تذکر و پیگیری قضایی سهم آلایندگان رودخانه دز

خورنا – فرهاد قلی نژاد در گفتگو با خبرنگارما با بیان اینکه رودخانه دز به عنوان یک اکوسیستم ارزشمند دارای تنوع و غنای زیستی و زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهان ارزشمند است، اظهار کرد: به همین دلیل حفاظت از رودخانه دز با توجه به چالش‌های فراروی آن مورد توجه اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول و همچنین سایر علاقه‌مندان به محیط زیست قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت رودخانه دز و اقدامات حفاظتی آن، عنوان کرد: رودخانه دز شاهرگ حیات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی شمال خوزستان است که حفاظت از این رودخانه به دلیل نقش حساس و کلیدی آن با توجه به چالش‌های فراروی منابع آبی کشور بسیار مهم و نیازمند توجه و برنامه‌ریزی لازم است.

رئیس اداره محیط زیست دزفول تصریح کرد: در این راستا کارگروه حفاظت کیفی رودخانه دز تلاش خواهد کرد تا بتواند با شناسایی دقیق چالش‌ها و مشکلات احتمالی رودخانه دز در حوزه آبریز آن، یک مدیریت اصولی و علمی با در نظر گرفتن حیات آینده رودخانه دز را اجرایی کند.

قلی نژاد همکاری سایر ارگان‌ها و دستگاه‌های متولی و تأثیرگذار بر مدیریت رودخانه دز را مهم و ضروری دانست و افزود: بطور قطع اگر این همکاری به‌صورت مستمر وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات بزرگ این رودخانه برطرف می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به شناسایی منابع آلاینده رودخانه دز در محدوده استان خوزستان، گفت: منابع آلاینده رودخانه دز در محدوده استان خوزستان شناسایی‌شده و اخطاریه‌های لازم نیز صادر شده است، ضمن اینکه برخی از این صنایع آلاینده جهت پیگیری حقوقی به دادگستری معرفی شده‌اند.

رئیس اداره محیط زیست دزفول به تلاش مطلوب شرکت آب و فاضلاب این شهرستان در طی سال‌های اخیر در راستای انتقال حجم فراوانی از فاضلاب‌های ورودی به رودخانه دز به تصفیه‌خانه فاضلاب دزفول اشاره کرد و گفت: اما همچنان فاضلاب برخی مناطق مسکونی نظیر شهر چمگلک و فاضلاب برخی واحدهای خدماتی نظیر رستوران‌ها از عوامل تهدیدکننده دز محسوب می‌شوند که تلاش داریم با قاطعیت فراوان در راستای جلوگیری از ورود فاضلاب‌ها اقدام کنیم.

قلی نژاد در ادامه با اشاره به ساخت‌وسازهای غیرقانونی در حریم بستر رودخانه دز، عنوان کرد: از دیگر عوامل تهدید حیات رودخانه دز ساخت‌وسازهای غیرمجاز در ساحل دز به منظور استفاده‌های تفریحی است که رعایت اصول استقرار و اخذ مجوزهای لازم از ارگان‌های متولی بسیار ضروری است.

به گزارش مهر، رودخانه دز به‌عنوان سومین رودخانه پرآب کشور و با برخورداری از حوزه آبریز گسترده از مجموع سرشاخه‌های رودخانه‌هایی همچون بختیاری و سزار از استان لرستان سرچشمه می‌گیرد و پس از ورود به استان خوزستان و عبور از شهر دزفول در بند قیر به رودخانه کارون می‌پیوندد.

مهر