آغاز طرح مبارزه با جوندگان موذی توسط شهرداری دزفول

خورنا – شهردار دزفول با اعلام این خبر گفت: این طرح که همه ساله توسط این شهرداری اجرا می شود امسال نیز از ساعت ۲۲ روز یکشنبه ۲۹ شهریور در سراسر شهر دزفول آغاز و به مدت یک ماه ادامه خواهد یافت.

مهندس کرمی نژاد افزود: با هماهنگی بعمل آمده پیمانکار مجری این طرح انتخاب شده و به منظور اطلاع رسانی و هشدار به شهروندان در خصوص رعایت نکات بهداشتی و ایمنی علاوه بر نصب بنر در سطح شهر در محلاتی که عملیات مبارزه با جوندگان صورت می گیرد نیز بنر نصب شده و در چندین نوبت از طریق رادیو شهری دزفول در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد و همچنین سایت های محلی نیز خبر اجرای این طرح را پوشش خواهند داد.

وی تصریح کرد: امسال جهت از بین بردن جوندگان موذی که باعث بروز مشکلات بهداشتی برای شهروندان می شوند از چند سم مختلف و روش زنده گیری استفاده می شود و انتظار می رود شهروندان عزیز بمنظور همکاری با ما در این طرح از ریختن پسماند مواد غذایی در آب رو ها، جوی ها، فاضلاب ها و زباله ها بمدت یک ماه خودداری کرده و به فرزندان خود آموزش دهند که از تماس با لاشه های مردار حیوانات خصوصاً جوندگان خودداری نمایند.

مهندس کرمی نژاد خاطر نشان کرد: سمومی که در این طرح بکار می روند مورد تایید اداره بهداشت و اداره محیط زیست قرار گرفته اند و با توجه به ترکیبات و دوز بکار رفته در آنها فقط موجب اتلاف جوندگان موذی شده و ضرری برای سایر حیوانات و محیط زیست ندارد و صرفاً در محل هایی مانند زیر پل ها و داخل فاضلاب ها بکار می روند که فقط جوندگان به آن دسترسی دارند و همچنین بمنظور بازدهی بهتر سموم بکارفته علاوه بر سم قوی ” فسفر دوزنگ ” از سم ” واکس بلوک” برای محل های مرطوب و سم ” واکس پلیت” برای مناطق خشک استفاده می شود.

وی در خصوص روش زنده گیری جوندگان موذی گفت: در این روش با استفاده از تله هایی که به فاصله ۵۰۰ متر از یکدیگر قرار می گیرند، جوندگان موذی به دام افتاده و تلف می شوند و همچنین بمنظور مبارزه بیولوژیک تعدادی از این جوندگان مورد بررسی قرار گرفته و طبق طرح هایی که توسط کارشناسان امر ارائه شده، از این جوندگان زنده بمنظور نابودی خودشان استفاده خواهد شد.

مهندس کرمی نژاد در خصوص چگونگی جمع آوری لاشه های جانوران موذی تلف شده گفت: پس از اجرای این طرح در هر محله بصورت روزانه و بعضاً چند نوبت لاشه های جانوران موذی که توسط سموم بکار رفته تلف شده اند ، جمع آوری و در محلی که بمنظور دفن آنها در نظر گرفته شده، با رعایت نکات بهداشتی و پاشیدن آهک، با نظارت کارشناس بهداشت امحا و دفن می گردند.

شهردار دزفول از شهروندان خواست پیشنهادات، انتقادات و گزارشات خود را در این خصوص از طریق شماره تماس ۴۲۲۲۳۱۳۷ با شهرداری مطرح نمایند.

شایان ذکر است هزینه اجرای طرح مبارزه با جوندگان موذی مبلغی بالغ بر یک میلیارد ریال است که از بودجه جاری شهرداری دزفول تأمین شده است.