کوتاه ترین نامه تاریخ جهان توسط جوان آبادانی برای سازمان ملل متحد، ارسال شد / تلاش برای ثبت این نامه در کتاب رکوردهای جهانی گینس

خورنا – میلاد جانقربان جوان آبادانی، محقق و مدرس دانشگاه در اقدامی منحصر بفرد، کوتاه ترین نامه تاریخ جهان را برای سازمان ملل متحد نوشت.

در این نامه که خطاب به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد می باشد، موضوع صلح جهانی، در گرو پایبندی و وفای به عهد در تعهدات و روابط بین الملل مطرح شده است و این درحالیست که آقای بانکی مون صلح جهانی را در سایه رفاه و توسعه می داند ولی به نظر بنگارنده، بسیاری از کشورهای توسعه یافته هستند که صلح و امنیت را نه تنها برای خود بلکه در بسیاری از نقاط جهان تهدید می کنند.

 

میلاد جانقربان در تبیین هدف از نوشتن این نامه بیان داشت: تفاوت مهم اجتماع اسلامی با دیگر جوامع این است که برای اجتماعات دیگر، جز حفظ منافع مادی، چیز دیگری مطرح نیست و لذا تا لحظه ای که عهد و پیمان به حال آنان مفید باشد، با تمام قدرت در حفظ آن می کوشند، اما وقتی به سود آنها نباشد، به بهانه های مختلف آن را نادیده می گیرند و حاضرند صلح و امنیت جهانی را بهم بزنند. ولی هدف جامعه اسلامی نشر معنویت و احیای اصول انسانی و گسترش محبت و دوستی است و به همین دلیل به طور مکرر و گسترده در آیات قرآن و در احادیث اسلامی بر این مسئله تأکید شده است.

 

به عنوان مثال، علاوه بر اینکه لفظ (عهد) با تمام مشتقات آن، ۴۵ بار در قرآن آمده است، از امام رئوف، حضرت رضا (ع) رسیده است : ا نّا اَهلُ بَیْتٍ نَرى وَعدَنا عَلَینا دَینا کَما صَنَعَ رَسولُ اللّه  (ما اهل بیت، وعده‌های خود را قرضی بر گردن خود می‌بینیم، چنان که رسول خدا صلی الله علیه و آله چنین بود). بحارالانوار/ج٧۵

 

باید توجه داشت که ارسال پیامی برای سازمان ملل متحد در واقع پیامی است به تمامی ۱۹۳ کشور جهان (و دو عضو ناظر)  که عضویت این سازمان را پذیرفته اند و دلیل ارسال نامه برای این سازمان نیز، کوتاهترین راه برای مخاطب قرار دادن تمامی کشورهای جهان بود.

 

این مدرس دانشگاه افزود : وفای به عهد لازمه ی “گسترش مشارکت جهانی در جهت توسعه” است که یکی از اهداف توسعه هزاره بوده و تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد در سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی متعهد شدند تا پایان سال ۲۰۱۵ به این اهداف دست یابند.

 

این جوان آبادانی افزود : وفای به عهد مسئله ای نیست که فقط در کشور ما مورد تحسین و از مصادیق مهم اخلاقیات فردی و اجتماعی باشد، بلکه در همه جوامع و در وجود همه انسان های آزاده جهان، به عنوان معیاری جهت سلامت رفتار فردی و اجتماعی مورد استناد است، کما اینکه حضرت علی ابن ابیطالب (ع) در نامه ۵۳ به مالک اشتر می نویسد: هیچ یک از فرائض الهى همانند وفاى به عهد نیست که مردم با همه خواسته هاى گوناگون و دیدگاه هاى مختلف، بیشتر بر آن اتّفاق نظر داشته باشند.

 

میلاد جانقربان با اشاره به مذاکرات اخیر هسته ای بیان داشت: عهد مانند درختی تنومند است که وفای به آن، برگ های این درخت اند و اگر عامل وصل این دو از بین رود، پاییز با همه زیبایی هایش بوی یاس و نا امیدی می دهد و صلح و امنیت پایدار نخواهد بود. در مذاکرات اخیر نیز، اگر در نهایت عهدی بسته شد باید پای آن بایستند.

 

میلاد جانقربان در انتها بیان داشت :

درتدوین و نگارش این نامه از کارشناسانی در زمینه روانشناسی، حقوق، زبان انگلیسی و علوم سیاسی مشورت گرفته شده است، به گونه ای که قالب نامه طبق فرمت نامه نگاری صحیح بین المللی آکسفورد طراحی شده است و همچنین در متن و پس زمینه کاغذ این نامه از روانشناسی رنگ ها به گونه ای بهره گرفته ایم که صداقت، احساس بی نیازی، داشتن قدرت و توانمندی، نفوذ ناپذیری، بی اهمیت بودن زرق و برق دنیوی و بزرگی را القا نماییم، تا ضمن نشر یکی از مهمترین پیام های علوم اسلامی – سیاسی، مواضع خود را در برابر جهانیان اعلام نماییم.

همچنین با نشانی خاص، شهر آبادان در نقشه ی پهناور کشورمان که به صورت لوگو در بالای نامه قرار داده شده است، مورد اشاره قرار گرفته است.

همچنین این محقق اضافه کرد،  از آنجا که این نامه کوتاه ترین نامه تاریخ جهان و برای اولین بار می باشد که به سازمان ملل متحد ارسال شده است، طی تحقیق های صورت گرفته، توانستم مراحل ثبت آن را در کتاب رکوردهای جهانی گینس که کتابی مرجع و دارای مجموعه‌ای از رکوردهای بین‌المللی است، به عنوان اولین فرد آبادانی که موفق به این مهم شده است، انجام دهم. این کتاب هر سال با اطلاعات جدید تجدید چاپ می‌شود بطوریکه همین کتاب، رکورددار پرفروش‌ترین سری کتاب های کپی‌رایت جهان است