بررسي پروژه هاي بزرگ شهرداري بندرماهشهر- بخش اول

نگاهی به پروژه سیتی سنتر شهرداری بندرماهشهر و مسائلی که از نگاه مسئولان دور ماند/ ۴ ایراد بزرگ فنی

خورنا – این روزها با وجود تمام مشکلات عدیده ای که ذهن مردم را درگیر خود کرده است و معضلات مشکلاتی همچون گرد و غبار و گرمای طاقت فرسا تنها دل را به این خوش داشتیم که با قرار گرفتن در مرکز دوم درآمدهای شهرداری های استان بعد از اهواز ، با اجرای طرح های جامع و زیباسازی شهری براساس متد روز امکان ایجاد فضایی مناسب برای خانواده فراهم گردد.

مردمی که با تمام خستگی روزانه در پایان ساعات کاری برای رسیدن به خانه و کاشانه خود در این گرمای تابستان انتظار می کشند، متاسفانه در بر خورد با عدم درایت در اجرای عملیات عمرانی در سطح شهر به خصوص در انتخاب طرح های مناسب و براساس اقلیم شهری و تحمل خود را از دست داده و شروع به اعتراض می نمایند.

با نگاهی گذرا به چند طرح اجرا شده و مشکلات اجرایی آنها و همچنین کمبودها و نواقص موجود در شهر نگاهی فنی و ارزشی به طرح های اجرا شده می کنیم تا با بررسی این پروژه های عملکرد بالاترین مقام اجرایی شهرداری و شورای شهر را در انتخاب پروژه ها به دور از هرگونه نگاه مغرضانه و با نگاه فنی و مهندسی تبیین نماییم .

احداث مجتمع تجاری بزرگ شهرداری بندرماهشهر :

  1. وابستگی به درآمد های ناپایدار

درآمد ناشی صنایع عظیم پتروشیمی که ۴۰ درصد از سهم پتروشیمی های کشور می باشد و یا از صدور پروانه ساختمانی ، با رکود در بخش ساخت و ساز و یا مباحث مالی صنایع بخش اعظمی از درآمدهای شهرداری را حذف و بعضا مدیران شهرداری برای اجرای پروژه های عمرانی با مشکل روبرو خواهند شد .

یکی از راههای مناسب برای رسیدن به درآمد پایدار ، جلب اعتماد و مشارکت بخش خصوصی در پروژه های شهری است که از یک سو رونق اقتصادی محقق گردد و از سوی دیگر از حجیم شدن شهرداری جلوگیری شود و هم راهی مناسب برای درآمد پایدار ایجاد شده باشد .

به راستی جهت جلب اعتماد این بخش چه اقداماتی انجام گردیده است .

آنچه مشخص می باشد این است که این شهر بزرگ صنعتی از ابتدایی ترین محل های تفریحی خانوادگی علیرغم بودجه کلان و بیش از هزار میلیارد ریال سالانه خود محروم می باشد .

سرمایه گذاری در قمار و محکوم به شکست و پر خرج احیای خور ماهشهر چنان در اذهان شورای شهر و شهردار ماهشهر نقش بسته بود که فراموش کردند که سرمایه گذاران بخش خصوصی بدون یک ریال کمک دولتی و تنها برپایه سرمایه شخصی اقدام به ساخت مجموعه تفریحی جام جم نمودند .

مجموعه ایی که جای خالی آن چنان احساس می شد که وقتی مهمانان شهرستان های دیگر به این شهر قدم می گذاشتند در جواب این پرسش که کجا باید اوج هنر شهردار شهر و البته شورای شهر را در احداث مکان هایی تفریحی به نمایش گذاشت می بایست انگشت به دهن گرفت ؟!!

یا آدرس تفریح گاههای خارج شهر و یا شهر سربندر را که صدای بی پولی شهرداری آن به گوش همه رسیده است داد و دریغ و صد دریغ که بجای اعتماد به بخش خصوصی و تقدیر و سپاس از آنان که بدون اندکی پول بیت المال اقدام به برطرف نمودن این معضل عجیب نمودند ،اقدام به ساخت مجموعه ایی مشابه آن نمودند.

حالپپایه گذاران را فراهم می آورد .

  1. جانمایی محل پروژه :

آنچه درخصوص اجرای مجتمع هایی که دارای بیشترین ترافیک عبوری مبرهن است جانمایی محل اجرای آن می باشد .

با نگاهی گذرا به بزرگترین مجموعه های تفریحی در کشور در می یابیم که غالباً این مجموعه ها در خارج شهر و در محلی با وسعت دید فراوان اجرا گردیده اند تا امکان کاهش ترافیک شهری فراهم گردد .

حال شرایط قرار گرفتن مجتمع تجاری را مورد نقد قرار می دهیم .

الف : قرار گرفتن در شلوغ ترین و بحرانی ترین موقعیت ترافیکی شهر و ایجاد ترافیک بیشتر و تشکیل گره ی ترافیکی عظیم که میتواند یکی از کورترین نقاط ترافیکی استان را تشکیل دهد.

ب: عدم امکان پارک ماشین ها با توجه به عدم تخصیص پارکینگ طبقاتی در کنار آن که موجب میشود مردم کمتر رقبتی برای استفاده از این مرکز داشته باشتد.

ج: نظر به موضوع ترافیک می بایست پس از افتتاح این مجموعه نسبت به جابجایی آتش نشانی اقدام گردد . در این طرح اهمیت مجتمع تجاری گویا بیش از آتش نشانی در نظر گرفته شده و شکی نیست با افتتاح این مجموعه می بایست با هزینه ایی مضاعف نسبت به جابجایی آتش نشانی اقدام و اگر تفکر مهندسی در مجموعه شهرداری باشد از آتش نشانی به عنوان پارکینگ استفاده گردد .

د:   عدم ایجاد زیرساخت های فضاهای بزرگ – با نگاهی به سیستم دفع آبهای سطحی در بندرماهشهر که به اغلب به صورت روباز می باشد و همچنین قرار گرفتن این مجتمع در ردیف مجتمع های مسکونی هیچ سیستم تاسیساتی همچون سیستم فاضلابی مناسب و برق و … دارای زیرساخت این مجتمع نبوده و مقدمات ارائه زیر ساخت لازم نیز هزینه هایی بسیار زیادی بدلیل اجرای آن در فضای شهری دارد .

با نگاهی به امکان سنجی آن و عدم حمایت از سرمایه گذاران مجری و جانمایی ان و حذف آتش نشانی مرکز شهر و چراهای دیگر اجرای این پروژه با این هزینه و با صرف وقتی بیش از سه برابر وقت تعیین شده هیچگونه توجیهی نه در بخش طرح توجیهی و نه در بخش زمان ساخت آن دارد .

در گزارشی دیگر پروژه های دیگر را نیز نقد نموده و امید این را داریم که مجریان این پروژه های عظیم نگاهی مدیرانه و مدبرانه به طرح های عمرانی شهر داشته باشند .

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • حسین واقعا باید نگاه مدیریتی کلان به مسله سرمایه گدار داشت و از تک روی پرهیز گردد
  • مهیار احسنت خورنا
  • ماهشهر چی بگم والله.... روزی که آقایون واسش به به و چه چه زدن کسی به حرف منتقدین این پروژه گوش نکرد و کلی پول و هزینه و امکانات بر باد رفت...نوش جون پیمانکارای شهرداری ماهشهر...بزنید بر بدن
  • محسن پروژه سیتی سنتر پروژه خوبی میاشد وباعث رقابتی شدن ماجرا میگردد و مشکل پارکینگ هم با خرید زمین در کنار آن بسادگی قابل حل میباشد
  • ناشناس ماهشهر به اینجور مجتمعهای تفریحی لازم داره دست شهرداری درد نکن واقعاً لازم بوده انشلا یه پارکینگ نزدیکیهاش میزنن حل میشه مشکل
  • شهروند سلام اجرای این پروژه ها خوبه ولی شناختی که من از مردم ماهشهر دارم همیشه از طبقه ۱ بالاتر نمیرن پس ما نیازی به مجتمع های چندین طبقه نداریم اگر یه هایپر بزرگ همکف با زیربنای وسیع میزن خیلی بهتر بود مطمن باشید اکثر مغازه و واحدهای طبقات بالا خالی خواهد ماند و ارزش سرمایه گذاری هم ندارد
  • همشهري من فکر میکنم با توجه به واقع شدن آن تقریبا در مرکز شهر بسیاری از مردم بتوانند بدون نیازبه وسیله بتوانند به آنجا مراجعه کنند ....بحر حال دستشون درد نکنه شهرداری ماهشهر انصافا دارن کارای خوبی انجام میدن که جای تقدیر و تشکر داره .... در ضمن از خورنای عزیز خواهشمندم از زمینهایچمن مصنوعی که چند سالی به همت شهرداری احداث شده و بسیاری از جوانان و نوجوانان سرگرم بازی و ورزش شدن گزارش تهیه بشه که کار خوبی بوده .......خدا خیرتون بده خسته نباشید ....دست از اتاق اصناف ماهشهر بر ندارید .