اقتصاد مقاومتی از راه توسعه پتروشیمی می گذرد/ ارز آوری ٨٠٠ میلیون دلاری پتروشیمی ها در شهریورماه امسال

خورنا – بیش از ١,۵ میلیون تن محصول پتروشیمی به ارزش بیش از ٨٠٢ میلیون دلار در شهریورماه امسال به خارج از کشور صادر شده است.

مجموع کل تولید صنعت پتروشیمی در شهریورماه امسال بیش از چهار میلیون تن بوده است. در شهریورماه امسال بیش از چهار میلیون و ٧٨ هزار تن محصول پتروشیمی در کشور تولید شده که از این میزان بیش از ١,٢ میلیون تن به ارزش بیش از ٢٠ هزار میلیارد ریال در داخل کشور عرضه شده است.

مجتمعهای پتروشیمی کشور از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه امسال بیش از ٢٣,٧ میلیون تن محصول تولید کرده اند.

بر اساس این گزارش، با توسعه صنعت پتروشیمی به راحتی می توان روی GDP، اشتغال، درآمدهای ارزی و افزایش صادرات غیرنفتی تاثیرگذار بود، در واقع این صنعت در ایران یک گام بزرگ همسو با حذف خام فروشی نفت و گاز محسوب می‌شود. اما این گام بدون نقشه راه به جایی نمی رسد؛ به گفته عبدالحسین بیات، مدیرعامل پیشین شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار بود تا پایان برنامه پنجم توسعه یعنی سال ٩۴ در مجموع ۶٨ طرح و مجتمع پتروشیمی به بهره برداری برسند تا ظرفیت تولید به مرز یکصد میلیون تن در سال افزایش یابد.

اما تاکنون به دلایل مختلف بخش زیادی از اهداف برنامه پنجم در صنعت پتروشیمی محقق نشده است و قرار است این اهداف در قالب برنامه ششم و نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی دنبال شود. در دو سال گذشته مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال تدوین نقشه راهی برای توسعه همه جانبه این صنعت بوده اند.

در یکی از جلدهای نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی باتوجه به ظرفیتهای موجود خوراک در کشور یک برنامه تازه توسعه ای به ظرفیت ۶٠ میلیون تن و نیاز سرمایه گذاری حدود ٣۵ میلیارد دلار تدوین شده است، بخشی از این طرحها به طرحهای افزایش تولید پروپیلن اختصاص دارد، ضمن آن که تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در این نقشه راه دیده شده است.

به گفته عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی طبق برنامه باید در ١٠ سال آینده ۶٠ میلیون تن ظرفیت فعلی را عملیاتی و ۶٠ میلیون تن طرحهای در حال اجرای بخش خصوصی نیز به نتیجه برسد و در این مورد بیان این مسئله که دولت تعهدی ندارد بی معنا خواهد بود زیرا بخش خصوصی تعهدی به زمانبندی و پاسخگویی در باره عملکرد ندارد و باید با ساز و کاری مشخص در باره آنها مدیریت صورت گیرد.

همچنین براساس برنامه ریزی صورت گرفته در نقشه راه صنعت پتروشیمی با توجه به وجود خوراک همچون چهار میلیون تن اتان، سه میلیون تن گاز مایع و ١٠٠ میلیون مترمکعب متان تا پایان برنامه ٢٠ ساله، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ١٨٠ میلیون تن می رسد.