گرمای اهواز؛ عادت یا اجبار

خورنا – فصل تابستان که برسد همه از دمای گرم هوای خوزستان و عادت مردم می‌گویند اما هیچ گام موثری برای افزایش خدمت رسانی به مردم این استان برداشته نمی‎شود.

به گزارش خورنا از اهواز به نقل از تسنیم، گرما و شرجی در خوزستان و یا در استان‌های جنوبی چیز جدیدی نیست اما هرساله با فرا رسیدن تابستان رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما مصاحبه‌هایی با مردم این استان‌ها درباره گرما می‌کند.

در غالب این گفت‌وگوها معمولا شهروندان با خنده می‌گویند که به گرما و شرجی عادت کرده‌ایم و به راحتی از کنار این مسئله می‌گذرند اما باید دید که واقعاً مردم خوزستان به گرما عادت کرده‌اند یا در پشت این عادت کردن انتظاراتی نیز دارند.

پدیده غیر منتظره!

حسین هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: چه کسی می‌گوید مردم به این وضع عادت کرده‌اند؟ درست است که هرساله این گرما وجود دارد اما مردم امورات خود را به سختی می‌گذارند.

این شهروند اهوازی معتقد است: خواسته‌های مردم خوزستان به حق است اما متاسفانه مسئولان به این موضوع توجهی نمی‌کنند و با رسیدن فصل تابستان گویی در برابر پدیده غیر منتظره‌ای مواجه شدند و باید مردم ۳ ماه با این گرما اوقات خود را سپری کنند.

عادت مردم بهای کم‌کاری مسئولان

فاطمه سبحانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه مسئولان با گفتن «مردم خوزستان به گرما عادت کرده‌اند»، می‌خواهند بر کم‌کاری خود سرپوش بگذارند، اظهار داشت: دمای هوای خوزستان هرسال افزایش پیدا می‌کند، چه خوب است که مسئولان یک بار هم از اقدامات خود برای ما بگویند.

این شهرند اهوازی در پاسخ به این پرسش که آزادسازی تردد خودروهای منطقه آزاد اروند در همه شهرهای خوزستان یکی از خدمات ارائه شده به مردم خوزستان است، عنوان کرد: همه می‌دانند که فقط خانواده‌های با وضع مالی متوسط رو به بالا می‌توانند سوار این خودروها شوند، سوال بنده این است که چرا استاندار خوزستان همانگونه که در موضوع خودروهای پلاک اروند پافشاری کردند در موضوع بحران ریزگردها و حل مشکلات مترو پا فشاری نمی‌کنند.

عادت یا اجبار

یکی از دست‌فروشان مرکز شهر در حالی که از مأموران اجرائیات شهرداری اهواز فراری بود، درباره عادت کردن به هوای گرم بیان می‌کند: مردم عادت نکرده‌اند ولی راهی جز این ندارند که با این وضع سر کنند.

وی در حالی که راضی نیست خودش را معرفی کند، تصریح کرد: هر روز از مأموران اجرائیات شهرداری اهواز فراری هستم اما آیا تاکنون به فکر هیچ کدام از مسئولان نرسیده که یک بازار برای کم درآمدها ایجاد کنند تا به راههای دیگر کشیده نشوند، به نظر شما بنده به این اوضاع عادت کرده‌ام یا مجبورم در این شرایط کار کنم.

افزایش هزینه‌ها

محسن امیری در حالی که دست دختر ۹ ساله‌اش را گرفته تا در مدرسه ثبت نام کند، اظهار داشت: کرایه‌ها گران شده و نمی‌دانم که برای افزایش ۳۰ درصدی کرایه باید کجا بروم و شکایت کنم.

وی افزود: راننده تاکسی می‌گوید ۳۰ درصد کرایه‌ها افزایش پیدا کرده اما پول خرد ندارد و کرایه را به صورت خودسر ۵۰ درصد افزایش داده است، در این اوضاع بنده باید به خاطر ۵۰۰ تومان شکایت کنم یا سازمان تاکسیرانی همزمان با افزایش کرایه باید نظارت خود را بیشتر کند تا مشکلات جدید در شهر ایجاد نشود.

این شهروند اهوازی می‌گوید: با افزایش گرما میزان تعریق بیشتر شده و به همین دلیل مخارج ما برای خرید آب، استفاده از برق و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرده، به نظر شما بنده به این وضع عادت کرده‎‌ام یا باید به خودم فشار بیاورم تا تابستان تمام شود.

وی بیان کرد: اکنون دخترم را در مدرسه‌ای ثبت نام کرده‌ام که امکانات سرمایشی سالمی ندارد و باید بعد از کلی هزینه برای تحصیل فرزندم مجبور باشم که نتایج ضعیفش را تحمل کنم.

گرچه خیلی از مسئولان شهری و استانی کمبودهای خوزستان در مسائل مختلف را عنوان می‌کنند اما تاکنون اقدام عملی برای ساماندهی بازارها و یا حل مشکلات حمل و نقل عمومی برای کاهش معضلات اجتماعی در فصل تابستان مشاهده نشده است.

برخی معتقدند که هر وقت دمای هوا به بیش از ۵۰ درجه برسد باید شهر را تعطیل کنند اما شکی نیست که این طرح در حد مُسکنی برای یک خواب زمستانی دیگر در تابستان گرم خوزستان است.

همانطور که شهروندان معتقدند در خوزستان کسی به گرمای هوا عادت نکرده بلکه شرایط زندگی‌اش را براساس نیاز روز خود تغییر داده که باید مسئولان خوزستان برای تغییر شرایط زندگی امکانات شهری را افزایش دهند.

گزارش از سید علیرضا شریفی