فیلترینگ؛ خوب یا بد

اینترنت یکی از فناوری هایی است که قرار است به زندگی ما سر و سامان دهند، مشکلات ما را مرتفع سازند و پیشرفت جوامع را تسهیل کنند. به نظر می‌رسد دردسرهای این فناوری پا به پای محاسن آن جوامع مدرن را آزار داده و می‌دهد. قوانین ملی و بین المللی نیز خیلی زود این موضوع را درک کردند. امروز دیگر تمامی کشورهای جهان محتواهایی را که تشخیص می دهند برای عموم شهروندانشان مضر است و مصالح جامعه را مخدوش می کندراازدسترس خارج می می کنند.

خورنا – اینترنت یکی از فناوری هایی است که قرار است به زندگی ما سر و سامان دهند، مشکلات ما را مرتفع سازند و پیشرفت جوامع را تسهیل کنند. به نظر می‌رسد دردسرهای این فناوری پا به پای محاسن آن جوامع مدرن را آزار داده و می‌دهد. قوانین ملی و بین المللی نیز خیلی زود این موضوع را درک کردند. امروز دیگر تمامی کشورهای جهان محتواهایی را که تشخیص می دهند برای عموم شهروندانشان مضر است و مصالح جامعه را مخدوش می کندراازدسترس خارج می می کنند. در کشور ما نیز کمیته ای طبق ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه ای این وظیفه را برعهده دارد.

اصل پایش آزادی اطلاعات
فیلترینگ نوعی کنترل‌کننده و پایش اینترنت است. جریان آزاد اطلاعات یکی از اصولی است که دنیای امروز را بر اساس گردش اطلاعات ساماندهی کرده است و مورد قبول عقلا و حقوقدانان کشورهای جهان نیز قرار گرفته است، اما تمامی قوانین ملی و بین المللی برای این جریان آزاد اطلاعات محدودیت‌هایی در نظر گرفته اند و فیلترینگ هم که در واقع جلوگیری از انتشار همین محتواهای غیرقانونی است، استثنایی است که خودش به عنوان یک اصل مسلم دیگر در این حوزه مورد اتفاق تمامی عقلای جهان است.
در جریان آزاد اطلاعات نکته مهم این است که اگر این جریان به طور کامل یک طرفه باشد، در واقع فلسفه پذیرش این اصل مورد خدشه قرار گرفته و دیگر جریان آزادی اتفاق نیفتاده است. این در حالی است که کشورهای غربی می خواهند جریان آزاد اطلاعات تماما از طرف آن ها بوده و خودشان منبع این اطلاعات باشند و اطلاعات مدنظرشان را برای سایر جهان پمپاژ کنند .
براین اساس ما در معرض نوعی حملات فرهنگی، اجتماعی و مسایل سیاسی و نظامی از سوی برخی از شرکت‌ها و یا شرکت‌های وابسته به کشورهای ابرقدرت با نیت‌های خاص مستقیم و غیرمستقیم هستیم ، لذا لازم است که فیلترینگ و یا پایش اینترنت صورت پذیرد.

پایش فضای مجازی درسایر کشورها
هر چند کشور ما در این باره مظلوم واقع شده و کشورهایی که در صدند جنگی فرهنگی را با ما راه بیندازند و آن را به صورت یکطرفه به پیش ببرند با جلوگیری از محتواهای ضد فرهنگی در ایران مخالفند، اما باید گفت که در همین کشورها نیز هر چند مسائل غیراخلاقی بسیار است، اما زمانی که مصالح اجتماعی و سیاسی خودشان با خطر روبرو می شود، با شدت عمل بسیار فراوانی اقدام به فیلترینگ می کنند و هیچ اعتراضی را نیزبرنمی تابند.
اگر نگاهی به آمار و ارقام موجود در ارتباط با فیلترینگی که در کشور ما و کشورهای دیگر مانند آمریکا صورت می‌گیرد، بیاندازیم، متوجه می‌شویم که آمار فیلتر کردن سایت‌ها در آمریکا به مراتب بیشتر از آمار فیلتر کردن سایت ها در ایران است، منتهی بنا به دلایلی از قبیل اینکه سایت‌های غیراخلاقی در آن کشورها فیلتر نمی‌شود و در کشور ما فیلتر می‌شود، عموم مردم بر این باورند که فیلتر در کشور ما بیشتر از سایر کشورها انجام می‌شود .
بیان دیگر اصل بر آزادی اطلاعات است. اگر قرار باشد محتوایی ممنوع شود، باید مجرمانه بودن آن اثبات شود .
کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به مثابه محکمه و یا دادگاهی است که طبق قانون وظیفه بررسی محتواهای مشکوک را برعهده داشته و در صورتی که برایش مجرمانه بودن آن ها محرز شود، حکم به ممنوعیت دسترسی را صادر می کند .
طبق ماده (۲۲) قانون جرایم رایانه ای که اعضای کارگروه کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه را در محل دادستانی کل کشور تشکیل داده است و وزیر یا نماینده وزارتخانه های آموزش و پرورش ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، دادگستری علوم،‌ تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان‎ صدا و سیما و فرمانده نیروی انتظامی، یک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و یک نفر نماینده مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون حقوقی و قضایی و تأیید مجلس شورای اسلامی اعضای کمیته را تشکیل داده اند. ریاست کمیته به عهده دادستان کل کشور است و این گروه جرم مورد بحث را بررسی و اقدامات لازم را بر روی آن انجام می‌دهند.
در کشورما بخش‌هایی اعم از این که سایتی اقداماتی برای اختلال در امنیت کشور یا در اقتصاد و یا مسایل نظامی کشور شود، اقدام به فیلترینگ می‌شود. همچنین مسایلی مانند عدم رعایت عفت و اخلاق عمومی، توهین به مقدسات دینی و مذهبی و مواردی که مخل امنیت کشور باشد یا اهانت به شخصیت و مقامات عالی رتبه جزو مصادیق محدویت است که معمولا مورد توجه قرار گرفته می‌شود
اگر شما هم یکی از کاربران فعال اینترنت باشید حتما تا به حال به سایت هایی که مطابق دستور و مصوبه کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مسدود شده اند، برخورد کرده اید. با این وجود قانون جرایم رایانه ای ، به طور کلی تمامی مفاهیم، جرایم و رویه دادرسی جرایم رایانه ای را توضیح داده است . شاید لازم باشد اگر می خواهید کاربری کم خطا در سایبرباشید به این قانون سری بزنیدتا ازقوانیین ومقررات سایبری اطلاع بیشتری داشته باشید. جای هیچ شک و شبهه ای نیست که اینترنت پاک فقط زمانی ایجاد خواهد شد که هم نهادهای مسئول خوب عمل کنند و هم کاربران اینترنت وظایف و حقوق خود را به خوبی بشناسند .

غلام عباس کاظمی- فعال اجتماعی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *