انصاف و عدالت در داوری شورای نگهبان

خورنا – عبدالواحد عبادی: سخنگوی شورای محترم نگهبان فرمود: عضو شورای نگهبان انتخاب سیاسی خودش را فریاد نزند.

سخنگوی شورای نگهبان نجات‌الله ابراهیمیان با اشاره به گرایش‌های سیاسی افراد افزود: ممکن است بعضی از اعضای شورای نگهبان در مقاطعی گزینه‌های سیاسی خودشان را در جامعه پررنگ اعلام کرده باشند. من به‌عنوان عضو شورای نگهبان با چنین شیوه‌ای موافق نیستم و شخصا به این سمت خواهم رفت که به‌عنوان عضو شورای نگهبان همان منش و روشی را که مقام معظم رهبری داشتند یعنی رأی مخفی و رأیی که کسی از آن مطلع نباشد در مورد گزینه شخصی خودم داشته باشم تا داوری من در مدتی که عضو شورای نگهبان هستم، اعتماد بیشتری در مردم ایجاد کند. ممکن است باز هم در مورد شیوه‌های عملکرد یا شیوه‌های انعکاس رفتارها، انتقاداتی داشته باشیم.

مثلا من همیشه نظرم این است که هیچ عضو شورای نگهبان انتخاب سیاسی خودش را با صدای بلند فریاد نزند.

در کنار عملکرد چنددهه‌ای، اگر این نکته را هم اضافه کنیم،

به نظرم انتقادات فعلی هم به پایین‌ترین سطح خودش خواهد رسید .

 

اشخاصی هستند که ممکن است بنده به آنها رأی نداده باشم  ولی من حاضر هستم پشت‌سرشان نماز بخوانم.

اینها ایثارگر و از خانواده شهدا هستند، به رهبری و نظام و قانون اساسی ملتزم هستند، از این جور افراد کم نیستند، من این نکته را قبلا اشاره کردم، برای اینکه در یک مبارزه سیاسی هزینه جناح مقابل را بالا ببریم حواسمان باشد این هزینه بالابردن منتهی به بالابردن هزینه‌ها برای نظام نشود.

این خیلی مهم است که در رقابت سیاسی مصالح ملی رعایت شود. من برای اینکه شما را از رده خارج کنم، به سبک و سیاقی متوسل می‌شوم که هزینه‌اش را باید نظام بدهد….

 

و انصافأ چه نیکو سخنان و مواضعی است که سخنگوی محترم شورای نگهبان بیان و اتخاذ فرمودند .

آنچه اساس یک داوری مطلوب ، قابل قبول ، بدون خدشه و حتی بدون  شک و شبهه از آن می توان نام برد در کلام جناب ابراهیمیان ساری و جاری شده است .

و کیست که این بیان شیوا را که از دل و بر مبنای اعتقاد راسخ بر آمده است را شاهد نشستنش بر دل نباشد .

طبیعی و بدیهی است که در چنین صورتی همگان با اطمینان خاطر در عرصه ی انتخابات که نماد شخصیت و تبلور دیدگاه و نگرش  جامعه ای بزرگ و انقلابی است  ، با عشق و علاقه حاضر شده و دین خود را با دادن رأی و انتخاب منتخب خویش ادا نموده و در جهت  تثبیت و استحکام  هرچه بیشتر نظام جمهوری اسلامی تلاشی مضاعف خواهند کرد .

اهمیت ،انعکاس ونمودبیرونی این حرکت یعنی بی طرفی و نگاه منصفانه ی داوران که فی الواقع ناظر ، حکم و قاضی در عرصه انتخابات می باشد ،  بویژه در حوزه ی نظارت بر حسن اجرای قانون فوق العاده مهم و اثر گذار است .

نقش این ناظر نه تنها در مجموعه ی شورای محترم نگهبان که در اقصی نقاط کشور ، مراکز استان ها و در کل شهرستان ها که  متولی برگزاری انتخابات هستند و به نام شوراهای نظارت انتخابات شناخته می شوند ، نقش کلیدی و پراهمیت خود را که همانا اجرای صحیح موازین و پیشگیری از هرگونه کوتاهی از قانون و دفاع از داوطلبین و رأی مردم است  نمایان شده و اثر مثبت خود را نشان خواهد داد.

و چنانچه همان گونه که سخنگوی محترم شورای نگهبان به نیکی اشاره فرمودند عمل شود و  همه  به همان نگاه و ضوابطی را که برای داور و ناظر در انتخابات ترسیم شده ،عمل کنند بدون شک همه ی مردم با اطمینان از سلامت و صحت کار با طمأنینه و طیب خاطر رأی می دهند و به رأی خود افتخار می کنند و این عمل خود را یک وظیفه انسانی ، ملی و دینی بر می شمارند .

اما چنانچه مردم که در صداقت و سلامت نفس در آزمون های مختلف خود را اثبات کرده اند ، مشاهده کنند ناظری که بناست در حوزه ی انتخابیه ای ، داوری و بر تبلور شخصیت آنان که همانا رأی و دیدگاه واعتقادشان است ، قضاوت کند ، خدای ناکرده تبلیغ کننده  برای فرد و یا نگرش خاصی است ، ویا به صورتی علنی و درحد تبلیغ هوادار کاندیدای خاصی باشد ، یا در جمعی که شائبه ی تبلیغ بر آن برای فردی خاص  مترتب است و آن ناظر و داور در کنار یک نامزد در محفل و مجلسی مشاهده شده ، اینجا مردم نسبت به قضاوت آن داور و خدای ناکرده ، در ادامه و نهایتأ نسبت به نتیجه ی این بازی و داوری آن مشکوک و معترض  خواهند

بود و نادیده گرفتن این امر مهم بر اعتماد عمومی تأثیر سوء خواهد گذاشت ،

و سلامت نتیجه انتخاب که با همه ی زحمات کشیده شده برای آن امیدها بسته شده به نتیجه مورد انتظار که همانا جلب اعتماد مردم است نمی رسد.

بنابراین سلامت برگزاری انتخابات منوط به مجریان و ناظران بی طرف ، آن هم در اقصی نقاط کشور و همه حوزه های انتخاباتی است .

ناظر و داور کسانی باشند که حاظر نیستند نه  با قدم ، قلم ، سخن و…… پیامی  له یا علیه هیچ کاندیدایی اظهار کنند (هرچند خودشان نظر و دیدگاه خاصی دارند اما احدی از موضع و رأی آن ها مطلع نیست ) تا چه رسد به اینکه ناظری خدای ناکرده  همراه کاندیدا و در نقش طرفدار و حامی کاندیدایی خاص در محل و جلسه ای مشاهده شود .

این حرکت نقطه ی شروع بی اعتمادی خواهد بود ، که می طلبد دقت و توجه ویژه در این مرحله ی مهم به عمل آید تا همگان مطمءن باشند حاصل قضاوت خوب ،  خوبی و افزایش اعتماد عمومی خواهد بود  .

ان شاءالله همگان اعم از مجریان و ناظران بر مبنای قانون و بدون گرایش علنی به احدی از کاندیداها آنچه مرضی خداوند متعال و پیام خون شهداء و انتظار مردم که ولی نعمت هستند انتخاب شوند .

و در این باره فرهیخته گان و صاحب نظران بیشتر قلم  زنند  تا لطافت و شفافیت در این عرصه بیش از پیش برای همگان مشهود  و افرادی در حد و قواره ی نظام جمهوری اسلامی امر خطیر اجرا و  نظارت را در انتخابات در مناطق مختلف عهده دار شوند .