فاجعه در باغملک/ آقای استاندار! مسئولان باغملک را برکنار کنید

خورنا – نمی توان همه بار این حادثه تاسف بار را بر دوش مردمی انداخت که دچار مشکلات مختلف اقتصادی و فقر فرهنگی در منطقه ای محروم هستند بلکه ضعف مدیریت بحران باعث شد تا شعله های این آتش روز به روز افزون تر شود و شد آنچه نباید می شد

مهدی مکارمی- حوادث تلخ روز دوشنبه در روستای پتک که به کشته و زخمی شدن دهها تن از هم استانی هایمان منجر شده است در عین حالی که از فقر فرهنگی و اقتصادی مردم آن منطقه حکایت دارد، نشان دهنده ضعف مدیریتی و ناتوانی مسئولان محلی در مدیریت بحرانی است که احتمال آن چندین هفته است داده می شد و حتی برخی از اهالی و بزرگان طوایف منطقه در تلاش برای حل و فصل آن و جلوگیری از یک فاجعه بودند و حتی بحث آن به شبکه های اجتماعی نیز کشیده شده بود.

اینکه مسئولان باغملک با وجود سابقه اختلافات و تنش هایی که وجود داشت نتوانستند اقدامات پیشگیرانه مناسبی را انجام بدهند و این فاجعه، خانواده های بسیاری از هموطنان مان را عزادار کرد، به هیچ وجه قابل توجیه و پذیرش نیست.

سابقه چنین رویدادهای تلخی در باغملک در اوایل دهه۷۰ وجود داشت و در همین ماجرا نیز هفته هاست که این اختلافات ادامه داشته اما متاسفانه آنچه امروز روی داد نشان داد که این مسئولان توان مدیریت بحران برای پیشگیری از وقایع مروز را نداشته اند.

متاسفانه برخی از مسئولان محلی هیچ آشنایی با بافت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این منطقه ندارند و تلاش منتج به نتیجه مطلوبی نیز در این زمینه صورت نگرفت.

مسئولان استانی نباید از کنار این واقعه تلخ براحتی بگذرند و لازم است مسئولانی که در این زمینه تعلل و یا بی تدبیری داشته اند مورد بازخواست و برخورد قرار بگیرند.

نمی توان همه بار این حادثه تاسف بار را بر دوش مردمی انداخت که دچار مشکلات مختلف اقتصادی و فقر فرهنگی در منطقه ای محروم هستند بلکه ضعف مدیریت بحران باعث شد تا شعله های این آتش روز به روز افزون تر شود و شد آنچه نباید می شد.

اگرچه اولویت مسئولان استانی می بایست برقراری آرامش و جلوگیری از ادامه این حادثه تلخ و برخورد قاطع و قانونی با عوامل این حوادث و همچنین تامین امنیت همه شهروندان در اولویت اقدامات مسئولان استان باشد اما می بایست برخورد با مسئولان شهرستان و ایجاد تغییراتی متناسب با شرایط آن منطقه در دستور کار قرار بگیرد.

نمی شود پذیرفت مسئولانی که نتوانستند از وقوع این حوادث تلخ پیشگیری کنند اینک شایسته نشستن بر مناصب سیاسی و اجتماعی شهرستان هستند!

ضرورت دارد استانداری خوزستان با تشکیل یک کمیته حقیقت یاب، ضمن بررسی همه جوانب این وقایع تلخ، عملکرد مسئولان مرتبط در این زمینه از ابتدا تا کنون کاملا بررسی و اقدامات قانونی در این زمینه انجام شود و مسئولانی توانمند و البته آشنا با فضای فرهنگی و اجتماعی این منطقه محروم در شهرستان باغملک منصوب شوند.

الفبای مدیریت بحران در این موارد نشان می دهد آشنایی با اصول و قواعد مدیریت اجتماعی و فرهنگی اختلافات قومی و قبیله ای، آشنایی با بافت اجتماعی و فرهنگی منطقه، استفاده از پتانسیل بزرگان و نخبگان طوایف و استفاده از سایر ظرفیت های قانونی می تواند از وجود این فجایع پیشگیری کند و اتفاقات روز دوشنبه نشان داد ما از این موضوعات بی بهره بوده ایم و حال می بایست مدیریت ارشد استان تکلیف خود را با مدیران شهرستانی مسئول مشخص کند.

همچنین ضرورت دارد نقش محرومیت ها و مشکلات اقتصادی و فرهنگی که زمینه ساز اصلی این حوادث است مورد بررسی دقیق قرار بگیرد و برای رفع محرومیت ها تلاش جدی بشود تا شرمسار وقایع اینچنین در قرن۲۱نباشیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • بهبهان امحای اسناد مهم یک روز قبل از معارفه رئیس جدید دانشگاه بهبهان+عکس behbahanema.i
  • محمد واقعا برای اون کسی که این متن رو نوشته متاسفم .
  • سربندر این چه خبری هست همش نوشتی تاسف بار ده ها کشته اصلان توضیح ندادید واسه چیه من کل متن خوندم نفهمیدم موضوع چیه
  • نگران خیلی ممنون از روشنگری که کردید.اما ای کاش نویسنده خودش را معرفی می کرد. من خودم از وقتی این اختلاف و درگیری شروع شد برایم جای سوال بود که چرا دستگاهها دولتی و نظامی هیچ اقدامی برای ایجاد آرامش و ثبات در منطقه نمی کنند تا اینکه بالأخره فاجعه رخ داد و آنچه نباید می شد اتفاق افتاد.
  • رييس زاده عليرضا وقتی نیروی انتظامی و قوه قضاییه منتظر می شوند تا کسی کشته شود آن موقع سراغ قاتلان میروند و به ارژانس هم زنگ می زنند که بیاید اجساد را ببرند انگار پیش گیری و پیش اگاهی کار انها نیست .تا جایی که من میدانم این دو طایفه ابله ۳ سال است که با هم درگیری داشتند خوب سوال من این است اگر شاکیان و ستم دیدگان می توانستند در این مدت در ساییه قانون و عدالت به حق خود برسند و ظالمان و گردنکشان هم در زیر چکه های قانون گردنشان میشکست و می دانستند که نمی توانند دست از پا خطا کنند قطعا این جنایت که تعدادی زن بی گناه و بچه معصوم را بصورتی وحشیانه به کام مرگ برد ،رخ نمی داد باور بفرمایید اگر چنین اتفاقی در کشور دیگری رخ می داد تمام مسئولین استانش استعفا می دادند و یا بر کنار می شدند اما اینجا پوست کرگدنی تا دلت بخواهد داریم تا مادامی که قوه قضاییه باور نکند که ضعف دارد تا مادامی که فقط در پی توجیهه ضعف خود باشد و تا مادامی که به همراه نیروی انتظامی و دیگر دستگاههای ذیربط صادقانه خود را نقد نکنند و اجازه ندهند اهل فن و کارشناسان به نقدشان بپردازند بدیهی است که چنین قصه های تلخی تکرار شدنی و اجتناب ناپذیر است البته این بدان معنا نیست که ما قدردان برخی از این نیروهای زحمتکش و نیت پاک نیستیم. امیدواریم روز دیگری شاهد چنین جنایت های درمندی نباشیم..........................................