اجرای آئین بزرگداشت بزرگان سبک موسیقی علوانیه در شوش

خورنا – رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش از اجرای آئین بزرگداشت بزرگان سبک موسیقی علوانیه در صورت حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر خبر داد.

۴۰۰px-Ehasan_Egzar_01
سعید دیناروند با اشاره به ثبت ملی موسیقی علوانیه اظهار کرد: موسیقی علوانیه افتخار مردم خوزستان و به‌ ویژه شوش است و به همین مناسبت، ثبت ملی علوانیه را به مردم ولایتمدار شوش، خوزستان، ایران و به‌ویژه تمام مسلمان‌ها در جهان تبریک می‌گویم.

وی در ارتباط با خطر مصادره موسیقی علوانیه از سوی کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: انسان عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود، ما «تار» اصیل ایرانی را به ناحق توسط کشور آذربایجان از دست دادیم اما خوشبختانه علوانیه توسط فرزندان غیور خوزستانی مجددا احیا شد و به دست صاحبش رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش در پاسخ به این سئوال که آیا برنامه‌ای برای بزرگداشت بزرگان این سبک موسیقی در شوش دارید یا خیر؟ عنوان کرد: اگر اداره ارشاد برنامه‌ای در این ارتباط داشته باشد ما هم قطعا همکاری خواهیم کرد.

دیناروند در پایان با بیان اینکه ما تاریخ خوانده‌ایم و از تاریخ باید درس عبرت بگیریم تصریح کرد: میراث شوش قدمتی ۷ هزار ساله دارد، نه ۲۵۰۰ ساله و ما از کیان این میراث حفاظت می‌کنیم.

به گزارش فارس، موسیقی علوانیه اخیرا در شورای سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی، معنوی و طبیعی کشور پس از دو سال تلاش و انتظار دوستداران میراث معنوی استان، به ثبت ملی رسید.