مدت تحقیق و تفحص از منطقه آزاد اروند تا ۶ ماه قابل تمدید است

خورنا – نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: تحقیق و تفحص از سازمان منطقه آزاد اروند در مدت دو تا سه ماه انجام می‌شود که این مدت قابل تمدید به ۶ ماه است.

عبدالله سامری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر، از پیگیری لایروبی اروند و تشکیل اتاق مشترک CBC، آسفالت خیابان‌های مناطق روستایی خرمشهر و همچنین پیگیری طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری به‌ عنوان اقدامات انجام شده در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: در سفر مقام معظم رهبری به خوزستان در سال ۷۶ این طرح تصویب شد اما تا سال ۹۳ بر زمین مانده که با پیگیری‌های صورت گرفته اینک ۱۰ هزار هکتار به خرمشهر اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: البته وعده داده شده این مساحت تا ۲۰ هزار هکتار نیز افزایش یابد.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خرمشهر در این مقوله شهری محروم بوده است، خبر از افزایش قابل قبول این طرح در خرمشهر را داد و گفت: سهم مینوشهر نیز در این طرح ۲ هزار هکتار است که مراحل ابتدایی و تسطیح آن آغاز شده اما با برخی مشکلات از نظر حدود و مرزها مواجه شده که جهاد نصر قرار است برای رفع این مشکل نشستی را با اهالی مینوشهر داشته باشد.

*بازدید از سرچشمه‌های کارون

وی در ادامه به بازدید از سرچشمه‌های رود کارون اشاره کرد و گفت: این اقدام در دوره نمایندگی قبل رخ داده و حفر کانال‌های انتقال آب در دوره‌های پیشین اتفاق افتاده بود.

سامری همچنین با اشاره به تبدیل فرمانداری خرمشهر به فرمانداری ویژه، از کم بودن دو تا سه آیتم مورد نیاز برای تحقق این امر خبر داد و گفت: در این راستا با جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صحبت کردیم که وی نیز به مناسبت سوم خرداد موافقت خود را برای کمک به تبدیل شدن فرمانداری خرمشهر به فرمانداری ویژه اعلام کرد.

وی اضافه کرد: تبدیل شدن فرمانداری خرمشهر به ویژه، ارتقای مسئولان شهری را به همراه خواهد داشت، هفت تا هشت مدیر شهری به سمت معاون مدیرکل ارتقا می‌یابند و فرماندار خرمشهر نیز به سمت معاون استاندار ارتقای مقام خواهد یافت و قادر به مکاتبه با وزیر به طور مستقیم است.

سامری از تلاش برای استفاده از تمام امتیازات تبدیل شدن به فرمانداری ویژه تاکید کرد و گفت: در مدت هفت ماه باقی مانده تمام تلاش خود را برای شناخت و به کار گیری امتیازات فرماندار ویژه به کار خواهم گرفت.

وی خاطرنشان کرد: البته نباید تنها نام فرمانداری ویژه را یدک بکشیم بلکه خواهان بهره گیری از تمام امتیازات فرمانداری ویژه برای رفع محرومیت و عقب ماندگی‌ها هستیم.

*اعلام کارهای انجام شده برای بیان واقعیت‌ها

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود کلانشهرها در عرصه آبادانی خرمشهر، متذکر شد: اگر کاری که انجام شده با نصب بنر اطلاع رسانی می‌شود، عملی اشتباه و بر اساس دروغ نیست بلکه بیان واقعیت‌ها به مردم است.

سامری در ادامه با اشاره به عملکرد منطقه آزاد در خرمشهر و مطرح شدن طرح تحقیق و تفحص از سازمان منطقه آزاد اروند، اظهار کرد: آخرین سلاح یک نماینده تحقیق و تفحص است و چون عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند مطلوب نبود و توسعه آن بر اساس برنامه سیاسی انجام گرفته، به دنبال تحقیق و تفحص این سازمان هستیم.

وی بیان کرد: با اعلام منطقه آزاد شدن، برخی سختی‌ها همچون گران شدن زمین‌ها و ناتوانی جوانان از تهیه مسکن پیش آمد و در مقابل منطقه آزاد کارهای عمرانی را به صورت ناتمام انجام داد، در زمینه اشتغال حرکت چشمگیری نداشت و هیچ بانک خارجی را وارد شهر نکرده است.

سامری حجم کار انجام شده توسط سازمان منطقه آزاد اروند را در مقابل میزان اخذ عوارض از بندر و گمرک رقمی ناچیز دانست و گفت: در سال ۹۳ رقمی معادل ۵۴۷ میلیارد عوارض از گمرک خرمشهر به دبیرخانه مناطق آزاد واریز شده و کارهای انجام شده در خرمشهر با استفاده از اعتبارات قطره چکانی بوده که با همکاری فرماندار و شهردار بوده است.

وی همچنین به برشماری برخی نمونه‌های کم کاری این سازمان در زمینه عمران و آبادانی و ارائه خدمات پرداخت و افزود: این وضعیت به علت عدم مدیریت است که در سازمان منطقه آزاد اروند بیداد می‌کند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این راستا از  مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند درخواست کردم که امورات خود را به دست مشاوران نسپارد.

سامری خبر از تعیین مدت زمانی دو تا سه ماهه برای پایان تحقیق و تفحص این سازمان خبر داد و عنوان کرد: تحقیق و تفحص در مدت دو تا سه ماه انجام می‌شود که این مدت قابل تمدید به شش ماه است.

*انتقاد از رویه شورای اسلامی شهر خرمشهر در مدت اخیر

وی همچنین با انتقاد از رویه شورای اسلامی این شهر در مدت اخیر، همگرایی برخی اعضا با برخی افراد و جناح‌ها را مورد انتقاد قرار داد و ورود منطقه آزاد را به بحث انتخاب شهردار عملی ناصحیح برشمرد و گفت: همانطور که من حق دخالت در انتخاب شهردار را ندارم، منطقه آزاد و دیگر افراد و سازمان‌ها نیز اجازه ورود به این مسائل را ندارند که به این افراد رسیدگی به وظایف محوله را پیشنهاد می‌کنم.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین برخی سیاست‌های خدمات رسانی سازمان منطقه آزاد اروند را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت: گزینشی عمل کردن و توزیع ارزاق جزو شرح وظایف سازمان منطقه آزاد اروند نیست بلکه این سازمان می‌تواند معادل ریالی این اجناس را به حساب ارگان‌هایی همچون کمیته امام واریز کند تا بر اساس صلاحدید نسبت به توزیع آنها اقدام شود.