حذف خبرنگاران منتقد اندیمشکی در مراسم روز خبرنگار

روز خبرنگار در اندیمشک/ روزی که دوباره «خودی» و «غیرخودی» شد

خورنا – هادی گودرزی : روز خبرنگار نامی آشنا و ارزشمند در عرصه رسانه و خبر ؛ ضرورت توجه به نقش، اهمیت، جایگاه و خدمات موثر و بی شائبه خبرنگاران، از اصول پذیرفته شده در جهان رسانه و در قوانین کشورهای مختلف می باشد. روز خبرنگار بهانه ای است تا از انسان هایی که با سلاح قلم در زمینه ی اطلاع رسانی به مردم ، فعّالیّت دارند ، تقدیر به عمل آوریم

آیین گرامیداشت روز خبرنگار در اندیمشک، اینبار نیز با حذف رسانه های منتقد همراه شد.

به گزارش اندیمشک پرس ، آیین گرامیداشت روز خبرنگار در اندیمشک، در حالی برگزار شد که این بار هم خبرنگاران منتقد باز هم کنار گذاشته شده و سهمی از این مراسم نداشتند، هرچند این اتفاق دارای بازخورد خاصی نخواهد بود، اما عدم توجه و رسیدگی به آن فضای رسانه ای اندیمشک را به تک قطبی شدن سوق خواهد داد.

رشد و گسترش رسانه‌های منتقد در سال‌های اخیر در اندیمشک و تیزبینی آنها در نکته یابی و سوژه‌هایی که از دیده ها پنهان مانده، در کنار انتقاد از عملکرد دستگاه‌های اجرایی و بعضاً به چالش کشیدن آنها، گستره خبری اندیمشک را از روزمرگی و تکرار مکررات خارج ساخته و بر همین اساس منجر به حذف این طیف خبری در مراسمات، جلسات هم اندیشی و گردهمایی‌ها توسط متولیان امر شده است.

اینکه باز بخواهیم نوک پیکان انتقاد را به سمت فردی خاص و یا دستگاه‌های مشخص متمرکز کنیم، خود بخشی از این مطلب انتقادی است اما نکته قابل تأمل، بارز و البته جسورانه این مراسم باز هم دعوت نکردن از رسانه‌های طیف منتقد در روز خبرنگار بود.

آن هم از طرف کسانی که دیگران را دیکتاتور خطاب میکردند.

این اولین باری نیست که چنین برخوردهای گزینشی همراه با جهت‌گیری خاص، بسیاری از خبرنگاران را از مراسمات رسمی اندیمشک حذف می‌کنند، اما یقیناً توان، جرأت و تیزبینی این رسانه‌ ها در نقد منصفانه و تحلیل مسایل روز اندیمشک را در همه جوانب بیش از پیش خواهد کرد.

در اینجا نیاز است که بگوییم، شکی در آن نیست و همگی اصحاب رسانه در تلاش برای ساختن اندیمشکی بهتر هستند؛ اما اینکه در این مراسمات چند روز اخیر «گرامیداشت روز خبرنگار» که توسط نهادهای مختلف برگزار شد جایی برای طیف خبرنگاران منتقد وجود نداشته باشد، نشانگر عدم وجود صراحت بیان در برخی مسئولین در مقابله با خبرنگاران است چرا که روز خبرنگار بدون هیچ جبهه گیری متعلق به تمامی خبرنگاران است و در حقیقت آنها خط مقدم تمامی رویدادهایی هستند که رسالتشان را رقم خواهد زد.

اینکه اداره ارشاد بر اساس پرونده‌های در دسترس خود برای خبرنگاران دعوت نامه فرستاده است بخش دیگری از این قضیه است، حال باید پرسید که چرا برای ارشاد کردن و نوع نگارشمان که حق اولیه یک خبرنگار است ما را دعوت میکنند و ما را به انتقاد نکردن از وضع موجود دعوت میکنند اما برای مراسم روز خبرنگار دعوت نمیکنند؟

در هر صورت، مراسم روز خبرنگار امسال نیز با حاشیه حذف خبرنگاران منتقد به پایان رسید و باید دید که آیا این روند حذف و برخورد گزینشی در آینده نیز ادامه خواهد داشت یا خیر؟ یقیناً رسانه‌های منتقد همواره جانب انصاف و عدالت را در نقدهای خود بکار برده و سربلندانه بدور از هرگونه جریان سیاسی خاص و وابستگی به تحلیل مسایل روز می پردازند.