قاتلان و عاملان درگیری خونین باغملک دستگیر شدند +جزئیات

خورنا –   فرمانده نیروی انتظامی خوزستان از دستگیری قاتلان و عاملان درگیری خونین قبیله ای در باغملک خبر داد.

به گزارش خورنا از خبرنگار مهر، سردار اسحاقی ظهر امروز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ناجا با تسلیت حادثه وحشتناک حجاج بیت الله الحرام اظهار کرد: به تمامی خانواده های داغدار این حادثه تسلیت گفته و از خداوند متعال برای مصدومان شفای عاجل طلب می کنم. متأسفانه این حجاج جان خود را به دلیل سوء مدیریت از دست دادند.

وی افزود: در آستانه هفته نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران هستیم. هفته فوق از ۱۱ مهر ماه شروع شده و تا ۱۷ مهر نیز ادامه دارد. با وجود اینکه به صورت روزشمار برنامه هایی برای اجرا در این هفته تدارک دیده شده ولی از روز جمعه با حضور در نماز جمعه به پیشواز شروع برنامه ها می رویم.
تبعات فراوان فقدان امنیت و عدم احساس امنیت در جامعه
فرمانده نیروی انتظامی خوزستان تصریح کرد: شعار امسال هفته ناجا اقتدار پلیس، همدلی، همزبانی، امنیت و آرامش است. امنیت یک اصل بوده و اهمیت آن به عنوان یکی از نیازهای بشری بر کسی پوشیده نیست. فقدان امنیت تبعات بسیاری را برای جان، مال و آبروی افراد به دنبال دارد.
اسحاقی عنوان کرد: موضوع احساس امنیت هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و اگر وجود نداشته باشد زندگی افراد را مختل خواهد کرد. عدم احساس امنیت بر روند اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم تأثیر گذاشته و افراد باید ضرر و زیان های بسیاری بابت عدم احساس امنیت متحمل شوند.
وی بیان کرد: بخش دوم شعار هفته ناجا همان شعاری است که ابتدای سال جاری از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد. در شرایطی که همه دنیا به علت اینکه از رویارویی و حضور در جبهه آشکار ناامید شده و تمام توان و عزم خود را جزم کرده تا باورها و اعتقادات مردم را مورد هجمه قرار دهد، باید بیشتر هوشیار باشیم.
پلیس حرف و درد مردم را با گوش جان می شنود
فرمانده نیروی انتظامی خوزستان اضافه کرد: مردم ما حضور خود و پایبندی به ارزش ها را در هشت سال دفاع مقدس نشان داده و به همین دلیل است که دشمنان از حضور و رویارویی مستقیم برای نبرد ترس دارند. آنها از اقدامات آشکار ترس دارند برای همین با اجرای عملیات های مخفی، ایجاد فتنه و چندگانگی تمام تلاش خود را در صحنه های مختلف برای مقابله انجام می دهد.
اسحاقی یادآور شد: تمامی دشمنان با انجام چنین اقداماتی سعی بر ایجاد محرومیت، مزاحمت، سفسطه و اختلاف چه با دیگران در خارج از مرزها و چه در داخل بین گروه های پایبند به انقلاب و نظام دارند. خوشبختانه تا کنون این توطئه ها را خنثی کرده و البته از این به بعد هم چون دشمن همیشه فعال است، باید همواره برای خنثی کردن توطئه ها آگاه باشیم.
وی تأکید کرد: پلیس حرف و درد مردم را با گوش جان می شنود و در خدمت رسانی هرچه بهتر و سریعتر در رفع نیازهای مردم اهتمام دارد. رویکرد ما در ۱۲ سال گذشته با انتخاب شعارهای هفته ناجا قابل شناسایی بوده و اصلی ترین رویکرد توجه به مردم است.
فرمانده نیروی انتظامی خوزستان ادامه داد: آرامش مردم، سرمایه اجتماعی، اعتماد مردم، مشارکت مردم، مشارکت عمومی، جامعه مسئول، جامعه ایمانی، سهم مردم در امنیت، مردمداری، تلاش جهادی و در نهایت همدلی و همزبانی کلیدواژه های انتخاب شعار هفته ناجا طی سال های اخیر بوده و نشان از مردم به عنوان محوریت اصلی فعالیت ها دارد.
پایبندی به باورها باعث کاهش جرم و بزه در جامعه
اسحاقی با اشاره به اینکه تجربه نشان داده که هرچقدر پایبندی به باورها بیشتر باشد جرم و بزه در جامعه کمتر اتفاق می افتد، گفت: باور و اعتقاد ما بر این است که امنیت ایجاد و یا حفظ نمی شود، مگر با حضور، مشارکت، همراهی و حمایت مردمی. بنابراین حضور و همراهی مردم بسیار مهم است.
وی اظهار کرد: قطعا هیچ فعالیتی در نیروی انتظامی انجام نمی شود، مگر اینکه دغدغه های مردم و نیازهای آنها را در ابتدای هر سال از زبان خودشان در قالب نظرسنجی، افکارسنجی و نشست هایی در مجامع عمومی و از سوی قشرهای مختلف و در سطوح متفاوت احصا کنیم.
فرمانده نیروی انتظامی خوزستان بیان کرد: تلفن ۱۹۷ برای دریافت شکایات، انتقادات و تقدیرهای مردم از نیروی انتظامی پیش بینی شده و با دریافت گزارشات مختلف در زمینه های فوق اقدامات لازم را انجام می دهیم.
اسحاقی افزود: فعالیت های مرکز مشاوره نیروی انتظامی استان نیز بسیار مفید و تأثیرگذار است. در سال گذشته حدود ۹ هزار و ۵۰۰ مراجعه به این مراکز در کلانتری ها و یا دفتر مرکزی ثبت شده است. خوشبختانه بیش از ۷۳ درصد از مراجعه به مرکز مشاوره منتج به صلح و سازش شده است.
وی عنوان کرد: علاوه بر انجام فعالیت های آموزشی و یا مشاوره ای در سمت دیگر نیز شناسایی و اشراف بر گروه های سازمان یافته و یا غیر سازمان یافته در فضای جرم، جنایت و بزه هم انجام می شود. در واقع در حوزه مقابله و تشدید برخورد هم اقدامات لازم انجام می شود.
عضوگیری صندوق ذخیره نیروی انتظامی خوزستان بعد از ۱۰۸ ماه
فرمانده نیروی انتظامی خوزستان یادآور شد: در مواجهه با مجرمان قطعا ارزیابی های لازم از رفتار و علت ارتکاب به جرم انجام می شود. در کنار این ارزیابی ها آموزش های لازم را به مردم ارائه می کنیم تا بدانند در مواقع لزوم (مشاهده جرم) چه برخوردها و یا اقداماتی را انجام دهند.
اسحاقی در ارتباط با مسکن و معیشت کارکنان پلیس گفت: پلیس مستثنی از سایر بخش ها نیست، هرچند که طبیعی است افرادی که کارهای خاص انجام می دهند، یک سری از بهره مندی ها را هم باید به صورت خاص دریافت کنند. البته وضعیت معیشتی همسو با سایر دستگاه ها در حقیقت نشان از مردمی بودن نیروی انتظامی هم دارد.
وی یادآور شد: بعد از ۱۰۸ ماه توقف دوباره صندوق ذخیره نیروی انتظامی استان اقدام به عضوگیری کرده است. برای بحث مسکن نیز ساخت مسکن در قرارگاه را برای حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر از مأموران نیروی انتظامی استان در دستور کار قرار داده ایم.
نزاع قبیله ای در باغملک برای هفتمین بار رخ داد
اسحاقی در ارتباط با نزاع و درگیری در شهرستان باغملک گفت: بر اساس سنت های قبیله ای متأسفانه بین دو طایفه از شهرستان باغملک درگیری رخ داده بود. باید به سمتی برویم که مسیر منطقی تر و قابل قبول تری را در اختلافات طی کنیم. همچنین باید مهارت های اجتماعی را به آحاد جامعه منتقل کنیم، چراکه روی دادن چنین نزاع هایی هزینه های زیادی به خانواده های استان تحمیل می کند.
وی ادامه داد: جدای از هزینه های جبران ناپذیر حاصل از این نزاع ها، مسائل مختلفی از جمله روحی، مادی و معنوی بسیاری هم برای آحاد جامعه ایجاد می شود. باید برای رفع چنین مشکلات و اختلافات قبیله ای تلاش کرد، چراکه بیشتر این مشکلات با گفتمان هم قابل حل هستند.
فرمانده نیروی انتظامی خوزستان بیان کرد: نیروی انتظامی در خرداد ماه امسال بیش از ۱۵۰ نفر از همین دو طایفه ای که با هم نزاع داشتند را دستگیر کرده و به مراجع قضایی تحویل داد. جنگ بین دو طایفه حداقل در زمان ۳۰ یا ۴۰ دقیقه رخ داد. این بار هفتمی است که میان دو طایفه نزاع رخ داده و منجر به جرح افراد می شود، متأسفانه سابقه این کدورت بین دو طایفه به حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ سال قبل برمی گردد.
اسحاقی اضافه کرد: در برخورد با ناامن کنندگان و یا ایجاد ناامنی روانی برای مردم جدیت کافی داریم. قاتلان این حادثه دستگیر شده و قریب به ۳۰ نفر از کسانی که به هر شکلی در درگیری حضور داشتند را نیز دستگیر کردیم. پرونده قضایی حادثه نیز مراحل قانونی را طی می کند.
اعتراض نیروی انتظامی به وجود سلاح گرم در دست مردم
وی تأکید کرد: البته نزاع طایفه ای در باغملک جدید نبوده و بسیار قدیمی است. افرادی که باعث دغدغه خاطر برای دیگران ولو عموزاده خود می شوند، باید هزینه آن را درک کنند. تا زمانی که این هزینه های ناشی از نزاع را درک نکنند، حتما باید شاهد چنین تبعاتی هم باشیم. افراد اهل فن باید اثرات مثبت و منفی رفتارهای اجتماعی را ریشه یابی کرده و برای کاهش تدریجی و در نهایت از بین بردن کامل رفتارهای غلط تلاش کنند.
فرمانده نیروی انتظامی خوزستان با اشاره به اینکه نیروی انتظامی هم نسبت به وجود سلاح های گرم در میان مردم اعتراض دارد، گفت: نداشتن سلاح گرم در میان مردم باید به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شده و همه با انجام فعالیت های متفاوت این مسئله را در اجتماع حل کنند. سال گذشته نزدیک به ۴۵ درصد افزایش کشفیات سلاح گرم در استان داشتیم.
اسحاقی عنوان کرد: در زمینه برخورد با تیراندازی در مراسمات و عزاداری ها نیز ۷۳ درصد افزایش داشتیم. ولی در نهایت به هر حال این مسائل روانشناسی و ریشه یابی تبعات رفتارهای غلط اجتماعی باید شروع شود، البته برای حادثه باغملک این کار شروع شده ولی باید ادامه پیدا کند.
وی بیان کرد: همکاری مردم برای حل مشکلات و ناهنجاری ها بسیار مفید است. برای بهبود فرهنگ راهنمایی و رانندگی با همکاری خود مردم به ویژه دانش آموزان همیار پلیس تعداد کشته شدگان ناشی از تصادفات رانندگی از سال ۸۴ که ۲۸ هزار نفر بود به ۱۷ هزار کشته کاهش پیدا کرده است.
فرمانده نیروی انتظامی خوزستان اظهار کرد: با توجه به سابقه فرهنگی و دینی خوزستان چنین نزاع هایی اصلا در حد مردم این استان نیستند. قطعا برای پیشگیری از این گونه نزاع ها از همه ظرفیت ها از جمله متنفدان، معتمدان، بزرگان، سادات، روحانیون و ریش سفیدان قبایل و طوایف استفاده خواهیم کرد، هرچند که در گذشته هم استفاده کرده ایم.
مشکلات مالی دلیل به تعویق افتادن راه اندازی قرارگاه زندانیان مواد مخدر
اسحاقی افزود: در همین درگیری باغملک هم بزرگان طوایف خیلی خوب ایفای نقش کردند. به گونه ای که حتی در جریان درگیری، خود بزرگان هشت نفر از کسانی که در درگیری حضور داشتند را تحویل دادند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر آخرین وضعیت اردوگاه زندانیان جرائم مواد مخدر گفت: در حوزه اردوگاه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یک مصوبه داشتیم. همچنین در آن جلسه سازمان زندان ها گزارشی در ارتباط با اردوگاه الحدید که در حال آماده سازی برای زندانیان جرائم مواد مخدر است، ارائه داد. بر اساس گزارش فوق موانعی برای تأمین اعتبار به دلیل تنگناهای موجود بر سر راه ما قرار گرفته که استاندار خوزستان به منظور برطرف کردن موانع بودجه ای این قرارگاه دستور تشکیل جلسه در هفته آینده را داد.
فرمانده نیروی انتظامی خوزستان در پایان با اشاره به وقوع کمترین میزان جرائم در روستاهای خوزستان گفت: تا کنون ۱۱ نشست را با سران طوایف، متنفذان، قوام دهندگان جامعه و افراد دارای پایگاه اجتماعی برگزار کردیم. برگزاری چنین نشست هایی قطعا ادامه خواهد داشت.