سرانه فضای سبز اندیمشک پایین است

مناطق جدید اندیمشک فضای سبز ندارند

خورنا – وضعیت بوستان‌ها و پارک‌های محلی اندیمشک نارضایتی شهروندان را به همراه داشته است و مردم این شهر گلایه‌های زیادی را در این باره مطرح می‌کنند.

گلایه شهروندان

یکی از شهروندان اندیمشکی به توضیح این کاستی‌ها می‌پردازد و می‌گوید: روشنایی از معضلاتی است که پارک‌های اندیمشک با آن درگیر هستند. همچنین تمیز نبودن پارک‌ها، نبود سرویس بهداشتی، کمبود سطل‌های زباله و نظافتچی و تجمع برخی از اراذل از دیگر مشکلات این بوستان هاست.

«محمد چهارلنگ» می‌افزاید: در بعضی از پارک‌ها انبوه درختان موجب ایجاد مکان‌هایی دنج برای معتادان شده است و حتی در بعضی پارک‌ها تعداد زیادی سرنگ‌های تزریقی بر روی زمین و چمن‌ها دیده می‌شود که تهدیدی برای سلامت مردم است. این شهروند اندیمشکی همچنین رسیدگی نکردن به وضعیت فضای سبز و کمبود نیمکت را از دیگر معضلات فضاهای سبز این شهر می‌داند و اظهار می‌کند: در برخی از محله‌ها نیز اصلا پارکی وجود ندارد.

دیگر شهروند اندیمشکی از کمبود فضای سبز و پارک‌ گلایه می‌کند و می‌گوید: پارک‌های اندیمشک نیاز به رسیدگی جدی دارند. «امید بیرانوند» با بیان این که وسایل ورزشی پارک دولت این شهر خراب و سنگفرش‌های آن نیز کنده شده است، بزرگترین مشکل این پارک را نزدیکی به جاده اصلی و نداشتن روشنایی در شب می‌داند.

وی پارک لاله واقع در کوی لور را یکی از پارک‌های خوب اندیمشک می‌داند که ظرفیت گردشگری دارد و از سویی دیگر از مشکل کمبود وسایل ورزشی، صندلی و نیمکت پارک معلم واقع در کوی فرهنگیان انتقاد می‌کند.پارک راه آهن دیگر پارکی است که این شهروند اندیمشکی درباره آن به همشهری می‌گوید: این پارک به دلیل این که زیر نظر اداره کل راه آهن زاگرس است، وضعیت خوبی دارد که البته با حل مشکل روشنایی انتهای پارک می‌توان آن را یکی از بهترین بوستان‌های اندیمشک عنوان کرد.

بیرانوند تردد موتوسیکلت در پارک‌های اندیمشک را برای شهروندان آزاردهنده می‌داند و از مسئولان مربوطه می‌خواهد راه‌های ورود و تردد وسایل نقلیه به داخل فضای پارک مسدود شود.

تصرف زمین‌های اندیمشک

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی اندیمشک با بیان این که ایجادفضای سبز و رسیدگی به آن باید در اولویت شهرداری باشد،

می گوید: با بررسی این موضوع می‌توان نشان داد یک شهردار و مجموعه‌ تحت نظرش چقدر موفق بوده‌اند.

«صدیقه میری» می‌گوید: مشکلات مالی فراوانی از سال‌های گذشته در شهرداری اندیمشک وجود داشت که آزادی عمل آن را گرفت و از سوی دیگر اغلب شهرداران از هزینه کردن برای پارک‌ها و فضای سبز طفره می‌رفتند.

وی می‌افزاید: شهردار فعلی اقداماتی در زمینه توسعه فضاهای سبز انجام داد، اما از سال‌های گذشته اراضی مورد نیاز برای کاربری‌ فضای سبز اشغال شده بودند و این مساله مشکلات زیادی برای شهرداری ایجاد کرد.

میری ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته و به ویژه سال ۸۴ و ۸۵ زمین‌های زیادی به جای کاربری فضای سبز به مکان‌های فرهنگی، آموزشی و درمانی اختصاص داده شد و در نتیجه امروزه در مناطق جدید اندیمشک حتی یک وجب فضای سبز وجود ندارد.

این عضو شورای شهر اندیمشک ادامه می‌دهد: فضاهای تصرف شده با تغییر کاربری ساخته شده اند و نمی‌توان آن‌ها را دوباره تخریب کرد، اما مشکل دیگر ما این است که فضای سبز و بوستان‌هایی موجود نیز آن طور که باید ساماندهی نمی‌شوند.

سرانه فضای سبز پایین است

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر اندیمشک با بیان این که به غیر از یک پارک کوچک در منطقه وسیع کوی ولایت هیچ نوع فضای سبزی وجود ندارد، می‌گوید: پیشنهاد داده‌ام زمینی که در آن منطقه واقع شده و زیر نظر شبکه بهداشت و درمان است، با موافقت این شبکه به فضای سبز تبدیل شود.

وی در پایان درباره میزان سرانه فضای سبز شهر اندیمشک نیز اظهار می‌کند: شهرداری اعلام می‌کند سرانه فضای سبز از حد استاندارد بالاتر است که به نظر بنده این آمار صحیح نیست. این آمار به یک دهه پیش مربوط می‌شود که اندیمشک تا این حد توسعه پیدا نکرده بود و کاربری‌های فضای سبز تصرف نشده بود.

منبع: روزنامه همشهری چهارشنبه ۸ مهر ماه ۱۳۹۴