نامه استاد دانشگاه علوم و فنون خرمشهر به رئیس جمهور

خورنا -درادامه اعتراضات برخی از اساتیددانشگاه علوم وفنون دریایی خرمشهربه اوضاع موجوددانشگاه، اینباریکی ازاساتیدنامه ای بلندبالا به حسن روحانی ریاست محترم جمهور نوشت که به قرار زیر است:

خورنا -درادامه اعتراضات برخی از اساتیددانشگاه علوم وفنون دریایی خرمشهربه اوضاع موجوددانشگاه، اینباریکی ازاساتیدنامه ای بلندبالا به حسن روحانی ریاست محترم جمهور نوشت که به قرار زیر است:

بسمه تعالی
۱۹/۶/۹۴
جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با عرض سلام و احترام
حضرتعالی در ابتدای دوران مسئولیت خود بعنوان مقام محترم ریاست جمهوری در چندین مناسبت گوناگون، گله مندی خود را از جامعه دانشگاهی کشور مطرح نمودید مبنی بر اینکه مشارکت و همفکری با دولت از سوی قشر فرهیخته و تحصیل کرده جامعه در راستای حل و فصل موضوعات کلیدی کشور دیده نمی شود. انتقاد صریح جنابعالی از دانشگاهیان اگرچه بازتاب گسترده رسانه ای پیدا نمود لیکن هرگز مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل اصولی قرار نگرفت. از نظر این حقیر شاید یکی از دلایل بروز این وضعیت آن باشد که اساتید و نخبگان در جامعه دانشگاهی کشور به نوعی به دلیل سیاست های دولت گرفتار روزمرگی و حاشیه شده اند که بعضا باعث گردیده توجه آنها از بطن مسایل واقعی و پر اهمیت کشور دور شود.
مقدمه و پیشگفتار فوق را با توضیحات ذیل تکمیل می نمایم تا هم پاسخ مستدلی باشد به انتقادات حضرتعالی و البته اشاره ای نیز باشد بر آنچه در زیر پوست شهر می گذرد.
در آذر ماه ۱۳۹۳ جمعی از اساتید دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در نامه ای سرگشاده خطاب به جناب آقای دکتر فرهادی وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری، با ذکر مصادیق واقعی از عملکرد ناصواب آقای دکتر مسعود صدری نسب، ریاست دانشگاه خرمشهر ، خواهان رسیدگی به مسایل دانشگاه و برکناری نامبرده شدند. آنچه از آن به عنوان عملکرد نادرست نام برده می شود نباید به عنوان اختلاف فکر و سلیقه در نوع و شیوه مدیریتی افراد تلقی گردد بلکه ایجاد جو اختناق، پرونده سازی های اخلاقی برای اساتید آبرومند، جلوگیری از ارتقاء و تبدیل وضعیت استادان، ایجاد فضای دودستگی و خبرچینی در بین اساتید و کارمندان و در یک کلام به خود مشغول کردن دانشگاهیان و ایجاد فضای مسموم در دانشگاه مادر علوم و فنون دریایی کشور بوده است.
در راستای تلاش برای تغییر وضعیت موجود در طی ۹ ماه گذشته ، علاوه بر پیگیری های مستقیم استادان منتقد از طریق وزارتخانه، تلاش های فراوانی از سوی استاندار محترم خوزستان، ریاست محترم سازمان منطقه آزاد اروند و نماینده محترم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی برای معرفی گزینه های اصلح به وزارت علوم انجام گرفت و رایزنی های مختلفی در سطوح مختلف صورت پذیرفت. متاسفانه در طی این مدت اقدام موثر و عملی برای انتصاب ریاست جدید دانشگاه خرمشهر از سوی وزارت مربوطه انجام نگرفت و با توجه به اینکه پایان دوران حکم ۵ ساله ریاست آقای دکتر صدری نسب (با احتساب یک سال دوره سرپرستی در سال ۱۳۸۹) مرداد ماه ۱۳۹۴ می باشد، اکنون قریب به یک ماه است که دانشگاه خرمشهر فاقد رئیس می باشد که با توجه به شروع ترم تحصیلی جدید در کمتر از ۱۰ روز آینده، این تاخیر تامل برانگیز می باشد.
آنچه تا قبل از مرداد ماه سال جاری به عنوان توجیه وزارت علوم در عدم تغییر مدیریت دانشگاه عنوان می گردید آن بود که وزارتخانه بر اساس رویه مرسوم خواهان طی شدن دوران مسئولیت روساء دانشگاه ها و انتصاب افراد جدید پس از تاریخ پایان حکم روسای فعلی است. بر اساس این استدلال (که البته در رابطه با دانشگاه خرمشهر می توانست یک توجیه ناصحیح تلقی گردد) انتظار بر این بود که فردی اصلح در مرداد ماه سال جاری به عنوان ریاست دانشگاه خرمشهر معرفی شود تا علاوه بر ایجاد آرامش در فضای متشنج کنونی، در فرصت باقیمانده تعطیلات تابستانی ، مقدمات شروع ترم تحصیلی مهر ماه را فراهم سازد که چنین نشد.
متاسفانه در جدیدترین اظهارات شفاهی برخی مسئولین بلند پایه وزارت علوم چنین بیان شده است که وزیر محترم علوم و تیم همراه ایشان هنوز در خصوص شناسایی یک فرد با صلاحیت جهت سپردن سکان هدایت دانشگاه خرمشهر به اجماع و وحدت نظر نرسیده اند. این اظهارات در نگاه اول می تواند بیانگر این موضوع باشد که افرادی که قبلا توسط استاندار محترم خوزستان، ریاست محترم منطقه آزاد اروند و نماینده محترم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی معرفی شده اند فاقد شرایط لازم جهت احراز صلاحیت مورد نظر وزارتخانه هستند و لیکن در نگاه دوم می توان چنین فرض کرد که از دیدگاه وزیر محترم علوم و تیم مشاور ایشان، دانشگاه خرمشهر اساسا فاقد افراد علمی و با صلاحیت است و لذا نمی تواند چنین مسئولیت خطیری به آنان سپرده شود.
با توجه به شرح فوق هم اکنون این سوال در اذهان عمومی منطقه ایجاد شده است که با توجه به شروع سال تحصیلی جدید، سیاست وزارت علوم در خصوص تعیین تکلیف دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت و واقعا مسئولیت وزارت علوم در ایجاد یک ماراتن نفس گیر در انتخاب رئیس یک دانشگاه که تاکنون نیز به به نتیجه نرسیده است چه خواهد بود.
بدیهی است در صورتی که در آینده خیلی نزدیک و قبل از شروع مهر ماه، اصرار وزارت علوم در نپذیرفتن گزینه های پیشنهادی داخلی ریاست دانشگاه باقی بماند و یا اینکه فردی غیر مرتبط با علوم و فنون دریایی خارج از دانشگاه جهت تصدی پست ریاست آن معرفی شود و یا تمدید حکم آقای دکتر صدری نسب صورت پذیرد، بی حرمتی آشکاری خواهد بود به بزرگان و اساتید بنام علوم دریایی کشور که اکثرا دارای مدارج عالی علمی از دانشگاه های معتبر جهانی هستند و هم اکنون در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر مشغول به خدمت صادقانه می باشند. ناگفته پیداست که چنین اقداماتی البته سبب مخابره پیام روشنی به نخبگان علمی خارج از کشور خواهد شد که وزارت محترم علوم همواره طی سالهای گذشته سعی در برنامه ریزی برای بازگشت و بکارگیری آنان در محیط های علمی و دانشگاهی داخل داشته است.
در پایان ذکر یک نکته و واقعیت مهم را برای یادآوری جناب آقای رئیس جمهور خالی از لطف نمی دانم. شرط تعلق داشتن به دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ، تلفیق عشق و جسارت جهت کنار آمدن با گرمای بالای ۵۰ درجه ، طوفان خاک و ریز گرد و تحصیل فرزندان در مدارس واقع در نقطه صفر مرزی است. متاسفانه آقای دکتر صدری نسب هرگز از این مولفه برخوردار نبوده اند و شاید همین عامل سبب گردید تعلق خاطر ایشان به این شهر آنقدر کم باشد که اکنون قریب به ۲ سال است که علاوه بر ریاست دانشگاه خرمشهر، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز می باشند.
امیدوارم توضیحات مختصر فوق گواه روشنی باشد بر استدلال خود مبنی به حاشیه مشغول نگاه داشتن استادان و فرهیختگان کشور و متعاقبا عدم ایجاد فرصت فکری برای آنان جهت ارائه مشاوره به دولت محترم.

با احترام
دکتر بیتا ارچنگی
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی کوئینزلند استرالیا

با درخواست طرفین درگیر در این خبر، کلیه نظرات ذیل این خبر حذف شد

خورنا بابت این موضوع، از مخاطبان خود عذرخواهی میکند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • amir aqaye doctor , tamami daneshjooyan az shoma hemayat mikonand. dorood bar shoma
  • جالب انگیز منظورت فقط دانشجویان لر بود دیگه . ها !!!!!!!
  • دانشجو اره تمامی دانشجویان فیزیک ازشون حمایت میکنن چرا نکنن. هه . بقیه ی دانشجوهام حتما کشک