استاندار: افزایش خرید از داخل استان، منجر به اشتغالزایی در خوزستان می شود

خورنا –استاندار خوزستان گفت: دستگاه های دولتی خوزستان با افزایش خرید خدمات و کالای خود ار درون استان، باعث افزایش اشتغالزایی در استان می شوند.

 عبدالحسن مقتدایی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در جلسه ستاد راهبردی خرید داخلی اظهار کرد: آمار در دستگاه هایی که ناظر هستند، مثل امور مالیاتی و امور اقتصاد و دارایی باید یکسان شود. همچنین باید توجه داشت که نمی توانیم حمایت از تولید داخلی را به بخش خصوصی تحمیل کنیم. در واقع اگر قرار است، در این بخش شاهد همکاری بخش خصوصی باشیم باید با تشویق این کار را انجام دهیم زیرا بخش خصوصی کاملا متفاوت از بخش دولتی است.

وی افزود: برای تولید کنندگان و فروشندگان کالا و خدمات نیز باید قیمت و منحنی ثابتی تعیین شده و در مواقع لازم هم برخورد صورت بگیرد. تمامی کارهای لازم برای افزایش کیفیت کالا هم باید توسط تولید کنندگان و عرضه کنندگان انجام شود. قطعا با تبانی های هر قشر در راستای خدشه دار کردن اجرای طرح حمایت از تولید داخل برخورد می شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: خوشبختانه سایت ارائه توانمندی های استان خوزستان چند روز پیش با همت سازمان صنعت، معدن و تجارت رونمایی شده است. همه ادارات و شرکت های مستقر در شهرهای مختلف می توانند، قابلیت هایی که به آنها نیاز داشته و در این سایت موجود نیست را اطلاع دهند.

مقتدایی عنوان کرد: فرمانداران باید جلسات بسیاری را تشکیل داده و پیگیری های لازم را داشته باشند. تردد افراد از بخش های خصوصی و یا دولتی قطعا در شهرستان باغملک و ماهشهر با آن همه ظرفیت متفاوت است ولی فرمانداران و مسئولان باید استعدادهای نهفته را شناسایی و ضمن معرفی آن باعث جذب این افراد در بخش های مختلف شوند.

عملکرد فرمانداری ماهشهر خوب بود

وی بیان کرد: عملکرد فرمانداری ماهشهر در راستای حمایت از تولید داخل خوب بوده و حتی به جابه جایی مدیریت یک مجموعه هم کشیده شد به همین دلیل از این فرمانداری تشکر می کنم. از عوامل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و همچنین پتروشیمی ها نیز که در بحث حمایت از تولید داخل همکاری خوبی داشتند نیز در جلسه شورای اداریی تقدیر می شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: ضمن تقدیر و تشکر از عوامل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ولی باید دلایل انجام ۵۰ درصد از معاملات خود در خارج از استان را کاملا منطقی بازگو کنند. باید از تجربه، ساز و کار، دستورالعمل و ساختار طرح حمایت از تولید داخل بیشتر بهره برده و ضمن رعایت و اجرای هر چه بهتر، آن را به آیندگان نیز منتقل کرد.

مقتدایی با اشاره به لزوم بهره برداری از ظرفیت های بسیار خوب برخی شهرستان ها گفت: امنیت بخش خصوصی در خرده دزدی ها و دلالی ها با اجرای طرح خرید داخل استان به دست آمده و در واقع میزان این دلالی ها بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

وی یادآور شد: با اجرای طرح حمایت از خرید داخل استان، بسیاری از بزهکاری ها کاهش پیدا کرده و این مسئله را در پایان سال با ارائه آمار اثبات خواهم کرد. در واقع تأثیر بسیاری از طرح های اقتصادی خرد و غیره بر مسائل اجتماعی را در هفته دولت امسال نشان خواهیم داد.

اشتغالزایی باعث کاهش تخلفات می شود

استاندار خوزستان تأکید کرد: با اشتغالزایی برای مردم قطعا شاهد کاهش تخلفات و افزایش ازدواج خواهیم بود. اگر مدیران دستگاه ها و هچنین شرکت های خصوصی و دولتی به بخشنامه حمایت از تولید داخل استان اهمیت دهند، متوجه خواهند شد که این بخشنامه نهایتا منجر به اشتغالزایی مردم همین استان می شود.

مقتدایی خطاب به مسئولان حاضر در جلسه گفت: انجام برخی از کارها شاید وظیفه یک مدیر نباشد ولی واقعا انجام آن از وظایف اصلی مدیر مربوطه صیانت می کند. به عنوان نمونه برای راه اندازی بندر شادگان از ابتدای کار نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و در حال حاضر برای ۴۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم داشته است. هم اکنون بیش از ۱۰۰ شناور در این بندر تردد دارد و اگر هر مدیری از همکاری برای راه اندازی به دلیل نداشتن وظیفه امتناع می کرد که امروز شاهد این اشتغالزایی در بندر نبودیم.

وی اظهار کرد: در مورد کیفیت داشتن کالاهای تولید داخل به شدت حساس بوده و بر آن تأکید دارم. مسئولان صنعت و معدن و شهرک های صنعتی باید برای تولید داخل استان و آن چیزی که از خارج وارد شده و برند استان را به خود می گیرد، تفاوت قائل شوند.

استاندار خوزستان گفت: حمایت از تولید داخل در واقع به معنای حمایت از تولید داخل و در نهایت خرید آن تولید داخلی است. خرید داخل استان باید با اشتغالزایی برای مردم خوزستان همراه باشد، نه اینکه جنس را از خارج استان وارد کرده و بعد به اسم تولید داخل و با تکیه بر طرح حمایت از تولید داخل آن را به فروش برسانند.

مقتدایی تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی اجرای طرح حمایت از تولید داخل در واقع حمایت از کارگران و اشتغالزایی بوده و روی صحبت من برای اجرای این طرح دستگاه های خصوصی و دولتی متولی نبوده و با فرمانداران است. در واقع فرمانداران باید نهایت تلاش خود را برای اجرای هر چه بهتر این طرح انجام دهند.

وی افزود: در آینده ای نزدیک کتابچه ۷۰ پروژه خاص را به چاپ خواهیم رساند ولی تمامی دستگاه های استان نیز در این کتابچه همکاری های لازم را داشته اند. در واقع پروژه های فوق تنها متعلق به استانداری نبوده و تمامی دستگاه های استان با آن ارتباط مستقیم دارند.

استاندار خوزستان بیان کرد: برای برگزاری چنین جلساتی نیاز به راستی آزمایی داریم تا حرف مشترک در جلسات ارائه شود. همچنین برگزاری جلسات صرف برای ما کافی نبوده و باید خروجی های آن نیز تعیین شوند. در حال حاضر نیز بحث موجود امنیت اشتغال است که باید با جدیت هر چه تمام تر آن را به سرانجام برسانیم.

مقتدایی یادآور شد: اگر ظرفیت اشتغال در شهرستانی وجود داشته ولی مسئولان امر آن را ایجاد نکردند، در واقع فرمانداران به صورت اخلاقی بدهکار مردم هستند. چون مسئولیت پیگیری این امور با فرمانداران بوده و آنها باید از مدیران دستگاه ها تقاضا داشته باشند.

احیای آداب و رسوم شهرهای مختلف خوزستان

وی اظهار کرد: بیمه، فعالیت های فرهنگی و هنری همگی در کنار یکدیگر باید با استفاده از ظرفیت درون استان خدمات رسانی کنند. خوشبختانه طرح حمایت داخلی به صورت کلی ساماندهی شده و کار وارد بخش تخصصی شده است. در واقع بخش های مختلف این طرح از جمله ارزش افزوده، فضای سبز، بیمه، کارهای فرهنگ و هنری همگی تعیین شده اند.

استاندار خوزستان گفت: جلسه ای را با حضور حدود ۳۰۰ نفر از صنف مجری، فعالیت های قرآنی، برگزاری کنسرت، برگزاری همایش های فرهنگی، تئاتر و این دست برنامه ها برگزار خواهیم کرد. در این جلسه از دستگاه های خرید این نوع خدمات نیز دعوت می شود.

مقتدایی اضافه کرد: دستگاه های مختلف خوزستان قریب به ۱۰۰ میلیارد تومان خرید خدمات فرهنگی در مناسبت های دهه فجر، یادواره شهدا، تقدیر و تجلیل ها و غیره دارند. اهالی تئاتر، سینما، قرآنی و مجری ها همگی با دریافتی های کم سرپا مانده اند.

وی در پایان عنوان کرد: باید پول های خرید خدمات فرهنگی را صرف تقویت و به روز کردن این قشر نامبرده کرده و با این کار باعث احیای فرهنگ بومی استان نیز خواهیم شد. متأسفانه بسیاری از آداب و رسوم شهرهای مختلف استان رو به فراموشی بوده و باید آنها را با استفاده از توانمندی های فرهنگی داخلی حفظ و نگهداری کنیم.