اعلام آمادگی کنسرسیوم هندی – ایرانی – کره ای برای ساخت شهر انرژی در خوزستان

خورنا – یک کنسرسیوم هندی – ایرانی – کره ای برای سرمایه گذاری در زمینه ساخت پروژه بزرگ شهر انرژی در خوزستان اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خورنا، ۱۰ نفر از اعضای این کنسرسیوم در قالب هیاتی روز یکشنبه با استاندار خوزستان و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط در این استان دیدار و گفت و گو و در زمینه مبحث مختلف ساخت این پروژه بحث و تبادل نظر کردند.
شارما، سرگروه هندی هیات سرمایه گذاری هندی – ایرانی – کره ای(شرکت اینترپرایز) در دیدار با استاندار خوزستان از آمادگی شرکت برای احداث نیروگاه خورشیدی در خوزستان خبر داد و گفت: احداث این نیروگاه برای حوزه محدودی نیست و برای اشتغالزایی برنامه ریزی شده که خوزستان از این مزیت بهره مند شود.
وی با اشاره به فعالیت این شرکت در ساخت و ساز جاده ای افزود: با تخصصی که داریم می توانیم در هر هفته سه کیلومتر راه بسازیم و دانش فنی ما به شکلی است که راه ساخته شده تحت تاثیر شرایط اقلیمی قرار نمی گیرد.
شارما همچنین به برخورداری این شرکت از فناوری ساخت خانه های پیش ساخته با مشارکت شرکت کره ای اشاره کرد.
وی گفت: فعالیت ما به شکلی است که در اجرای پروژه ها ۳۰درصد سرمایه گذاری توسط کارفرمای ایرانی و ۷۰درصد دیگر توسط شرکت خارجی انجام می شود.
پارک کیوک هیو، عضو شرکت کره ای هم گفت: برای ساخت شهر انرژی در خوزستان به تامین یک هزار و ۶۰۰ مگاوات برق در قالب ساخت نیروگاه های گازی، خورشیدی و ترکیبی نیاز است و در بخش راه آمادگی اجرای پروژه های مورد نیاز وجود دارد.
وی افزود: ساخت این شهر انرژی به ۱۰میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که امکان تامین کامل این هزینه از سوی کنسرسیوم وجود دارد.
کیوک هیو مساحت زمین مورد نیاز برای اجرای پروژه را ۱۰هزار هکتار اعلام کرد و گفت:در ساخت راه هم حاضریم با شرکت هندی پروژه های مشترک انجام دهیم.
استاندار خوزستان هم گفت: این استان با برخورداری از نفت، گاز، فولاد، پتروشیمی، بنادر و تمام مجموعه های حمل و نقل اعم از زمینی، ریلی و هوایی فرصت های عالی برای جذب سرمایه گذاری های خارجی دارد.
عبدالحسن مقتدایی افزود: رفت و آمد هیات های سرمایه گذاری خارجی به دلیل ظرفیت های خوبی است که در کشور وجود دارد و اصرار تمام کشورهای جهان برای حضور در کشور حتی در زمان محدودیت ها بیانگر جایگاه ایران و زمینه های خوب مهیا در کشور برای سرمایه گذاری است.
وی اضافه کرد: این مزیت های نسبی، کشور را پس از ۳۵ سال همچنان روی پا نگه داشته و موجب حفظ استقلال کشور شده است.
مقتدایی اضافه کرد: شرایط فعلی هم شرایط فرصت سوزی و از دست دادن فرصت ها برای ایران نیست چرا که رقابت ها زیاد است و هر کسی امکانات و دانش فنی بیشتری و نیز سرمایه مطمئن داشته باشد در این رقابت برنده خواهد بود.
وی اظهار کرد: برخی شرکت ها و کشورها پیشتر توانایی های خود را اثبات کرده اند و کار برای شرکت های جدید و کشورهایی که قصد دارند به عنوان شریک جدید باشند شاید رقابت کمی سخت باشد.
استاندار خوزستان اضافه کرد: با توجه به سابقه ۱۲ ساله کنسرسیوم هندی – ایرانی – کره ای در کشور این خود مزیتی است که می تواند از آن بهره مند شود و با توجه به اینکه در زمان محدودیت ها هم در داخل کشور حضور داشت باید از این مزیت بهره مند شود.
وی بر ضرورت به روز شدن کنسرسیوم به فناوری های روز جهان با توجه به واقعیت ها و اتفاقاتی که در منطقه افتاده تاکید کرد و گفت: بر اساس واقعیت ها، گام به گام و مرحله به مرحله باید پیش رفت.
مقتدایی گفت: در دوره تحریم ها، هند و کره جزو همراهان ایران بودند و حداقل تعارضی با کشور ما نداشتند؛ برای ما این مساله از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی افزود: طرف ایرانی مصرانه تلاش می کند و حضور ایران در کنسرسیوم ظرفیت خوبی است که باید به آن توجه شود، چرا که توانسته ارتباط برقرار کند و هماهنگی را برای بازدید و نشست انجام دهد.
استاندار خوزستان با اشاره به سفر چندی پیش قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس به دنبال توافق هسته ای به خوزستان گفت: اینها بیانگر آن است که شرایط را برای شنیدن حرف های کسانی که تمایل به سرمایه گذاری دارند فراهم می کنیم.
وی در خصوص زمین مورد نیاز اجرای پروژه هم اظهار کرد: با توجه به فناوری های امروز،سرمایه گذار به هر شکلی که هست باید بتواند پروژه را در اراضی محدودتری انجام دهد.
مقتدایی اضافه کرد: خوزستان استانی نیست که نیازمند به تبلیغ برای سرمایه گذاری باشد و هر کشور و شرکتی که سریعتر ورود کند برنده است.