استاندار خوزستان: فرصت های از دست رفته گردشگری در استان احیا می شوند

خورنا – مقتدایی افزود: به جز بحث اربعین، بقیه موارد در استان رضایت‌بخش نیست. فرد عراقی تحت هر عنوانی از جمله زائر، صیاد، تاجر و … که وارد استان شود، سرمایه محسوب می شود اما وقتی خدمات لازم به این افراد ارائه نشود، همه امور بی ارزش جلوه می کند.

استاندار خوزستان گفت: جلسات تخصصی برای امنیت اربعین در مرزهای خوزستان باید توسط معاونت امنیتی و انتظامی استانداری برگزار و تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شود.
عبدالحسن مقتدایی در جلسه بررسی سفرهای اربعین حسینی اظهار کرد: در خصوص برنامه ریزی برای ساماندهی امور اربعین حسینی دستگاه ها مدعی انجام یک سری اقدامات هستند اما آنچه که برای ما اهمیت دارد خروجی کار است.
وی ادامه داد: لازم است همه دستگاه ها با توجه به تقسیم کاری که در این حوزه انجام شده، به وظایف خود عمل کرده و اقدامات لازم در این زمینه را به طور منظم و با انسجام کامل انجام دهند.
استاندار خوزستان در ادامه به روابط نزدیک خوزستان با استان میسان عراق اشاره کرد و گفت: انتظاری که از مسئولان امور خارجه برای تسهیل و ساماندهی امور در آن طرف مرز می رود، آنچنان محقق نشده است. مجموعه کارها معمولا با ملاک و معیارهایی که در ماموریت های ما انجام می گیرد ارزیابی می شود. بنابراین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران نیز در خارج از کشور با ملاک و معیارهایی ارزیابی می شوند که خروجی کشور به آن سمت و سو است.
مقتدایی افزود: طی دو سال گذشته دیدگاه هایی نسبت به تغییر مدیریت از مدیران کل تا راس هرم یعنی استاندار ایجاد شده است که در کنار تمام تصمیمات و اقدامات جدید در این زمینه، می تواند لطمه ای به روند انجام امور بزند.
وی اظهار کرد: در کنار همه این مباحث پل هایی از خوزستان مستقیما به استانهای کشورهای عراق زده شده که موجب شده فرصت هایی از استان گرفته شود و حتی اطاق های بازرگانی استان های دیگر با هیاتی به عراق سفر می کنند و به دنبال آن، فضایی ایجاد شده که در حال از دست دادن فرصت های بدیهی نیز هستیم که تحصیل، بهداشت و درمان و گردشگری از جمله این فرصتها است.
مقتدایی ادامه داد: اتفاقاتی که در امر توریست و گردشگری در حال رخ دادن است، فرصت های از دست رفته استان خوزستان هستند. به طور مثال گردشگری که باید حداقل ۳۵۰ هزار تومان روزانه برای اقامت در هتل صرف کند، با ۵۰ هزار تومان خدمات در یک خانه به او داده می شود که این تبعات فاجعه آمیزی دارد.
وی گفت: در مورد درمان نیز هم اکنون شیراز در بصره خدمات درمانی را با قیمت یک چهارم ارائه می دهد. تهران، فارس و همدان از استانهایی هستند که فرصت ها را از استان خوزستان در حوزه عراق گرفته اند، بنابراین تاثیر استان خوزستان در استان میسان عراق آنچنان نبوده؛ این در حالی است که خوزستان تنها استانی است که دارای سه اطاق بازرگانی است. یکی از اشکالات اساسی در این زمینه این است که افق دید ما محدود و کوتاه است.
استاندار خوزستان اظهار کرد: آنچه که باید توسط گمرک، بندر و ارگان های این‌چنین انجام شود، به این‌گونه پیش می رود که در ابتدا کار انجام شده سپس برای اخذ مجوز اقدام می شود که این روند نباید این‌گونه باشد.
مقتدایی افزود: به جز بحث اربعین، بقیه موارد در استان رضایت‌بخش نیست. فرد عراقی تحت هر عنوانی از جمله زائر، صیاد، تاجر و … که وارد استان شود، سرمایه محسوب می شود اما وقتی خدمات لازم به این افراد ارائه نشود، همه امور بی ارزش جلوه می کند.
به گزارش ایسنا؛ همچنین در این جلسه ناصر حویزاوی مدیرکل حج و زیارت خوزستان اظهار کرد: آنچه که از طرف عراقی مورد انتظار است، اجازه حضور یگان‌های امدادی و خدمات رسانی ایران در مرز عراق است که امید است کنسول گری ایران در عراق بحث هماهنگی این امر را تا پیش از ایام اربعین انجام دهد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین اقداماتی که در این زمینه باید صورت بگیرد، تعیین تکلیف ویزای زائران ایرانی است که عراق باید صادر کند. باید مشخص شود که عراق برای ویزای زائران چه میزان پول دریافت می کند همچنین تقاضای برگزاری جلسات هماهنگی در نقطه صفر مرزی را خواستاریم.
مدیرکل حج و زیارت خوزستان گفت :در بحث اربعین انتظار می رود مردم عشایر عراق در زمان بازگشت زوّار به ایران خدمات لازم را در جهت پذیرایی از این افراد داشته باشند. با توجه به اینکه در جاده چذابه به سمت الاماره سال گذشته شاهد وقوع حوادث ناگوار رانندگی بوده ایم، امیدواریم امسال این موضوع حل شود. چذابه به لحاظ بعد مسافت نیاز به خدمات و اقدامات بیشتری دارد و در خرمشهر نیز اقدامات طبق زمانبندی تعریف شده در حال انجام است.