تحولی بزرگ در صنعت گردشگری جنوب/ فرصت های گردشگری راهی برای توسعه

خورنا –پروژه های گردشگری آبی با ویژگی های کم نظیر پشتوانه قابل اتکایی برای تحولی بزرگ در صنعت گردشگری جنوب کشور در استان خوزستان است.

وجود ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار در زمینه های مختلف اقتصادی، صنعتی، کشاورزی خوزستان را جزو مطرح ترین استان های کشور کرده است. اما معروفیت استان خوزستان تنها به صنعت و کشاورزی ختم نمی شود بلکه جایگاه فرهنگی تاریخی نیز در این استان حرف های زیادی برای گفتن دارد.

وجود ابنیه، بافت ها، تپه ها و آثار تاریخی متعدد از جمله معبد چغازنبیل، محوطه جهانی شوش وجود سازه های آبی شوشتر، تالاب های متعدد و چهار رودخانه بزرگ از جمله پتانسیل ها و ظرفیت های خوزستان در حوزه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی است که فرصت گردشگری ویژه ای در بخش گردشگری آبی برای خوزستان فراهم کرده است.

کارون طولانی‌ترین رودخانه در کشور به طول ۹۵۰ کیلومتر و تنها رودی در ایران است که به آب‌ های بین‌المللی و اقیانوس راه دارد و همچنین پتانسیل‌های محیط جغرافیایی استان و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی می‌تواند همه ساله تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب کند.

پروژه های گردشگری آبی با ویژگی های کم نظیر پشتوانه قابل اتکایی برای تحولی بزرگ در صنعت گردشگری جنوب کشور در استان خوزستان است. ظرفیت کم نظیر نوار ساحلی در استان خوزستان این انتظار را در مردم و مسئولان ایجاد کرده که از چنین بستر مستعدی برای رونق صنعت گردشگری و ایجاد فضاهای تفریحی حداکثر استفاده شود اما بدون شک رونق گردشگری در گرو ایجاد زیرساخت های مناسب است.

مکان‌یابی مناسب و احداث مجتمع‌های گردشگری ساحلی در استان می‌تواند به ‌عنوان یک راهکار مناسب به منظور ایجاد شرایط استفاده عامه مردم و گردشگران از رودخانه‌ها و تالاب‌ها و سواحل باشد.

افتتاح طرح های گردشگری کارون تا پایان آبان

دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان، که نظارت بر اجرای پروژه های گردشگری را خود شخصا عهده دار است، با اشاره به پیشرفت مطلوب طرح های گردشگری آبی در استان و فعالیت گسترده سازمان عمران ساحل در این راستا، از بهره برداری و افتتاح طرح های حوزه رودخانه کارون حداکثر تا پایان آبان ماه امسال خبر داد.

وی خاطر نشان کرد: بخش اعظم اقتصاد خوزستان در درون رودخانه ها، تالاب ها و سواحل نهفته است که متاسفانه تا پیش از این به علت نگاه انحصاری ما به بنادر و کشت و صنعت، این بخش مورد غفلت واقع شده بود.

وی با اشاره به برنامه ریزی های ویژه برای احیای گردشگری دریایی و استفاده از پتانسیل های خوزستان تصریح کرد: اجرای پروژه های دریایی شروع یک دوران جدید برای خوزستان است تا درآمد و گردش ثروت در بخش گردشگری و خدمات در آن فعال شود.

به گفته مقتدایی، طرح‌های گردشگری آبی با هدف ایجاد الگوی اقتصادی جدید و پایدار در استان اجرا می‌شود، در این طرح ‌ها علاوه بر سیاست تفریح و آسایش برای خانواده ‌ها، تاکید ویژه ‌ای به بحث اشتغال شده است.

وی با تاکید براینکه خوزستان با داشتن رودخانه‌های پرآب، تعداد زیادی سد و نیز برخورداری از سواحل خلیج‌فارس یکی از بهترین نقاط کشور برای توسعه گردشگری دریایی محسوب می‌شود، بیان کرد: ایجاد رستوران‌های ساحلی و دریایی، خرید شناورهای تفریحی و به‌کارگیری در رودخانه کارون و آب‌های خلیج‌فارس، خرید شناورهای تفریحی برای تردد در دریاچه‌های پشت سدها، ساخت اسکله تفریحی و… از جمله برنامه‌هایی است که می‌توان با ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به تحقق آنها امید زیادی داشت.

وی ابراز امیدواری کرد: با اجرای پروژه های گردشگری آبی که برای شهر اهواز و استان خوزستان تعریف شده به زودی شاهد تحول مطلوبی در استان خواهیم بود.

پروژه های گردشگری آبی در تمام شهرهای خوزستان

دکتر پیمان کاظمی نژاد مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان، از برنامه ریزی برای اجرای پروژه های گردشگری آبی در تمام شهرهای دارای رودخانه و تالاب و همچنین پشت سدها خبر می دهد.

وی با بیان اهمیت گردشگری آبی و ضرورت توجه به این نوع گردشگری گفت: وجود پتانسیلی به نام رودخانه و همچنین دریاچه های پشت سدها در استان خوزستان نعمتی است که تا پیش از این به دلیل خشکسالی و کم آبی هایی که با آن ها مواجه بودیم، مغفول مانده بود.

وی تصریح کرد: علاوه بر رودخانه کارون، مخازن پشت سدها، تالاب ها از جمله تالاب بین المللی شادگان و هورالعظیم پتانسیل های فراوانی برای گردشگری آبی در خود دارند که باید به آنها توجه شود.

کاظمی نژاد، با بیان اینکه پیش از این ۳۳ درصد آب های جاری کشور در استان خوزستان بود، افزود: اگرچه این رقم به دلیل مسائل خشکسالی و مدیریت رودخانه ها کمتر شده است اما همچنان رودخانه های استان از جمله کارون، کرخه، دز وجود دارند که می توان از ظرفیت آنها بهره برد.

وی با اشاره به اینکه رودخانه ها از مبانی شکل گیری شهرها هستند، اضافه کرد: اکثر شهرهای ما مثل آبادان، اهواز، شوشتر، شوش، دزفول و خرمشهر، شهر هایی هستند که رودخانه از آنها می گذرد؛ در این شهرها با مدیریت صحیح می توان بخش خوبی از اوقات فراغت شهروندان را با گردشگری آبی پر کرد و حمل و نقل و سفرهای آبی راه اندازی شود.

مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان، اذعان داشت: کشورهای اروپایی از این فرصت ها استفاده کرده و سفرهای دریایی و حمل و نقل دریایی را راه اندازی کرده اند و از آن بهره می برند.

توافق ۱۳۰۰ میلیارد تومانی برای گردشگری خوزستان

وی با بیان اینکه توجه به مقوله گردشگری آبی از ابتدای فعالیت دکتر مقتدایی استاندار خوزستان و با تاکید ایشان کلید زده شده، عنوان کرد: به دلیل اهمیت کار و اجرای مطلوب پروژه های گردشگری شخص استاندار مدیریت کار را عهده دار شد و در این راستا پروژه های متعدد و بسیار خوبی برای استان تعریف و موافقتنامه یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی برای پروژه های گردشگری استان منعقد شد.

کاظمی، به پروژه های گردشگری تعریف شده برای کلانشهر اهواز اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه استاندار خوزستان بر ضرورت تقویت مناطق محروم تاکید دارد، به موازات تعریف پروژه های گردشگری آبی برای مناطق برخوردار از جمله کیانپارس، پروژه هایی نیز در مناطق کم برخوردار از  جمله منطقه عامری تعریف و در حال اجرا شدن است.

وی با اشاره به استقبال شهروندان از ساحل کارون، تاکید کرد: پیش از این در ساحل کارون رستوران رودکنار قرار داشت که مورد استقبال مردم استان و گردشگران بود و به دلیل اجرای طرح جاده ساحلی تخریب شد، اما با توجه به تقاضا برای همچین رستورانی، مشابه آن با کیفیتی برتر در حال انجام است.

مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان، همچنین به احداث اسکله های قایقرانی اشاره کرد و گفت: این اسکله ها در مناطق عامری و کیانپارس به زودی به بهره برداری می رسند و امیدواریم شاهد این باشیم که مردم با قایق های شخصی یا کرایه ای جانی تازه به رودخانه کارون دهند.

استقبال از سرمایه گذاران بخش خصوصی

وی تصریح کرد: تمام زمینه ها و بسترهای لازم برای سرمایه گذاری در حوزه رودخانه کارون فراهم شده و در این راستا از سرمایه گذارن بخش خصوصی نیز استقبال می شود.

کاظمی نژاد، همچنین با اشاره به پروژه جزیره شادمانی در آبادان خاطر نشان کرد: این پروژه پارک زیبا و مدرنی خواهد بود که باعث احیای نخیلات و مزارع شهرسهات می شود.

استفاده از اسکله های شناور استاندارد

اشرف عسکری مدیرکل دفتر فنی استانداری خوزستان، نیز بیان کرد: ایجاد نشاط، سرزندگی، اشتغال، رونق اقتصادی، کمک به حیات رودخانه ها و آشتی مردم با رودخانه از مهمترین نتایج مثبت گردشگری آبی است اما تامین امنیت گردشگران مقوله ای ا ست که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه پیش از این شهروندان به دلیل عدم وجود امنیت رغبت کمتری برای استفاده از امکانات ساحل رودخانه داشته اند، در این باره می گوید: در پروژه های گردشگری آبی تمام مقوله های ایمنی لحاظ شده و اسکله های شناور استاندارد و تجهیزات ایمنی استفاده می شود.

وی به اهمیت مقوله گردشگری و ضرورت پرداختن به آن اشاره کرد و یاد آور شد: با توجه به ظرفیت هایی که در خوزستان وجود دارد در نظر داریم پروژه های متعددی در این زمینه تعریف و اجرایی کنیم و در گام نخست این پروژه ها در اهواز و شهرستان های آبادان، شادگان، باغملک و شوشتر در حال اجرا و یا در دست مطالعه هستند.

عسکری، خاطر نشان کرد: کمبود شدید عرصه ها و فضاهای همگانی با کارکرد غالب تفریحی و گذران اوقات فراغت در استان خوزستان و شهر اهواز از علل اصلی تعریف پروژه های گردشگری آبی است

وی در خصوص پروژه های گردشگری در شهر اهواز ابراز کرد: با توجه به اینکه استفاده از جاذبه های ساحلی این کلانشهر تاکنون مغفول مانده، به منظور استفاده بالقوه از ساحل کارون و توسعه و تجهیز آن، پروژه های گردشگری آبی برای آن تعریف شد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری خوزستان، توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذار و ایجاد فضایی پر نشاظ و پویا را از اهداف عمده پروژه های گردشگری آبی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: استفاده از اسکله های شناور استاندارد و به دنبال آن تشویق و ترغیب سرمایه گذاران برای تجهیز آن به قایق های استاندارد و همچنین احداث مجموعه های ساحلی به جهت پشتیبانی از گردشگری آبی از جمله مسائلی است که در مقوله ایمنی و امنیت این پروژه ها مد نظر قرار گرفته است.

گردشگری آبی پشتوانه ای برای تبلیغ جاذبه های خوزستان

مهدی مداری مدیرعامل سازمان عمران ساحل کارون، با بیان اینکه پروژه های گردشگری خوزستان توسط سازمان عمران ساحل کارون انجام می شود، تاکید کرد: پروژه های گردشگری آبی پشتوانه ای مهم برای تبلیغ جاذبه های گردشگری خوزستان است.

وی اظهار داشت: با توجه به موقعیت خاص استان خوزستان  و وجود چندین رودخانه اینکه گفته می شود خوزستان فقط دارای جاذبه اقتصادی و صنعتی و دیدار از مناطق عملیاتی و جنگی است و گردشگر برای این امر به استان سفر می کند صحیح نیست چراکه اقامت چند روزه در استان نشان می دهد گردشگران هم به این جاذبه ها و هم به سایر جاذبه های گردشگری توجه خاص دارند.

مداری، با بیان اینکه برای اقامت گردشگر باید برنامه داشت و از ظرفیت های استان برای رونق گردشگری حداکثر بهره برده شود، اضافه کرد: پروژه های گردشگری آبی از جمله مجموعه جزیره شادمانی در آبادان، مجموعه های تفریحی و توریستی و اسکله های قایقرانی  در اهواز یکی از سیاست های راهبردی استان است که مورد حمایت جدی استاندار خوزستان است.

وی در خصوص پروژه های گردشگری در اهواز عنوان کرد: پروژه گردشگری ساحلی کرخه(کیانپارس) از جمله پروژه های گردشگری سازمان عمران ساحل کارون است که زیر نظر استانداری خوزستان از سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان عمران ساحل کارون، اذعان داشت: این پروژه حدود۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. فنداسیون، ستون ها، تیرهای سقف(بتن آرمه) سقف پرکوا فلزی با وزن حدود ۷۰ تن آن انجام شده و محوطه پارکینگ شامل خاکریزی، کوپال ریزی و بیس، جدولگذاری نیزبه پایان رسیده است.

وی به احداث مجموعه ساحلی گلستان در شهرستان اهواز نیز اشاره کرد و یاد آور شد: این پروژه یکی دیگر از پروژهای مهم عمرانی سازمان است که با اعتبار اولیه ۲۴ میلیارد ریال در پشت دیوار دانشگاه ساحل غربی رودخانه کارون در حال احداث می باشد.

مداری، پروژه گردشگری بهمنشیر(عامری) در ساحل منطقه عامری اهواز را از دیگر پروژه های گردشگری آبی اعلام کرد و ادامه داد:  اعتبار اولیه این پروژه ۲۴ میلیارد ریال و در نواحی ساحل شرقی رودخانه با ۶۰ درصد پیشرفت کاری در حال احداث است.

وی همچنین با اشاره به پروژه احداث دیوار ساحلی حدفاصل پل سیاه تا پل علی بن مهزیار(هفتم) گفت: اعتبار این پروژه ۲/۴میلیارد تومان است که از محل اعتبارات استانداری خوزستان تامین می شود. سازه آن شمع کوبی، دیوار بتن آرمه جهت حفاظ ساحل و پارک ساحلی در مقابل سیلاب های احتمالی نیز احداث شده است.

وی در خصوص پروژه گردشگری اروند(کافه جزیره) افزود: پروژه گردشگری اروند(کافه جزیره) با هدف جذب تورسیم و توسعه صنعت گردشگری برای اولین بار در استان خوزستان با اعتباراولیه ۲۴ میلیارد ریال در حال اجراست و زیر پل هفتم ساحل غربی اهواز مراحل اجرایی خود را طی می کند.

مدیرعامل سازمان عمران ساحل کارون، همچنین با اشاره به پروژه جزیره شادمانی آبادان اظهار کرد: بنا به تاکید استاندار خوزستان، پروژه جزیره شادمانی توسط مهندسان مشاور مجرب طراحی شده و عملیات اجرایی آن مطابق نقشه و مشخصات فنی توسط سازمان همیاری شهرداری‌های استان و با اجرای سازمان عمران ساحل کارون در حال اجراست.

فرصت های گردشگری راهی برای توسعه

گردشگری از اصول و مبانی توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شمرده می شود، بر این اساس توجه به این مقوله مهم و ضروری بوده و در استان خوزستان نیز با توجه به ظرفیت های موجود در این بخش، احیای فرصت های گردشگری لازم است که امیدواریم با توجه و حمایت متولیان، این بخش نیز در استان تقویت و گامی در راستای توسعه همه جانبه استان باشد.

گزارشی از معصومه صالحی