الفبای مدیریت بحران و عملکرد مسئولان در حادثه پتک باغملک

خورنا – نمی توان همه بار این حادثه تاسف بار را بر دوش مردمی انداخت که دچار مشکلات مختلف اقتصادی و فقر فرهنگی در منطقه ای محروم هستند بلکه ضعف مدیریت بحران باعث شد تا شعله های این آتش روز به روز افزون تر شود و شد آنچه نباید می شد

حوادث تلخ روز دوشنبه در روستای پتک که به کشته و زخمی شدن دهها تن از هم استانی هایمان منجر شده است در عین حالی که از فقر فرهنگی و اقتصادی مردم آن منطقه حکایت دارد، می تواند نشان دهنده ضعف مدیریتی و ناتوانی برخی مسئولان محلی در مدیریت پیشگیری از بحرانی باشد که احتمال آن چندین هفته است داده می شد و حتی برخی از اهالی و بزرگان طوایف منطقه در تلاش برای حل و فصل آن و جلوگیری از یک فاجعه بودند و حتی بحث آن به شبکه های اجتماعی نیز کشیده شده بود.

اینکه مسئولان این منطقه با وجود سابقه اختلافات و تنش هایی که وجود داشت نتوانستند اقدامات پیشگیرانه مناسب و موثری که جلوی این رویداد تلخ را بگیرد را انجام بدهند و این فاجعه، خانواده های بسیاری از هموطنان مان را عزادار کرد، به هیچ وجه قابل توجیه و پذیرش نیست.

سابقه چنین رویدادهای تلخی در باغملک در اوایل دهه۷۰ وجود داشت و در همین ماجرا نیز هفته هاست که این اختلافات ادامه داشته اما متاسفانه آنچه امروز روی داد نشان داد که این مسئولان امکان و توان مدیریت بحران برای پیشگیری از وقایع امروز را نداشته اند.

متاسفانه برخی از مسئولان محلی  آشنایی زیادی با بافت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این منطقه ندارند و تلاش منتج به نتیجه مطلوبی نیز در این زمینه صورت نگرفت.

مسئولان استانی نباید از کنار این واقعه تلخ براحتی بگذرند و لازم است مسئولانی که در این زمینه تعلل و یا بی تدبیری داشته اند مورد بازخواست و برخورد قرار بگیرند.

نمی توان همه بار این حادثه تاسف بار را بر دوش مردمی انداخت که دچار مشکلات مختلف اقتصادی و فقر فرهنگی در منطقه ای محروم هستند بلکه ضعف مدیریت بحران باعث می شود تا شعله های این آتش روز به روز افزون تر شود. حال شد آنچه نباید می شد.

اگرچه اولویت مسئولان استانی می بایست برقراری آرامش و جلوگیری از ادامه این حادثه تلخ و برخورد قاطع و قانونی با عوامل این حوادث و همچنین تامین امنیت همه شهروندان در اولویت اقدامات مسئولان استان باشد اما می بایست برخورد با مسئولان شهرستان و ایجاد تغییراتی متناسب با شرایط آن منطقه در دستور کار قرار بگیرد.

آیا می شود پذیرفت مسئولانی که نتوانستند از وقوع این حوادث تلخ پیشگیری کنند اینک شایسته نشستن بر مناصب سیاسی و اجتماعی شهرستان هستند؟

ضرورت دارد استانداری خوزستان با تشکیل یک کمیته حقیقت یاب، ضمن بررسی همه جوانب این وقایع تلخ، عملکرد مسئولان مرتبط در این زمینه از ابتدا تا کنون کاملا بررسی و اقدامات قانونی در این زمینه انجام شود و مسئولانی توانمند و البته آشنا با فضای فرهنگی و اجتماعی این منطقه محروم در شهرستان باغملک منصوب شوند.

الفبای مدیریت بحران در این موارد نشان می دهد آشنایی با اصول و قواعد مدیریت اجتماعی و فرهنگی اختلافات قومی و قبیله ای، آشنایی با بافت اجتماعی و فرهنگی منطقه، استفاده از پتانسیل بزرگان و نخبگان طوایف و استفاده از سایر ظرفیت های قانونی می تواند از وجود این فجایع پیشگیری کند و اتفاقات روز دوشنبه نشان داد ما از این موضوعات بی بهره بوده ایم و حال می بایست مدیریت ارشد استان تکلیف خود را با مدیران شهرستانی مسئول مشخص کند.

همچنین ضرورت دارد نقش محرومیت ها و مشکلات اقتصادی و فرهنگی که زمینه ساز اصلی این حوادث است مورد بررسی دقیق قرار بگیرد و برای رفع محرومیت ها تلاش جدی بشود تا شرمسار وقایع اینچنین در قرن۲۱نباشیم.