دکتر نیکپور فعال سیاسی اصلاح طلب:

جنس مسائل سیاسی در خوزستان متفاوت است/ امیدوارم که اصلاح طلبان خوزستان به چند صدایی برسند

دکتر نیکپور دانش آموخته شیمی و استاد دانشگاه علوم و فنون دریایی و عضو هیئت علمی این دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد 94 همواره سعی دارد طرف های گفت و گو را در آبادان گرد هم بیاورد تا درایجاد فضایی آرام و با ثبات مشکلات استان خوزستان بخصوص آبادان و خرمشهر را بررسی و حل نماید.

اختصاصی خورنا – دکتر نیکپور دانش آموخته شیمی و استاد دانشگاه علوم و فنون دریایی و عضو هیئت علمی این دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۹۲ همواره سعی دارد طرف های گفت و گو را در آبادان گرد هم بیاورد تا درایجاد فضایی آرام و با ثبات مشکلات استان خوزستان بخصوص آبادان و خرمشهر را بررسی و حل نماید.

وی معتقد است تا به حال توانسته احزاب شناسنامه دار را در ابادان و خرمشهر فعال کند تا نخبگان واقعی در این دو شهر قدرت گفت و گو و تغییر داشته باشند. وی اعتقاد دارد تحرکات سیاسی که در استان علیه استاندار در حال انجام است اشتباه و خطایی استراتژیک است.

خورنا: فضای سیاسی استان خوزستان را نسبت به گذشته با توجه به روی کار آمدن دولت اعتدال چگونه می بینید؟

کارشناسان سیاسی ما در مقاطع گوناگون نسبت به انتخابات ریاست جمهوری نتوانستند پیش بینی های لازم و درستی ارائه دهند. دولت سازندگی یعنی دولت هاشمی که معلوم بود ایشان رای می آورد و نیازی به پیش بینی نداشت. imagنیکe

اما از دولت های خاتمی و احمدی نژاد تا به امروز پیش بینی های درستی در این خصوص صورت نگرفته اگر هم صورت گرفته بسیار اندک و درون سازمانی بوده که نمود اجتماعی نداشته است. این مساله نشان می دهد بین تفکر مردم از انتخابات و تفکر نخبگان سیاسی و رسانه های ما فاصله ای وجود دارد که به هر دلیلی قابل تشخیص نبوده. مردم در این دوره خودشان تصمیم گرفتند که به سمت اعتدال و آرامش بروند و به این دولت رای بدهند. تفکرهای جناحی در ایران تفکرهای نزاعی و درگیرانه است تفکرهای تحلیلی نیست. یعنی جناح های موافق یا مخالف برنامه ای کاربردی و کامل در مورد کاندیدا هایشان ارائه نمی دهند. در استان خوزستان نخبه های سیاسی بسیار خوبی وجود دارد.اما جو سیاسی دست کسانی ست که خواهان ایجاد هیجان و التهاب هستند چرا که ما ایرانی ها بسیار انسانهای هیجان دوستی هستیم.

در استان خوزستان فضای سیاسی دست نخبگان سالم نیست علی رغم اینکه در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نخبگان شایسته ای داریم. مواردی بوده که شخصی تحلیل دور از ذهنی را ارائه داده گفتیم چرا در این شرایط این تحلیل را کرده و از پاسخش متوجه شدیم تحلیلش سرچشمه ای مشخص نداشته.

خورنا: نظرتان نسبت به اتفاقاتی که اخیرا در استان افتاده چیست؟ منظورم دیدارهایی ست که در سطح ملی رخ داده است؟

ببینید من معتقدم مسائل سیاسی که در تهران وجود دارد را نمی توان در خوزستان یافت چون خوزستان زیست خودش را دارد و تهران هم زیست خودش را. جنس مسائل سیاسی در خوزستان متفاوت تر است چون زیست در خوزستان نسبت به تهران از رفاه کمتری برخوردار است. دیگر اینکه نمی توان مسائل استان را خارج از استان پیگیری نمود. تجربه به کرات نشان داده که تغییرات شدید مدیریتی همیشه به روند توسعه سیاسی و اقتصادی استان ضربه زده است ثبات مدیریت در استان باید یک اصل تلقی شود.

خورنا: صحبت از استانداری شد، شما عملکرد تیم سیاسی استانداری را چگونه ارزیابی می کنید و فکر می کنید چقدر این تیم توانسته از پتانسیل اصلاح طلبان استان استفاده کند؟

عملکرد اجرایی را باید اجرایی بررسی کرد نه سیاسی ،اما در کل باید بگویم که عملکرد اجرای سیاست های استانداری را در جهت آرامش بخشی به فضای سیاسی و اجتماعی استان علی رغم اینکه عده ای مدام برای استانداری چالش درست می کنند مثبت میبینم.

این درست نیست که بعضی ها می گویند ما قلبا به استاندار ارادت داریم بعد تیمی از مخالفان استانداری را به تهران گسیل میکنند برای تخریب ایشان. استاندار و تیم استانداری دارای یک سابقه و تجربه ی طولانی مدت هستند و در حال حاضر نقاط ضعف و قوت استان را به خوبی می دانند. باید به این تیم در پوشاندن نقاط ضعف و تبدیلشان به نقاط قوت کمک کرد باید به شایستگان بها و اهمیت داده شود، به نخبگان با ثبات نه فقط به یک گروه و طیف بخصوص.

خورنا: جایگاه نقد از مدیران کجاست یعنی به صرف انتصاب یک نفر توسط دولت همسو بایدازآن شخص در هر شرایطی تبعیت شود؟

انتقال مسائل استان خوزستان به سعید حجاریان وبهزاد نبوی نقد و انتقاد نیست. مگر از دست این افراد چه کاری بر می آید؟ می توان مسائل را با اجماع و بررسی حل نمود. آیا آقای حجاریان باید برای استان ما تصمیم بگیرد؟ اینطور مشکلات را بیشتر می کنیم. اصلاح طلب ها که اهل گفت وگو هستند نه تشکیل گروه فشاراصلاح طلب.

خورنا: شما به عنوان یک فعال اصلاح طلب شناخته شده در آبادان تا بحال چکارکرده اید؟

من به کمک دیگر دوستان سعی کردیم احزاب قانونی و شناسنامه دار را دور هم جمع و فعال کنیم. سعی داریم از هیجان و شانتاژ عملی و رسانه ای دوری کنیم و در یک فضای آرام و با ثبات به پیشرفت آبادان کمک کنیم. اولویت اول مان هم فقرزدایی از دو شهر آبادان و خرمشهر است. قصد داریم با تمام طیف های سیاسی و اجتماعی گفت و گوکنیم و نقاط ضعف را تبدیل به نقاط قوت کنیم. ما اهل گفت وگو هستیم نه نزاع و هیجان.

خورنا: وضعیت آبادان و خرمشهر را چگونه می بینید؟

در این دو سال گذشته از دولت تدبیر و امید عمده مشکل دولت کمبود سرمایه و نقدینگی است. اما در مورد آبادان و خرمشهر که خودشان دارای منابع درآمدزا هستند این مساله قابل قبول نیست. در این دو شهر با وجود سازمان منطقه آزاد باید کار، درامد و اوضاع اقتصادی و اجتماعی شهروندان بهتر شود. مساله این است که آبادان و خرمشهر ارتباط صحیحی با تیم اجرایی در استان ندارند و دیگر اینکه افراد شایسته و تصمیم گیرنده در برخی حوزه ها کمتر دیده می شوند واین تا بحال پاشنه آشیل مدیریت منابع اقتصادی و مالی در این دو شهرستان بوده است. عمده مشکل این دو شهر تا جایی که من اطلاع دارم عدم اشتغال و رفاه نسبی است که با مدیریتی درست بر منابع مالی موجود منطقه ازاد می توان این مشکلات را رفع نمود.

خورنا: وضعیت اصلاح طلبی استان را چگونه میبینید؟

ما نباید انرژی و توانمان را برای رویارویی با هم از دست بدهیم.عبور دادن مردم از تنگدستی و فقرو حرکت طبقه کم در آمد به سمت طبقه متوسط در حرکت اصلاح طلبی باید به یک اصل تبدیل شود. نگاه به مدیریت در استان باید فراتر از یک رقابت سیاسی میان گروه ها و افراد دیده شود.افراد هیجانی ،کم منطق و التهابی باید کمتر مورد توجه قرار بگیرند. حوزه واتسآپ ،حوزه ی فعال سیاسی نیست. ما در حضور همدیگر مسایل را بهتر حل و فصل میکنیم. سیاست مداری نفی دیگران نیست در شرایط کنونی صمیمیت و رفاقت به کار می آیدنه قهر و دوری از دیگران.سهم دادن به افراد خاص با اصل شایسته سالاری در تناقض است.هنر سیاست مدار تعامل با مخالف است.امیدوارم که در استان خوزستان اصلاح طلبان به چندصدایی برسند و برسیم و ترک مخاصمه کنند. بانزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی ومعرفی کاندیداهای موردنظرمان وانتخاب نمایندگان شایسته توسط مردم آبادان وخرمشهر راه شکوفایی هموارترخواهدشد. همه ما در یک خاک و جغرافیای خاص و مشخص زندگی میکنیم ما حال و آینده ی مشترکی داریم بنا بر این باید با هم تعامل و زیستی مسالمت آمیز داشته باشیم.

مصاحبه کننده سیدحسن موسوی – خورنا