شروع به کار دبیرخانه نوزدهمین کنگره ارتباط صنعت، دانشگاه و دولت در حوزه ستادی استانداری خوزستان

به گزارش خورنا نوزدهمین کنگره ارتباط صنعت، دانشگاه و دولت در حالی اواخر دی ماه سال جاری در استان خوزستان به میزبانی استانداری خوزستان برگزار می شود، که تمامی هجده کنگره قبل در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شده است. در سال ۱۳۹۴ دبیرخانه دائمی این کنگره امتیاز برگزاری این کنگره را با پیگیریهای مجدانه آقای دکتر علوی، رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان خوزستان به استان خوزستان اعطا نموده است. در این راستا دبیرخانه برگزاری نوزدهمین کنگره ارتباط صنعت، دانشگاه و دولت در دانشگاه فنی و حرفه ای اهواز زیر چتر حمایتی مجموعه استانداری خوزستان و همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه شهید چمران اهوازو دیگر سازمانهای صنعتی و غیر صنعتی شروع به کار نموده است. رییس کنگره فوق جناب آقای مهندس خبیر معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان، دبیر آن آقای دکتر علوی رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان، دبیرکمیته علمی جناب آقای دکتر رعایایی ریاست دانشگاه چمران اهواز و دبیر کمیته اجرایی آن جناب آقای مهندس حسن زاده رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشند.
با توجه به اهمیت همایش فوق، نشستی در استانداری خوزستان در تاریخ ۲۹ مهرماه به ریاست مهندس خبیر برگزار شد که گزارش آن به شرح زیر می باشد.
در این نشست که با حضور مجموعه ستادی استانداری، دانشگاه های مستقر در شهرستان اهواز و بنگاه های صنعتی برگزار شد، جناب دکتر علوی با اشاره به پبیشینه همایش شروع به صحبت نمودند.
علوی اشاره کردند: کنگره ارتباط صنعت، دانشگاه و دولت هر ساله با حضور مدیران ملی در راستای توسعه پایدار کشور در تهران برگزار می شده است و تا کنون دستاوردهای بسیار زیادی از جمله افزایش بهره وری، تعامل صنعت و دانشگاه ، بومی سازی بنگاه های صنعتی مادر و ..داشته است. در این نشست ها به بررسی چالشهای ارتباط صنعت و دانشگاه در قالب پنل های علمی پرداخته می شود. این کنگره ملی برای اولین بار به همت آقای دکتر مقتدایی در استان خوزستان برگزار می شود.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان خوزستان افزودند: برگزاری این کنگره از چندین جهت قابل بررسی می باشد.
۱-قریب به ۶۵۰۰ هیئت علمی در دانشگاه ها موجود است که بیش از دو سوم آنها در حوزه علوم پایه و فنی و مهندسی مشغول به تدریس و کار پژوهشی می باشند.
۲-پتانسیل صنعتی استان اهمیت برگزاری این همایش را در استان خوزستان دو چندان می کند.
۳-با توجه به رفع تحریم ها، برگزاری این نشست می تواند نقطه عزیمتی برای حرکت پر قدرت صنایع در راستای توسعه استان خوزستان باشد.
در واقع این کنگره می تواند تلنگری به وضع موجود باشد که خروجی آن به تقویت راه های ارتباطی صنعت و دانشگاه بینجامد.
دبیر کنگره افزوند: با توجه به این که برگزاری این کنگره مربوط به کل استان می باشد، تنها در صورت پشتیبانی کلیه سازمانهای موجود در استان قادر به انجام آن خواهیم بود. در سالهای گذشته بیشتر وزارتخانه ها اعم از وزارت نفت، صنایع، علوم، معاونت اجرایی ریاست جمهوری، معاونت علمی و فناوری، بنیاد ملی نخبگان و بسیاری دیگر از مجموعه های صنعتی، علمی و دولتی در آن حضور داشتند، لذا انتظار داریم کنگره نوزدهم در حد و اندازه های نام استان خوزستان باشد. در کنگره پیش رو بیش از ۷۰۰ شرکت کننده خواهیم داشت، که بالغ بر ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر از آنان از دانشگاهیان، صنایع، کار آفرینان و مسئولین باند پایه دولتی خارج از استان خوزستان می باشند.
دکتر علوی در پایان فرمودند: همزمان با برگزاری همایش، نمایشگاهی از توانمندیهای علمی و صنعتی استان جهت بازدید مدعوین در سالن امام رضا(ع) شهرک نفت اهواز دایر خواهد شد. برآورد هزینه های کنگره انجام شده است و انتظارات دبیرخانه برگزاری همایش به همراه توضیحاتی خدمت روسا و مدیران عامل سازمانهای مستقر در جغرافیای استان خوزستان ارسال خواهد شد. زمان برگزاری کنگره ۳۰ دیماه خواهد بود، همچنین در تاریخ ۱ بهمن بازدید از مجتمع فولاد استان خوزستان را خواهیم داشت. در پایان از زحمات بی شائبه جناب آقای دکتر مقتدایی استاندار محترم استان و همچنین جناب آقای مهندس خبیر معاونت سیاسی و اجتماعی ایشان کمال تشکر و قدردانی را دارم.
در ادامه آقای پور قاسم از مرکز پژوهش های مناطق نفت خیز جنوب به ذکر توضیحاتی پرداختند که در ادامه خواهد آمد.
پور قاسم اشاره کردند: پیشنهادات کنگره باید در راستای اهداف مد نظر همایش باشد و آن چه تا کنون صورت گرفته است بیشتر برگزاری همایش ها بوده است تا وصول و دستیابی به اهداف کنگره. در این کنگره باید در راستای بدست آمدن اهداف مکتوب تمام تلاش خود را به خرج دهیم.
در ادامه آقای جلالی معاونت برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان اشاره نمودند: از حسن تدبیر آقای مقتدایی به لحاظ اهمیت همایش تشکر می کنم.
وی ادامه دادند: علیرغم اینکه استان خوزستان به صنعتی بودن معروف است، اما مشکلات بسیاری در استان وجود دارد و بحث اشتغال هنوز لا ینحل باقی مانده است، شایسته است که از این فرصت جهت راه اندازی دانشگاه های صنعتی بهره بگیریم.طبیعتا ایجاد واحد های صنعتی به بحث اشتغال کمک شایانی خواهد نمود. در این راستا توجه به صنایع ، بخصوص صنایع تبدیلی بخش کشاورزی که متاسفانه در سالهای اخیر در حق آنها جفا صورت گرفته است، در زمینه برطرف کردن بیکاری بسیار موثر می باشد.
در ادامه خانم مرعشی از مرکز پژوهش های کاربردی مجلس پیرامون برگزاری هر چه پر بار تر همایش به ذکر چند نکته پرداختند: بحث تبلیغات و اطلاع رسانی در چنین نشستهایی با اهمیت ملی بسیار مهم و کلیدی می باشد، به عبارتی شما با پوشش خبری و اطلاع رسانی قوی حتی می توانید بسیاری از کاستی های برگزاری همایش را رفع کنید و به نقاط قوت تبدیل نمایید.
وی در پایان اضافه کردند: همایش پیش رو فرصتی مغتنم در راستای انتقال مشکلات و معضلات انتقال آب بین حوزه ای است، از تریبون این کنگره می توانیم صدای مردم استان را هر چه رساتر به گوش مسئولان دولتی برسانیم.
در پایان نشست جناب مهندس خبیر ضمن شنیدن نظر ها و پیشنهادات حاضرین در جلسه به ایراد سخنانی پرداختند که در ادامه می آید.
رییس کنگره نوزدهم فرمودند: اهداف کنگره توسط دبیرخانه نوزدهمین همایش تعامل صنعت، دانشگاه و دولت تنظیم شده است و در پایان جلسه برای بررسی در اختیار شرکت کنندگان و سازمانهای متبوعشان قرار خواهد گفت. استان خوزستان قطب صنعتی می باشد، اما برخی از استانها از ما جلوتر هستند و ما باید تلاش بکنیم در این زمینه به صدر برگردیم.
معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان افزودند: اگر دانشگاه صنعت نفت وجود دارد، برای ما قابل قبول نیست که دو دانشگاه صنعت نفت در خارج از استان خوزستان باشد( شعبه تهران و محمود آباد). ما پیگیر آن هستیم که آن دو شعبه و مجموعه ظرفیت آن به استان خوزستان انتقال پیدا کند و در مجموع این مسئله برای ما غیر قابل پذیرش است.مدیریت دانشگاه نفت باید متمرکز شود و همگی در استان خوزستان مستقر شوند.
وی اشاره کردند: این کنگره در سطح ملی برگزار می شود و فرصتی است برای هم اندیشی صنعت و دانشگاه، این طور نیست که دانشگاه های ما نیازی به تجربه اندوزی، تعامل و ارتباط متقابل نداشته باشند.وقتی صاحبان صنایع و اندیشمندان علمی دانشگاه ها در کنار هم حضور می یابند، این فرصت باید در راستای بومی سازی صنایع استان و رشد و توسعه آنها باشد.علاوه بر این که تمامی کمیته ها باید حضور پر رنگ و قابل قبولی داشته باشند، کمیته علمی باید موثر تر از بقیه در این همایش ظاهر شود.
خبیر اضافه کردند: فرصتی بدست آمده است و ما باید ببینیم چطور می توانیم از این فرصت پیش آمده استفاده بهینه ببریم.بالاخره ادعای ما اینست که استان خوزستان به لحاظ منابع انسانی، تجربه و صنعت پیشتاز است، نتیجتا کمیت و کیفیت کنگره باید آیینه توانمندیهای استان خوزستان باشد.در مورد هزینه ها نیز با توجه به وضعیت ویژه کشور در این برهه، هزینه های برگزاری را به حداقل کاهش داده ایم، تا فشار مالی به سازمانهای همکار برگزاری همایش وارد نشود.
ریاست نوزدهمین کنگره ارتباط صنعت، دانشگاه و دولت در پایان اظهار داشتند: کنگره ملی است، ولی سعی بر اینست که دستاوردهای استان خوزستان در اولویت قرار گیرد. با برگزاری کنگره نوزدهم در استان بی شک توجه مسئولان دولتی تا چندین روز معطوف به استان خوزستان خواهد بود. در این میان بخش قابل توجهی از کنگره به بخش کشاورزی و معضلات انتقال آب اختصاص خواهد یافت. امیدوارم با مشارکت تمامی سازمانهای صنعتی و غیر صنعتی استان خوزستان، شاهد برگزاری با کیفیت این همایش ملی در راستای توسعه پایدار استان خوزستان باشیم.

IMG_4593 [1024x768]IMG_4471 [1024x768]4

 

 

 

 

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *