در هیئت عزاداری تحت عنوان پروژه “نذرِ فرهنگی” نمود

به گزارش خورنا سازمان مردم نهاد کانون آموزش شهروندی برای توسعه(کاشت) در یک حرکت فرهنگی بی نظیر اقدام به “نذرِ کتاب” در هیئت عزاداری “کوی نفت”، تحت عنوان پروژه “نذرِ فرهنگی” نمود. سمن “کاشت” که از ابتدای تابستان ۱۳۹۲ فعالیت های فرهنگی-اجتماعی خود را آغاز نموده است، تا کنون مبتکر و آغاز گر فعالیتهای فرهنگی-مردمی بسیاری بوده است، که از آن جمله می توان به مشارکت در کسب عنوان “اهواز اولین پایتخت کتاب ایران”، بر پایی نمایشگاه ها و فروشگاه های خیریه کتاب، برگزاری اردوهای فرهنگی، ملاقات با جانبازان جنگ تحمیلی، بازدید از مرکز نگهداری سالمندان در همکاری با “موسسه بازدید از سرای سالمندان”، شرکت در برنامه های روز ملی درختکاری، پاکسازی محیط در همکاری با سمن “رفتگران طبیعت”، بزرگداشت مفاخر ادبی-ملی-منطقه ای، برنامه های رونمایی کتاب با حضور نویسندگان بومی، بزرگداشت اعیاد باستانی و برگزاری دوره های آموزش مفاهیم فرهنگ شهروندی اشاره نمود.
رضا فریدونی، مدیر عامل کانون آموزش شهروندی برای توسعه(کاشت) ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع)، در خصوص راهبرد سمن متبوعش و همچین هدف پروژه “نذرِ فرهنگی” فوق چنین به خبرنگار خورنا گفت :
کانون کاشت بر محور مطالعه و جمع خوانی کتاب استوار شده است و از ابتدای تابستان ۹۲ تا کنون، فعالیتِ تشکیلاتی خود را بر مبنای برگزاری مداوم جلسات نقد و بررسی کتاب در حوزه های مختلف ادامه داده است. در همین راستا و بنا بر استراتژی سازمانی خود دو کارگروه کتابخوانی “شهروندی” و “ادبی” را در دل مجموعه خود جا داده ایم. کارگروه کتابخوانی شهروندی به بررسی کتب در زمینه علوم اجتماعی و کارگروه کتابخوانی ادبی به بررسی کتابهای ادبی، شعر، تئاتر و سینما می پردازد. هدف کلان سمن کاشت تقویت شاخصهای فرهنگِ شهروندیِ شهروندان استان خوزستان بر اساس و محور افزایش سرآنه مطالعه می باشد، زیرا که اعتقاد داریم توسعه فرهنگی مبنا و زیر بنای توسعه پایدار است و بی شک توسعه فرهنگی میسر نخواهد شد، مگر آنکه میل و اشتیاق به خوانش کتاب در یک جامعه فزونی یابد. “کاشت” با تمرکز بر گسترش دانش شهروندی قصد دارد، گفتگو، تساهل، مدارا و همزیستی مسالمت آمیز اقوام مستقر در جغرافیای استان خوزستان را سرلوحه کار تشکیلاتی خود قرار داده و تمامی فعالیتهای آموزشی و میدانی خود را در این راستا مدیریت کند.
مسئول دبیرخانه “اهواز پایتخت کتاب ایران” اشاره کرد: هدف از پروژه نذر کتاب، افزایش میزان فعالیتهای فرهنگیِ حوزه کتاب در سطح استان خوزستان است و برآنیم تا با استمرار “نذرِ کتاب” در شب های آینده توجه مردم و مسئولین فرهنگی استان را به کتاب و کتابخوانی معطوف سازیم. بنا بر بر سنت دینی ما ایرانیان که همواره در دهه محرم و به مناسبت ایام سوگواری شهیدِ راه “عدالت” و “آزادی” اقدام به پخت و نذر غذا می کنند، هدف آن بود که “نذرِ کتاب” را به عنوان بدیل آن مطرح کنیم. اگر بخواهیم رهروی راستین ابا عبدالله باشیم، باید روح و جان قیام عاشورا و صحرای کربلا را بفهمیم و بی شک دریافت چنین پیامی نیاز به آگاهی و مطابقت آن با شرایط امروز دارد. فهم چنین پیامی که همواره الهام بخش حرکت های فرهنگی بزرگ بوده است، بدون خواندن و مطالعه کتاب میسر نمی شود. با این پیش زمینه، سمن “کاشت” بعنوان یکی از سازمانهای موثر در انتخاب اهواز بعنوان اولین پایتخت کتاب ایران، اقدام به برگزاری چنین برنامه فرهنگی نمود.
فریدونی در پایان اضافه کرد: پروژه “نذرِ کتاب” در شب های آینده دهه محرم ادامه خواهد داشت و بنا داریم این حرکت فرهنگی را در تار و پود اقدام های فرهنگیِ سازمانهای دولتی و غیر دولتی نهادینه کنیم. برنامه بعدی “کاشت”، شب جمعه، یکم آبان ماه در منطقه حصیر آباد اهواز می باشد، علاوه بر این طی روزهای آینده قصد داریم کتابخانه یکی از دبستان های مناطق محروم شهرستان اهواز را با اهدای کتاب مجهزکنیم و همچنین برنامه اهدای کتاب در خوابگاه های دانشگاه شهید چمران اهواز را در دستور کار خود داریم. تمامی برنامه های فوق ذیل پروژه فرهنگی “نذرِ کتاب” می باشند. لازم بذکر است منابع مالی خرید کتاب، از طریق کمک های مردمی و اعضای سمن “کاشت” تامین شده است. در مسیر این خیز انسان دوستانه دست تمامی علاقه مندان به اعتلای فرهنگ این مرز و بوم را می فشاریم و چشم به راه نگاه پر “مهر”تان هستیم.

photo_2015-10-22_11-52-0045

reza15

rrydsssdg4456

صی ای

نذر کتاب۱