نیشکر فرصتی برای توسعه اشتغال در خوزستان

خورنا – نیشکر به عنوان یکی از محصولات پربازده کشاورزی محسوب می‌شود که صنایع جانبی آن از بزرگ‌ترین صنایع پایین‌دستی در بخش کشاورزی به شمار می‌آیند که قابلیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری چه در بخش‌های خصوصی و چه برای دولت در حجم‌های بزرگ‌تر به همراه دارد. همچنین برای استان‌هایی چون خوزستان و تولیدکننده‌های اصلی نیشکر که به‌راحتی به مواد اولیه دسترسی دارند این صنایع توجیه اقتصادی بالاتری دارند از جمله این صنایع می‌توان به تولید خوراک دام، تولید کاغذ یا تولید MDF اشاره کرد، علاوه بر موارد فوق چند ماده استحصالی دیگر از فرآوری نیشکر یا بخش‌های جانبی آن به دست می‌آید که در اغلب موارد هم نیاز داخل هستند و هم توان صادراتی دارند.

در این خصوص قائم‌مقام مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، بر ضرورت سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی نیشکر تأکید کرده و می‌گوید: شرکت‌های توسعه نیشکر می‌توانند به یک فرصت بزرگ برای توسعه اشتغال تبدیل شوند. وی تأکید کرد: شرکت‌های توسعه نیشکر می‌توانند به یک فرصت بزرگ برای توسعه اشتغال در خوزستان تبدیل شوند اما متأسفانه به‌رغم ظرفیت‌های بالای اشتغالزایی در صنایع پایین‌دستی، شرکت‌های بزرگ در خوزستان به دلیل خام‌فروشی، این بخش مغفول مانده که امیدواریم با توجه به شرایط پیش آمده موجود و بعد از تحریم‌ها شاهد حضور سرمایه‌گذاران بزرگ در صنایع پایین‌دستی به ویژه در محصولات نیشکر باشیم.

ما هم در این کلاف پیشنهاد می‌دهیم تا سرمایه‌گذاران بالقوه این بخش و همچنین فعالان حوزه از خام‌فروشی نیشکر به سمت توسعه و تولید محصولات دیگر پیش‌رفته و سرمایه‌گذاری‌های معقولی در این خصوص با حمایت استان خوزستان انجام دهند.