تصمیم نهایی در مورد سد گتوند!

خورنا – وزیر نیرو گفت: بر اساس تصمیم‌گیری‌های اخیر در نهایت اقدامات دانشگاه تهران به نتیجه رسید و تصمیم نهایی در زمینه تعیین و تکلیف سد گتوند اعلام شد اما در حال حاضر این مساله را بیش از این بازگو نمی‌کنم.

حمید چیت‌چیان در حاشیه بازدید از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران با اشاره به آخرین وضعیت تعیین و تکلیف سد گتوند اظهار کرد: هیات دولت گروه ویژه‌ای را متشکل از اعضای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای رسیدگی به مساله سد گتوند بسیج کرد که در نهایت این امر به دانشگاه تهران واگذار شد.
وی در خصوص واگذاری سهام مهاب قدس افزود: در حال حاضر این کار در مجرای قانونی و در سطح دولت و قوه قضاییه در حال پیگیری است البته ما نسبت به این موضوع خوشبین هستیم.
چیت چیان درباره یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات فاضلاب اظهار کرد: با توجه به این که کشور ما در حوزه آب در طی سه دهه گذشته خودکفایی خوبی را در حوزه تامین نیازهای فناوری داشته است، خوشبختانه حاصل این فعالیت‌ها را می‌توان در این نمایشگاه به وضوح مشاهده کرد.
وی بیان کرد:‌ در این نمایشگاه تمام شرکت‌های تولیدکننده انواع تجهیزات، لوله‌ها، لوازم اتصالات، پمپ‌ها، سیستم‌های تصفیه کننده آب و فاضلاب حضور دارند و با توجه به محصولاتی که شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند، می‌توان با قاطعیت گفت که در سطح بالاترین استانداردهای دنیا قرار دارد.
وزیرنیرو با بیان این که امروز ما کمترین میزان واردات محصولات خارجی را داریم، بیان کرد: ما از همکاری شرکت‌های خارجی با ایرانی استقبال می‌کنیم و برای این که در سطح دنیا این اطمینان را حاصل کنیم و چون قابل رقابت هستیم باید با تمام شرکت‌هایی که در دنیا فعالیت می‌کنند، همکاری کنیم.
چیت چیان با اشاره به قراردادهایی که با شرکت‌های خارجی منعقد شده است، گفت: عمدتا این قراردادها توسط صنعتگران ایرانی با شرکای خارجی برای انتقال تکنولوژی منعقد شده و امروز نیز ۱۸ شرکت دنیا حضور دارند.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری این نمایشگاه اظهارکرد: این نمایشگاه بهترین وسیله برای برقراری ارتباط شرکت‌های آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای با سایر کشورهاست.
وزیر نیرو با اشاره به میزان فعالیت ایران در عراق گفت: در حال حاضر شرکت‌های ایرانی در بازار عراق فعال هستند و میزان قابل توجهی تجهیزات همچون لوله و لوازم اتصالات به عراق صادر می‌شود.
چیت چیان با بیان این که وزیر آب عراق در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است، گفت: حضور وزیر آب عراق برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که می‌توانیم از این طریق توانمندی‌ها و ظرفیت بالای ایران را نشان دهیم.
وی ادامه داد: شرکت‌های ایرانی حاضرند ظرفیت‌های تولیدی را در عراق ایجاد کنند و این مساله به این معناست که می‌توانیم از این طریق به فکر انتقال تکنولوژی به کشور عراق باشیم.
وزیر نیرو در خصوص مهمترین فعالیت وزارت نیرو در حوزه آب افزود: در حال حاضر مهمترین مساله‌ای که در حوزه آب در کشور داریم، تعادل بخشی سفره آب زیرزمینی است لذا مهمترین وظیفه شرکت‌های آب منطقه‌ای را تلاش برای تعادل بخشیدن به آب‌های زیرزمینی در نظر گرفته‌ایم.
چیت چیان در خصوص پروژه‌های در نظر گرفته شده در حوزه تعادل بخشی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵ پروژه در این حوزه آغاز شده که ۱۱ پروژه در حوزه کار وزارت نیرو، ۳ پروژه در حوزه کار وزارت جهاد کشاورزی و یک پروژه در حوزه فعالیت سازمان زمین‌شناسی است.
وی با بیان این که در حال حاضر ۹۱ دشت و محدوده مطالعاتی از ۶۰۹ دشت کشور امسال به صورت پایلوت تحت پوشش قرار گرفته است، بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته باید طی ۵ سال آینده به مرحله‌ای برسیم که هیچ بیلان منفی در دشت‌های کشور وجود نداشته باشد.
چیت چیان با بیان این که این مساله مهمترین فعالیت کشور در حوزه آب است، گفت: علاوه بر این فعالیت‌های دیگری را در زمینه سدسازی، تصفیه‌ خانه آب و فاضلاب و آب شیرین‌کن در مجاور دریا داریم.