استاندار خوزستان: فرمانداران استان باید مشاور میراث فرهنگی داشته باشند

خورنا – مقتدایی گفت: متعهد شدم ظرف دو سال، ۲۵۰ تشکل مردم‌نهاد تشکیل شود. مقرر شد تا سازمان‌های مردم‌نهاد قدیمی را هم برای فعال شدن دوباره دعوت به کار کنیم و در غیر این صورت فرصت را در اختیار سازمان‌های مردم‌نهاد تازه‌کار بگذاریم

استاندار خوزستان گفت: همه فرمانداران خوزستان برای تحول استان در بخش میراث فرهنگی و گردشگری باید در زمینه میراث فرهنگی مشاور داشته باشند.
عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان یکشنبه‌شب در مراسم افتتاح نمایشگاه «خرما و زندگی» در محل نمایشگاه بین‌المللی اهواز اظهار کرد: از تمامی برگزارکنندگان به‌ویژه شبکه و تشکیلاتی که ریشه در تخصص‌های مردمی دارد برای برگزاری این نمایشگاه قدردانی می‌کنم.
وی افزود: در ابتدای ورود خود بنا و مبنای کار استانداری خوزستان را همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد گذاشته و طبق قولی که دادم، متعهد شدم ظرف دو سال، ۲۵۰ تشکل مردم‌نهاد تشکیل شود. مقرر شد تا سازمان‌های مردم‌نهاد قدیمی را هم برای فعال شدن دوباره دعوت به کار کنیم و در غیر این صورت فرصت را در اختیار سازمان‌های مردم‌نهاد تازه‌کار بگذاریم.
۳۰۰ تشکل مردم‌نهاد در خوزستان فعال هستند
مقتدایی تصریح کرد: با اعتقاد به سازمان‌های مردم‌نهاد، ۱۸۰ تشکل تخصصی طی دو سال اخیر در استانداری خوزستان به ثبت رسیده و مجوز فعالیت گرفتند. همچنین ۱۲۰ سازمان مردم‌نهاد قدیمی، دوباره فعال شده و امروز قریب به ۳۰۰ تشکل مردم‌نهاد فعال در استان داریم.
استاندار خوزستان بیان کرد: این تعداد تشکل‌های فعال در استان، نشان‌دهنده تعامل دستگاه‌های دولتی با فعالیت‌های مردمی است و آن تقابلی که کار را سخت می‌کرد را از بین برده و امروز گردانندگان کار خود مردم هستند. از میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و شرکت نمایشگاه بین‌المللی که همواره به هر دلیلی قابلیت‌های استان را در ابعاد مختلف که یکی از آنها فرهنگی و میراث است را نشان می‌دهند، برای برگزاری این جشنواره تشکر می‌کنم.
مقتدایی گفت: به همه فرمانداران اعلام شده تا با توجه به میراث تاریخی دیرینه در خوزستان و حجم بالای سرمایه‌گذاری که مقرر شده در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری استان انجام شود، همه باید یک مشاور میراث فرهنگی داشته باشند.
وی ادامه داد: البته مشاوران میراث فرهنگی فرمانداران باید شرایطی را هم داشته باشند. تحصیلات عالیه، شناخت به استان و میراث فرهنگی و در نهایت ترجیحاً از بین سازمان‌های مردم‌نهاد و اهالی دانشگاه بودن از جمله این شرایط است.
مقتدایی ادامه داد: مشاوران میراث فرهنگی شهرستان‌ها در واقع بازوهای بخش میراث فرهنگی و گردشگری استان خواهند شد. بطور قطع سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در این راستا می‌توانند در تبادل‌نظر با فرمانداران و مشاوران نقش مثبتی داشته باشند.
استاندار خوزستان در ارتباط با جایگاه خرما در خوزستان نیز گفت: خرما یک ثمر از درخت نخل و در واقع یک نتیجه است ولی با توجه به قدمت دیرینه آن باید مباحث فرهنگی‌اش را نیز مطرح کنیم.
نخل نماد اصالت است
مقتدایی بیان کرد: وقتی نام خرما به میان بیاید کام همه شیرین شده و نام نخل نیز جلوه زیبایی و فعالیت اقتصادی را با خود به همراه دارد. در حقیقت نخل، یک مخلوق با اصالت بوده و باید فرهنگ آن رعایت شود. کوه نماد ایستادگی، اسب نماد نجابت و نخل هم نماد اصالت است.
وی بیان کرد: نخل‌های بی‌سر در زمان دفاع مقدس شاید سر نداشتند ولی ایستاده بودند. این ایستادگی نشان‌دهنده این است که ریشه‌دار بودن مقاومت را افزایش می‌دهد. در مجموع نخل و خرما یک عقبه تاریخی وجود داشته و صنایع‌دستی حاصل از نخل هم بخشی از زندگی مردم این استان بوده و هست.
ثبت روز خرما در تقویم سال
مقتدایی اظهار کرد: نخل مطلقاً هیچ دور ریزی نداشته و هر بخشی از آن حرفی برای گفتن دارد. اساساً باید به سمت و سویی برویم که یکی از مراکز استان مانند دانشگاه کشاورزی رامین که می‌تواند پیش‌قدم باشد، در حوزه فرهنگ نخل و خرما موزه دایر کند. یکی دیگر از نتایج حاصله از برگزاری این جشنواره باید ثبت روز خرما در تقویم سال به‌عنوان بخشی از فرهنگ استان باشد. البته به شرطی که متولیان جشنواره قول بدهند تا سال آینده این جشنواره را به‌صورت ملی برگزار کنند.
از بین رفتن ۴۰۰ هزار اصله نخل به علت شوری
استاندار خوزستان اظهار کرد: ۴۰۰ هزار اصله نخل بر اثر شوری آب در خوزستان از بین رفت. همچنین در زمان هشت سال دفاع مقدس، نخل‌های بسیاری به دلیل آتش‌سوزی از بین رفتند ولی با این حال استان ما ۴۰ درصد از صادرات خرمای کشور را به خود اختصاص داده است.
مقتدایی بیان کرد: صادرات بالای خرما در این استان افتخاری برای مردم و مسئولان محسوب شده و قطعاً کیفیت خرمای خوزستان بسیار بالا بوده و برای دیگران قابل رقابت نیست. یکی از مواردی که باید در مبادلات مرزی به‌عنوان پل ارتباطی برای صادرات ایفای نقش کند، همین محصولات نخل و خرما است.
وی تأکید کرد: بدون شک یکی از ظرفیت‌های عالی برای تقویت اقتصاد خانوار و صادرات در استان خوزستان، محصولات نخل و خرما بوده و سال آینده در کنار برگزاری این جشنواره، باید شاهد برگزاری همایش‌های علمی، اقتصادی و فرهنگی خرما و به‌ویژه نمایش دادن محصولات و زندگی در نخلستان باشیم.