خوزستان در مسیر توسعه متوازن

خورنا – دولت یازدهم که با شعار تدبیر و امید دومین سال فعالیت خود را پشت سر گذرانده در نخستین سفر استانی خود به خوزستان نگاه توسعه محور همراه با توازن منطقه ای را به عنوان نقطه هدف خود قرار داد که نتایج اقدام های صورت گرفته پس از این سفر و پیگیری های مستمر دولتمردان افق روشنی را پیش روی استان قرار داده تا مسیر رشد و شکوفایی خود را با موفقیت طی کند.

سفر سه روزه رییس جمهوری و هیات دولت به خوزستان که از ۲۴ دی سال ۹۲ آغاز شد دستاوردهای بسیار مهم و تاثیرگذاری برای این استان داشت که طبق اعلام عبدالحسن مقتدایی، مقام عالی دولت در این استان تمام اعتبار سفر ابلاغ شده و تمام تعهدات سفر رییس جمهوری پابرجا و در دست اجرا، پیگیری و تکمیل قرار دارند.
طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام، حل مشکل تامین آب آشامیدنی و فاضلاب شهرهای خوزستان، حل مشکل ریزگردها، پاکسازی و لایروبی اروند، تصمیم دولت برای اعلام کردن خرمشهر و آبادان به عنوان مناطق آزاد و راه اندازی آزاد راه پل زال – اندیمشک از مهمترین مصوبات این سفر بود.
در این سفر برای ۲۷ شهرستان خوزستان ۳۳ طرح مشخص و ۳۲ طرح برای عمران شهر و روستا در نظر گرفته شد.
برای اجرای این طرح ها پنج هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال و یک و نیم میلیارد دلار و ۵۹۳ میلیون یورو تامین منابع شد که بخشی از این ارقام در دو سال اخیر تامین و هزینه شده است.
۲۱ طرح برای بهداشت و درمان، ۱۱ طرح با اعتبار ۱۳۰ میلیارد ریال برای کشاورزی و سه طرح با اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریال برای راه و بیش از یک هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال برای تامین آب آشامیدنی و آبرسانی به شهرستان های اهواز، خرمشهر و شادگان در نظر گرفته شد و در نهایت کارگروه ویژه ای برای چگونگی پیشرفت اهداف و برنامه های دولت برای خوزستان تعیین شد.
در کنار این مصوبات در بخش های مختلف نیز شاهد اتفاق های میمون بسیاری بودیم که اثرات و ثمرات مفید آن در جوانب مختلف ملموس است.
علاوه بر مصوبات مدیریت استان به تعهدات سفر مواردی را اضافه کرد که این ها نیز با استقبال رییس جمهوری مواجه شد و به تصویب رسید.
نخستین اقدام دولت که در چارچوب مصوبات سفر در استان خوزستان محقق شد مرحله نخست آبرسانی به اهواز در چارچوب طرح عظیم آبرسانی غدیر بود که در کمتر از ۱۰ روز پس از سفر عملیاتی و وارد مدار شد.
مهمترین مصوبه هیات دولت یازدهم به خوزستان در بخش راه نیز اجرای پروژه آزاد راه پل زال اندیمشک بود.
دو ماه پس از سفر هیات دولت به خوزستان در اسفند سال ۹۲ پروژه آزادراه پل زال – اندیمشک به عنوان شاخصی در حوزه زیرساخت های خوزستان به بهره برداری رسید.
اعتبار این پروژه سه هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال بود که ساخت آزادراه از فروردین سال ۹۰ آغاز شد که در اسفند سال ۹۲ با حضور وزیر راه و شهرسازی زیر بار ترافیک رفت.
آزادراه پل زال – اندیمشک ۴۵ کیلومتر طول داشته و نقش چشمگیری در کاهش میزان تصادفات، کوتاهی مدت زمان سفر و ارتقای ایمنی ایفا کرده است.
با بهره برداری از این آزاد راه و تکمیل قسمت های باقی مانده، شبکه ارتباطی مناسبی میان تهران و بندر امام برقرار شده است.
با اتمام این آزاد راه علاوه بر کاهش قابل ملاحظه در مصرف سوخت، زمان سفر و استهلاک وسایل نقلیه، بهره برداری از ظرفیت کامل و توسعه بندر امام که بزرگ ترین بندر ایران در شمال خلیج فارس است، مهیا شده است.
دبیر شورای حمل و نقل خوزستان توضیح داد: به دنبال بهره برداری از آزادراه پل زال – اندیمشک، در زمینه شقوق مختلف حمل و نقل نشستی با حضور مقام های عالی استان خوزستان، مدیران کل راه و شهرسازی، راه آهن، هواشناسی و فرودگاه های خوزستان با وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در نهم اسفند پارسال برگزار که منتج به مصوباتی شد که سیاست های راهبردی حمل و نقل در خوزستان در چارچوب سند بالادست جامع حمل و نقل تا افق ۱۴۰۴ را مشخص کرد.

* بسته ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی حوزه حمل و نقل خوزستان

سهراب میرعزیزی افزود: بسته مصوب در این نشست در تمام زمینه های حمل و نقل افزون بر ۳۰۰ هزار میلیارد ریال شد که بخشی از آن در شرف اجرا و بخشی در دست پیگیری برای آغاز عملیات اجرایی است.

* حمل و نقل زمینی

وی توضیح داد: در این بخش احداث آزاد راه های اهواز – اندیمشک، چذابه – اهواز و اهواز – ایذه – اصفهان مصوب شد که عملیات مطالعه آزادراه اهواز – اندیمشک در دست انجام قرار دارد و برای دیگر آ زادراه ها نیز در حال جذب سرمایه و سرمایه گذاریم.
میرعزیزی اظهار کرد: در بزرگراه ها و چهارخطه ها نیز برای چند محور مهم استان در قالب اضافه کردن دو باند جدید به باندهای موجود مواردی مصوب شد که از مهمترین آنها چهار خطه کردن محور رامهرمز – بهبهان – شیراز، تکمیل رینگ کمربندی اهواز و تکمیل چهار خطه اهواز – چذابه است که مقرر شد از طریق ماده ۵۶ مکانیزم تنظیم بخشی از مقررات دولت برای بخشی از طرح ها سرمایه گذاری کرد.

* حمل و نقل ریلی

وی گفت: در حمل و نقل ریلی هم تصمیم های خوبی گرفته شد که شامل آغاز عملیات اجرایی خط دوم اهواز – اندیمشک، بازسازی خط فعلی اندیمشک تا انتهای حوزه استحفاظی خوزستان، خط دوم اهواز – خرمشهر و بندر امام بود که انجام شده یا در دست انجام قرار دارد و یکی از مهمترین این تصمیم ها احداث خط آهن اهواز – اصفهان است.
میرعزیزی افزود: بخشی از مقدمات پروژه اهواز – اصفهان آغاز شده که اگر به سرانجام برسد نقش بسزایی در توسعه منطقه، کاهش ترفیک زمینی، کاهش تصادفات جاده ای و افزایش راندمان ترانزیت و جابجایی کالا صورت خواهد گرفت.
ساخت راه آهن اهواز – ایذه – اصفهان بر اساس برآوردها یکصد هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که اکنون در مرحله تامین اعتبار است.
مدیر کل راه آهن جنوب گفت: با توجه به قدمتی که این پروژه دارد و بحث هایی که پیش تر در ارتباط با آن بوده موافقت نامه کمیسیون ماده ۲۱۵ پروژه دریافت شده است.
عبدالکریم درویش زاده با اشاره به دو خطه بودن پروژه افزود: این خط آهن ۵۳۵ کیلومتر طول دارد که در مرحله نخست، یک خط به صورت بالاستی با تامین ناوگان احداث و در مراحل بعدی روسازی خط انجام خواهد شد.

* اتصال راه آهن شلمچه – بصره

یکی دیگر از اقدام های مهمی که در دولت یازدهم صورت گرفت شروع عملیات اجرایی اتصال راه آهن شلمچه – بصره بود.
مدیر کل راه آهن جنوب از تهیه طرح اولیه پل خط آهن بصره – شلمچه و موافقت طرف عراقی با آن خبر داد.
درویش زاده افزود: به منظور تامین اعتبار طرح، مکاتبات لازم با وزارت راه و شهرسازی و از آنجا با هیات دولت انجام و به سازمان مدیریت و برنامه ریزی منعکس شده و راه آهن جمهوری اسلامی منتظر واگذاری اعتبار است که به محض واگذاری اعتبار عملیات اجرایی طرح شروع خواهد شد.
در پی سفر وزیر راه و شهرسازی به عراق، توافق های لازم صورت گرفته و قرار بر این شده که پل روی رودخانه اروندرود به طول ۷۰۰ متر توسط ایران ساخته شود که یک پل بسیار خاص است.
با توجه به این که دهانه وسط پل به منظور تردد کشتی ها به صورت بازشو ساخته خواهد شد از فناوری خاصی برخوردار خواهد بود و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه در برخواهد داشت.
همچنین با توجه به این که ریل باس های موجود در خطوط درون استانی با آب و هوای منطقه زیاد سازگاری نداشت ناوگان جدیدی جایگزین شد که شامل شش دستگاه دیزل زیمنس و ۱۱ سالن دو طبقه با برخورداری از سیستم تهویه مناسب است.
درویش زاده گفت: ارزش ریالی طرح یک هزار و ۱۷۵ میلیارد ریال بود که برای رفاه حال مردم و جابجایی مسافران در زمان حاضر در حال خدمات رسانی هستند و با توجه به این که حدود یک ماه از این موضوع گذشته شرایط بسیار مطلوبی دارند.

* بنادر و دریانوردی

وی اظهار کرد: از جمله تصمیم های خوب اتخاذ شده در این بخش، اعطای سود معافیت گمرکی برای بنادر امام و خرمشهر، لایروبی کامل اروندکنار برای تردد کشتی های بزرگ تر و احداث پایانه جدید بندر امام بود که اکنون در دست پیگیری مطالعات یا جذب سرمایه گذار است.

* هواپیمایی

میرعزیزی ادامه داد: یکی از مهمترین تصمیم های اتخاذ شده احداث فرودگاه جدید اهواز در حاشیه آزادراه اهواز – بندر امام است که با اعتبار اولیه ۳۰ هزار میلیارد ریال مقرر شده عملیات اجرایی آن آغاز شود.
وی گفت: مطالعات مقدماتی فرودگاه و جانمایی آن انجام شده و به صورت ویژه از طریق مقام های عالی استان و وزارت راه و شهرسازی در دست پیگیری است.
مشاور عالی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان گفت: با ساخت این فرودگاه در چهار سال آینده تحول عظیمی در صنعت هوانوردی و جابجای مسافر و کالا در خوزستان اتفاق می افتد.

* هواشناسی

وی توضیح داد: با توجه به این که در چهار سال گذشته پدیده ریزگردها و گرد و غبار باعث ایجاد مشکلاتی برای استان شده است تصمیم گرفته شد اعتبارات مورد نیاز در دو سال آینده در اختیار هواشناسی استان قرار گیرد تا با تجهیز خود به امکانات شناسایی پدیده ریزگردها و پیش بینی دقیق و بموقع و تکمیل ایستگاه ها تا حدودی در کاهش اثرات نامطلوب پدیده گرد و غبار کاسته شود.
میرعزیزی گفت: بخشی از تجهیزات مورد نیاز خریداری شده و بخشی دیگر به صورت جد در دستور کار هواشناسی استان و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
وی توضیح داد: با تحقق این برنامه ها و به ثمر رسیدن پروژه ها عقب افتادگی های بخش حمل و نقل ناشی از هشت سال دوران جنگ و دیگر دوران ها جبران می شود و خوزستان با توجه به راهبردی بودن و دسترسی به آب های آزاد به جایگاه اصلی خود دست یابد.
میرعزیزی اضافه کرد: خوزستان جزو معدود استان هایی خواهد بود که در زمینه ریلی، زمینی، دریایی و هوایی به جایگاه مطلوب خواهد رسید که باعث توسعه و ایجاد اشتغال خواهد شد.

* طرح ۵۵۰هزار هکتاری

تکمیل طرح نوسازی و تجهیز ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام در سفر استانی دی ۹۲ هیات دولت به تصویب رسید و رییس جمهوری در اجتماع مردم خوزستان ابراز امیدواری کرد تا پایان کار دولت یازدهم این طرح مهم به سرانجام برسد و در خدمت مردم استان قرار گیرد.
این طرح با هدف زیرکشت بردن این اراضی در استان های خوزستان و ایلام و تحول بخشیدن به کشاورزی کشور در سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۵به استان خوزستان به تصویب رسیده است.
رییس جمهوری در نخستین سفر استانی خود به خوزستان گفت: برای آماده کردن و زیرکشت بردن ۵۵۰ هزار هکتار اراضی ۱۵هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و دولت برای تامین این اعتبار پیش بینی لازم را انجام داده است.
قرار شد از طریق صندوق توسعه ملی در طول سه سال همه اراضی زیر پوشش آماده کشت شود.
از مجموع ۵۵۰ هزار هکتار طرح ۵۰۰ هزار هکتار مربوط به خوزستان و ۵۰ هزار دیگر متعلق به ایلام است.
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر و قائم مقام مجری طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام گفت: امسال شرایط کار به گونه ای پیش می رود که حدود ۸۲ هزار هکتار از اراضی زیرپوشش این طرح آماده سازی شود.
حسن علاقه بند اظهار کرد: سال ۹۳ به دنبال سفر رییس جمهوری به خوزستان و اختصاص ۱٫۵ میلیارد دلار، یک سال متفاوت برای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی ایلام و خوزستان بود و جهش قابل توجهی در این طرح صورت گرفت.
وی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۱۰۳ هزار هکتار عملیات زهکشی زیرزمینی، ۶۸ هزار هکتار عملیات تجدید و نوسازی اراضی و حدود ۱۱۰ هزار هکتار نیز احداث شبکه فرعی آبیاری و زهکشی انجام شد.
علاقه بند توضیح داد: از مجموع این ها، ۳۵ هزار هکتار شبکه فرعی و ۴۳ هزار هکتار زهکشی زیر زمینی و ۳۴ هزار هکتار عملیات تجدید مربوط به پارسال است.
اکنون در کارگاه های طرح هفت هزار و ۵۰۰ نفر نیروی شاغل به صورت مستقیم فعالیت دارند و دو هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین، سبک و نیمه سنگین مشغول به کارند که از این ها ۵۴۰ دستگاه تخصصی است.
وی اظهار کرد: از محل اعتبارات صندوق توسعه حدود شش هزار و ۴۰ میلیارد ریال جذب شد که امید می رود امسال طرح روند بهتری داشته باشد.
قائم مقام مجری طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام اظهار کرد: از ۱٫۵ میلیارد دلار قرار بود ۶۵۰ میلیون دلار در مرحله نخست پرداخت شود که تاکنون ۲۵۰ میلیون دلار آن پرداخت شده و پرداخت بقیه آن نیز در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان این که امسال حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای طرح پیشنهاد داده شده گفت: پرداخت از محل فاینانس چین هم از آنجایی که تخصیص آب نهایی نشده قطعی نیست اما معاون اول رییس جمهوری وعده داده بحث تخصیص آب را حل و فصل کند.

* آبرسانی شهری و روستایی

نخستین اقدام دولت که در چارچوب مصوبات سفر در استان خوزستان محقق شد مرحله نخست آبرسانی به اهواز در چارچوب طرح عظیم آبرسانی غدیر بود که در کمتر از ۱۰ روز پس از سفر عملیاتی و وارد مدار شد.
معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت: بهره برداری کامل از طرح آبرسانی غدیر ۶۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
در طول شش سالی که از آغاز عملیات اجرایی این طرح ملی می گذرد ۱۰ هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
پس از اهواز، در قالب این طرح تاکنون نیاز خرمشهر به آب آشامیدنی تامین شده و نیاز آبادان هم پیش تر تامین شده بود.
در قالب این طرح ۷۰ درصد نیاز اهواز و ۵۰ درصد نیازمندی شادگان به آب آشامیدنی هم تامین شده است.
در این طرح در مجموع ۲۵ شهر و یک هزار و ۶۰۰ روستا در جنوب و غرب خوزستان از نعمت آب آشامیدنی برخوردار می شوند.
در چارچوب این طرح خرداد امسال، قطعه دوم کانال انتقال آب دشت آزادگان و شبکه آبیاری و زهکشی دژ هویزه نیز در مدار بهره برداری قرار گرفت.
شبکه آبیاری و زهکشی دژ در اراضی میانی جنوب کرخه نور واقع در دشت آزادگان قرار دارد.
با بهره برداری از این طرح چهار هزار و ۸۰۵ هکتار اراضی کشاورزی زیر پوشش قرار گرفت.
اجرای این طرح افزون بر ۲۴۰ میلیارد ریال هزینه در برداشته است.
همچنین در استان خوزستان از مجموع چهار هزار و ۱۵ روستای دارای سکنه به دو هزار و ۹۲۷ روستا آبرسانی شده که از این ها ۸۱روستا مربوط به دو سال فعالیت دولت یازدهم بوده است.
از مجموع یک هزار و ۸۸ روستای دیگر که شبکه آبرسانی ندارند ۱۳۵ روستا جمعیتی افزون بر ۲۰ خانوار دارند.
و اکنون به ۶۰۶ روستا در این استان توسط تانکر آبرسانی می شود.
بزرگترین و مهمترین طرحی که در دولت روحانی و در سفر خرداد امسال وزیر نیرو به خوزستان محقق شد بهره برداری مرحله نخست مجتمع شهدای کارون(روستای جنگیه) بود.
عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی روستایی جنگیه از سال ۸۶ آغاز شده بود که در مرحله نخست چهار روستا و در مرحله بعدی ۱۰روستا از نعمت آب آشامیدنی بهره مند می شوند.
درویشعلی کریمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان با اشاره به اعتبار ۹۱ میلیارد ریالی پروژه گفت: این پروژه استانی بود اما در قالب طرح های ملی قرار گرفت و اعتبارات خوبی از این محل به آن اختصاص یافت.
آبرسانی به روستاهای ایذه هم یکی دیگر از پروژه های مهم در دولت یازدهم بود.

* طرح های آبی

خوزستان دشت حاصلخیزی است و با توجه به منابع آبی خوبی که دارد توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی در این استان برای وزارت نیرو بسیار مهم است.
از این رو و در دولت یازدهم، سد انحرافی رامهرمز روی رودخانه علا در ۹۰ کیلومتری شرق اهواز با میزان آبگیری ۲۴ متر مکعب بر ثانیه توسط دو کانال برای انتقال آب اراضی نواحی راست و چپ رامهرمز به مساحت ۲۶ هزار هکتار با اعتبار ۷۱۲ میلیارد ریال با حضور وزیر نیرو بهره برداری شد.