تناقض‌گویی در تعداد قربانیان آتش‌سوزی در پتروشیمی بندرامام

خورنا: این بار نیز تناقض در پاسخگویی مسئولان و ابهام در آمار تعداد مجروح و کشته شدگان حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بندرامام، مردم و رسانه‌ها را سردرگم و نگران کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب خوزستان، برای نخستین‌بار نیست که با وقوع حوادث ناگوار و غیر مترقبه همچنان پاسخگویی مسئولان برای رسانه‌ها با سردرگمی و بی‌نظمی خاصی مواجه می‌شود.

آماری گاهاً غیرواقعی و عمدتاً متناقض که هر رسانه‌ای بنا به دل مسئولان اقدام به انتشار تعداد مجروحان و کشته شدگان حادثه می‌کند که مردم با خواندن این اخبار کاملاً مات و مبهوت و نگران می‌شوند.

حوالی ساعت ۱۵:۲۵ دقیقه روز گذشته برابر با جمعه سیزدهم مردادماه، حادثه‌ای دلخراش و ناگوار به دلیل آتش‌سوزی و بر اثر نشت گاز در خطوط تأمین خوراک برای یکی از واحدهای پتروشیمی بندرامام صورت گرفت که تبعات جانی ناراحت کننده‌ای را بر جای گذاشت.

این حادثه ساعاتی بعد از به وقوع پیوستن، چون انفجار بمبی مهیب، بسیاری از مردم را مطلع کرده و عده‌ای از مسئولان با اینکه می‌کوشیدند این حادثه را چون برخی مسائل از چشم رسانه‌ها مخفی نگه دارند، خبر مذکور بر روی صفحه خبرگزاری فارس حوزه جنوب خوزستان ظاهر شد؛ “واحد میترینگ پتروشیمی بندر امام آتش گرفت”.

ساعت ۲۰:۱۱ شب حادثه؛ ۱۶ مجروح و یک کشته

در ساعت ۲۰:۱۱ شب حادثه فرماندار ماهشهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: طبق آماری که تاکنون به اینجانب اعلام شده ۱۶ نفر در این حادثه زخمی شدند و یک نفر در دم جان سپرده است اما حال چهار نفر دیگر نیز بسیار وخیم گزارش شده است که احتمالاً به آمار کشته شده‌ها افزوده خواهد شد.

وی در ادامه از مهار آتش سوزی خبر داد و گفت: در حال حاضر هیچ خللی در فعالیت پتروشیمی بندر امام به‌عنوان قدیمی‌ترین پتروشیمی کشور ایجاد نشده است.

۹:۲۹ امروز؛ ۱۵ مجروح و ۲ کشته

فرماندار ماهشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: حادثه آتش‌سوزی واحد خوراک گازمایع (NGL) پتروشیمی بندرامام در مجموع دو کشته و ۱۵ زخمی برجای گذاشت.

وی با بیان اینکه مجروحان این حادثه برای مداوا در بیمارستان‌های ماهشهر و اهواز بستری هستند، خاطرنشان کرد:  واحد خوراک گاز مایع پتروشیمی بندرامام روز گذشته (جمعه) حوالی ساعت ۱۵ دچار انفجار و آتش سوزی شد که پس از گذشت سه ساعت توسط مأموران آتش نشانی مهار شد.

منوچهر حیاتی عنوان کرد: این واحد معمولاً دور از فعالیت روزانه کارکنان پتروشیمی است و به همین خاطر کسی از آنها دچار تلفات جانی نشد.

۱۱:۳۷ امروز؛ ۱۶ مجروح و یک کشته

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد:  این آتش سوزی در ساعت ۱۵ و ۲۵ دقیقه روز گذشته بر اثر نشت گاز از مسیر خط لوله ۳۰ اینچ خوراک ورودی مجتمع پتروشیمی بندرامام آتش سوزی رخ داد.

وی گفت: مکان شروع آتش سوزی دقیقاً در چند قدمی واحد شماره ۲ آتش نشانی شرکت پتروشیمی روی داد که در اثر آن ۱۶ نفر از پرسنل این واحد دچار آتش سوزی شدند که یک نفر از آنها جان سپرد و شش نفر دیگر به طور سرپایی مداوا شدند و ۹ نفر دیگر به مراکز درمانی اهواز اعزام شدند.

قدرت‌الله نصیری در پایان در خصوص علت اصلی این حادثه گفت: علت این حادثه توسط کارشناسان در حال بررسی است و نتایج علت بروز این حادثه به زودی اعلام می‌شود.

و در آخر

۱۰:۳۵ امروز؛ ۱۵ مجروح و ۳ کشته

فوریت‌های پزشکی دانشکده علوم پزشکی آبادان دقایقی پیش ضمن اعلام اینکه در محل حادثه ابتدا کادر پزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان حاضر و پس از آن فوریت‌های پزشکی مراکز شهری وارد صحنه حادثه شده خاطرنشان کردند: مجروحان را امدادرسانی کرده به بیمارستان‌ها ماهشهر و اهواز انتقال دادند.

بنا به گزارش مستند و موثق این مرکز، آمار کشته و زخمی شدگان این حادثه ۱۵ مجروح و سه کشته بوده که البته حال چهار مجروح دیگر بسیار وخیم گزارش شده است.

بنا به گزارش فوریت‌های پزشکی این دانشکده ۹ مجروح به اهواز انتقال، چهار زخمی در بیمارستان نفت ماهشهر بستری و دو حادثه دیده دیگر به‌صورت سرپایی درمان شدند.