دام‌های خوزستان شوکه شده‌اند!

خورنا – رییس هیات مدیره تعاونی دامداران بهبهان گفت: گرمای طاقت‌فرسای هوا باعث بروز مشکلات فراوانی برای دامداران و مرغداران خوزستانی شده است.

“غلامحسین رنجبرها”اظهار کرد: کاهش اشتهای دام ناشی از گرمای بیش از حد هوا، تعریق بیش از حد دام و استرس گرمایی منجر به سقط جنین، از مشکلاتی هستند که دام‌ها و طیور استان در این فصل با آنها روبه‌رو هستند. وی افزود: اخلال در سیستم‌های هورمونی، کاهش سیستم ایمنی بدن و در نتیجه غالب شدن ویروس و میکروب در دام‌ها موجب مرگ و تلف شدن بسیاری از دام‌ها و مرغ‌های مرغداری‌ها شده و شدت گرما و شرجی هوا همزمان با آن، بروز بیماری ویروسی، تب سه روزه و بیماری‌های مرغ، تلفات فراگیری را به دنبال داشته است.

رنجبرها در خصوص خسارات وارد شده به دامداران استان با توجه به گرمای شدید هوا، عنوان کرد: کاهش تولید گوشت و شیر دام‌ها ناشی از کاهش اشتها و شوک گرمایی که با سقط جنین و تاخیر در باروری دام سنگین همراه است، از دیگر خسارات هستند. رییس هیات مدیره تعاونی دامداران بهبهان با بیان اینکه تلفات در مرغداری‌ها و هزینه‌های بالای کنترل دما، خسارت جبران‌ناپذیری به دامداری‌ها و مرغداری‌های استان تحمیل کرده است، گفت: این تنگنای اقیلمی در خوزستان همراه با پایین نگه داشتن بهای شیر و گوشت مرغ، دامداری‌ها و مرغداری‌ها را به سوی ورشکستگی سوق می‌دهد و امنیت، ثبات تولید و اشتغال را در این منطقه مورد تهدید جدی قرار می‌دهد.